Apple CarPlay Ultra a pierdut 10 producători auto, care nu mai vor să integreze noul sistem pe maşinile lor
26 Iunie 2025, 18:29 Redacţia PiataAuto.md
La mijlocul lunii mai 2025, Apple a lansat noul CarPlay Ultra pe baza unui model Aston Martin, promiţând startul unei noi epoci în ceea ce înseamnă interfaţa digitală a maşinilor. Marea schimbare adusă de CarPlay Ultra e că nu doar ecranul multimedia afişează interfeţele aplicaţiilor de pe telefon, ci şi ecranul din faţa şoferului, care conţine şi cadranele de bord. Acea interfaţă CarPlay Ultra din faţa şoferului arată şi viteza maşinii, şi turaţiile, şi alte date esenţiale, iar ecranul multimedia adiţional permite dirijarea cu funcţiile maşinii, precum climatizarea. E o integrare mult mai profundă a noii platforme Apple CarPlay Ultra în datele şi funcţiile maşinii, altfel, spus, beneficiul final al căreia ar trebui să fie o interfaţă similară pe toate maşinile care-l folosesc, cu adaptări de culori şi design specifice fiecărei mărci, dar cu esenţialul comun la toate. Ei bine, se pare că tocmai aceste atribute îi îndepărtează acum pe producătorii auto, mulţi dintre care s-au retras de pe lista de aşteptare şi au anunţat că nu mai planifică integrarea cu CarPlay Ultra.
La lansarea din mai 2025, Apple anunţat că Aston Martin e primul, dar în curând vor urma Hyundai, Kia şi Genesis, iar lista de aşteptare cuprinde 14 mărci, care nu erau anunţate oficial, dar articolele terţe sugerau că ar fi vorba de Mercedes, Audi, Volvo, Land Rover, Polestar, Renault, Porsche şi alte mărci, iar Apple nu dezminţise aceste informaţii.
Acum publicaţia Financial Times anunţă că după lansarea sistemului pe Aston Martin, şi înţelegerea mult mai profundă a felului în care acest sistem interacţionează cu maşina şi cum e perceput de public, un număr mare de producător şi-au retras intenţia de a integra sistemul pe maşinile lor.
Cei de la Financial Times citează o sursă din interiorul Renault, unul din producătorii care aveau intenţia de a participa şi a refuzat, menţionând că francezii le-au declarat celor de la Apple Nu încercaţi să invadaţi propriile noastre sisteme.
Renault dezvoltă maşinile sale în colaborare cu Google şi Qualcomm pe partea de soft în ultimii ani, şi e foarte probabil că după lansarea Apple CarPlay Ultra a existat ocazia de a vedea cu adevărat la cât de multe date despre maşină trebuie să aibă acum acces telefonul, şi cum vor fi procesate şi distribuite aceste date. Aparent, poate fi un lucru util pentru un producător să lase în seama unei mari companii de soft o mare parte din munca de soft şi afişaj, dar asta îl poate face vulnerabil în timp. Dacă până acum maşina îi oferea telefonului acces la sistemul multimedia, audio şi câteva date despre poziţionare şi interfaţă de navigare, acum ea va trebui să-i livreze date brute despre toţi parametrii săi, de la consum şi turaţii până la viteză, temperaturi, presiune în anvelope şi multe alte date.
Din lista de 14 mărci anunţate iniţial, Porsche a reconfirmat că are în continuare intenţia de a instala acest sistem pe maşinile sale. Jaguar şi Land Rover spun că nu s-au retras definitiv, dar şi-au suspendat munca pentru integrare evaluează cu mare atenţie sistemul pentru a lua o decizie finală.
Nissan, Ford, Mercedes, Audi au anunţat că nu au în prezent planuri de integrare a lui CarPlay Ultra pentru noile funcţii. BMW a anunţat de asemenea că nu o va face, dar a menţionat că va continua integrarea interfeţei simple CarPlay cu sistemele sale digitale, iar BMW, de fapt, are sisteme multimedia care pot afişa foarte bine îndrumările de navigare şi pe ecranul din faţa şoferului, între vitezometru şi turometru, păstrând tot designul său original şi neavând nevoie de CarPlay Ultra pentru a face asta.
Foto: Afişaj de pe ecranul din faţa şoferului la BMW, cu Apple CarPlay simplu
De asemenea, au renunţat să mai integreze CarPlay Ultra şi Volvo, Polestar şi Renault, dar şi Infiniti. E o renunţare în masă, aşadar, majoritatea din celor care doreau să integreze sistemul iniţial retrăgându-şi această intenţie. Iar un test recent al publicaţiei Road & Track cu acest sistem a făcut câteva constatări îngrijorătoare, care ar putea să-i fi determinat pe producători să-şi reconsidere intenţiile.
Jurnaliştii au constatat că după doar 20 minute de utilizare a Apple CarPlay Ultra în condus, telefonul era extrem de fierbinte. Aceştia au pus telefonul la încărcat pe platforma de încărcare wireless, dar consumul de energie era atât de mare, încât telefonul pierdea procente din baterie chiar şi în timp ce se afla la încărcare. Într-o asemenea situaţie, ar însemna că nu poţi conduce maşina mai mult cu acest sistem activ decât rezistă telefonul până la descărcare sau supraîncălzire.
Pe lângă asta, jurnaliştii au constatat că după ceva timp de utilizare, se remarcă latenţe în afişarea turaţiilor şi vitezei maşinii pe bord. Iar asta e deosebit de grav, întrucât nu vezi viteza în timp real, ci cea cu o fracţiune de secundă în urmă. Asta înseamnă că poţi încălca involuntar limita de viteză. De asemenea, turaţiile întârziate nu se sincronizează cu sunetul motorului şi dau o senzaţie derutantă în condus. Deci toată această putere de procesare e pusă pe seama telefonului şi cu siguranţă multe din telefoane nu se pot descurca să procese acest volum de date constant. Însă producătorii sunt obligaţi de lege să aibă un vitezometru corect în maşină.
Jurnaliştii au mai observat că o parte din display-ul de pe cadrane a rămas gol, fiind rezervat notificărilor de diagnosticare a Aston Martin, pentru ca maşina să poată notifica despre vreo problemă în ocolirea lui CarPlay Ultra. Fonturile sunt diferite şi deseori apare senzaţia că două sisteme se luptă pentru acelaşi ecran.
Jurnaliştii au mai observat o altă anomalie, şi anume că e posibil să laşi o aplicaţie de navigare pe ecranul din faţa volanului şi apoi să foloseşti o a doua aplicaţie de navigaţie pe ecranul multimedia şi ele te vor ghida simultan, uneori cu direcţii care se contrazic. De asemenea, la un moment dat afişajele de pe display-ul şoferului au devenit mai puţin calitativ, scăzând parcă în rezoluţie, iar jurnaliştii n-au putut înţelege dacă asta a fost cauza de suprasolicitarea telefonului sau a acelui ecran.
E clar, însă, că e un volum mare de funcţii, date şi afişaje, care trebuie lăsate acum la latitudinea unui telefon care se poate supraîncălzi şi descărca în vreo oră de condus. Şi toate aceste transpuneri de date şi responsabilităţi nasc reticenţă din partea producătorilor, mai ales din partea celor care înţeleg că proprietarii percep maşina ca pe o achiziţie creată cu inginerie de producător şi pun în responsabilitatea acestuia buna funcţionare a ei.
De aici încolo rămâne de văzut dacă Apple va putea îmbunătăţi suficient de mult sistemul încât să depăşească acest moment critic de început şi să obţină acea forţă de atracţie minim necesară, astfel încât sistemul să devină unul dorit de proprietari.