Cel mai mare şi mai luxos iaht cu vele din lume, Orient Express Corinthian, a fost lansat la apă în Franţa

28 Iunie 2025, 23:18
Redacţia PiataAuto.md
În octombrie 2023, scriam despre intenţia francezilor de a construi un iaht super luxos, care să ofere confortul suprem, demn de filosofia trenurilor Orient Express de altă dată pe ape. Francezii autori ai acestei idei sunt compania Accor, care deţine o mulţime de lanţuri hoteliere din lume, dar şi multe alte mărci de lux, prin care şi marca Orient Express. Ei porniseră şi renaşterea trenului Orient Express, iar pe lângă asta s-au aventurat şi conceperea şi construcţiei navei despre care vorbim azi, care a pornit cu denumirea de proiect Orient Express Silenseas şi a fost botezată între timp Orient Express Corinthian. Acum, după 3 ani, această ambarcaţiune e construită şi a fost lansată la apă în Franţa.
Iahtul a fost proiectat de arhitectul francez Maxime d’Angeac, iar inginerii francezi şi cei finlandezi au proiectat sistemul de propulsie, care trebuia să fie unul ecologic. Tocmai de asta, iahtul se va baza în primul rând pe 3 catarge imense cu vele fixe, folosind energia vântului pentru propulsie.
Iahtul a fost construit la şantierul naval din Saint-Nazaire, Franţa, iar acum, în iunie, acesta a fost lansat la apă, fiind remorcat pentru a merge către halele unde va avea loc şi echiparea lui cu tehnologie, şi toate elementele de interior, urmând ca nava să fie complet definitivată şi gata de prima sa călătorie peste exact un an, în iunie 2026.
Iahtul Orient Express Corinthian are 220 metri lungime şi va avea 53 de suite luxoase la bord, a câte 70 metri pătraţi fiecare, dar va exista şi o suită prezidenţială de 900 metri pătraţi. La bordul iahtului vor exista două piscine, 5 restaurante sofisticate, dar şi zone de socializare. Fireşte, toată filosofia de la bord e dată de însăşi esenţa numelui Orient Express, mizându-se pe crearea unei lumi ultra luxoase şi exclusiviste la bord.
Propulsia navei e super interesantă. Iahtul va fi propulsat preponderent de vânt, după cum spuneam mai sus, avânt 3 catarge cu câte un set de vele fiecare, suprafaţa totală fiind de 1.500 metri pătraţi. În ultimele perioade, când vorbeam de nave cu vele, aceste vele erau rigide şi nu foloseau direct forţa de împingere a vântului, ci forţele aerodinamice, în mod similar aripilor avioane, dictate de forma acelor vele. Însă la Orient Express Corinthian velele vor avea o funcţie mai clasică, de a opune rezistenţă forţei vântului direct şi a asigura astfel propulsia navei.
Velele sunt realizate dintr-un material rigid, ce conţine fibră de carbon. Iar catargele sunt pliabile şi ajustabile în poziţia lor, într-un mod inteligent şi automatizat, în funcţie de condiţiile de vânt, umiditate, şi direcţia de navigare. Tehnologia acestor pânze are numele de SolidSail şi provine tot din Franţa. De fapt, Orient Express Corinthian e şi primul iaht din lume ce înglobează această tehnologie SoldSail, deci e un moment important în care ea-şi va demonstra viabilitatea şi eficienţa.
Velele şi catargele vor fi complementate de un sistem de propulsie, care operează cu gaz natural lichefiat, LNG. Inginerii francezi şi-au dorit să facă uz de motoare care rulează pe hidrogen, dar spun că reglementările maritime le interzic s-o facă la navele de pasageri din această clasă, aşa că, până când acele reglementări vor fi modificate, Orient Express Corinthian va folosi gaz lichefiat natural pentru propulsie.
Motoarele cu combustie sunt 4 la număr şi vin de la finlandezii de la Wartsila. Sunt motoare în 4 timpi, cu turbosuflante, care pot funcţiona în două nivele, şi pot asigura un randament termic de circa 50%. Motoarele sunt de model 25DF, unde DF înseamnă Dual Fuel, adică posibilitatea de a opera cu două tipuri de combustibil, iar indicele 25 indică mărimea alezajului fiecărui cilindru, de 25 cm. Cursa e de 34 cm. Aceste motoare au 6 cilindri în linie şi pot livra 2.070 kW putere, sau 2.815 CP, operând la 1.000 rpm. Propulsorul poate opera şi la 900 rpm, livrând mai puţină putere.
Puterea cumulată a acestor motoare va fi de 11.260 CP, ceea ce nu e mult pentru o navă de 220 metri lungime şi demonstrează că se va miza foarte mult şi pe forţa vântului şi pe vele. Un asemenea motor are 7,96 metri lungime, 2,72 metri lăţime şi 3,80 metri înălţime.
Nava va avea şi un sistem de monitorizare a traficului din jurul său, care va îngloba inteligenţa artificială.
Experienţa călătorilor de la bordul acestui iaht, dar şi al trenului Orient Express, va fi gestionată de bucătarul cu multiple stele Michelin Yannick Alléno. Deci, viitorii călători pot fi absolut liniştiţi că toată experienţa va fi una impecabilă.
Francezii spun că cererea e atât de mare, încât după construcţia acestui iaht, va urma şi un al doilea identic. Iar întrucât construcţia la şantierul naval francez a avut loc fără nicio întârziere, ba chiar ritmul e un pic în avans, noul timp de lansare e luna mai 2026, iar a doua navă va fi construită tot în Franţa, la acelaşi şantier.
Practic, vorbim de o navă proiectată, în Franţa de la conceput general la construcţia sa de bază, finlandezii ajutând pe partea motoarelor cu combustie. Însă propulsia cu vele e tot bazată pe tehnologie francez, luxul de la bord foloseşte la maxim elemente francez şi toată fabricarea acestei nave are loc tot la un şantier francez. Prin urmare, cei de la Accor sunt justificaţi să declare că Orient Express Corinthian reprezintă chintesenţa măiestriei desăvârşită de construcţie navală franceză.
3
7,918
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!