Chinezii de la Xiaomi au patentat tehnologia unei noi baterii cu stare solidă, care va asigura 1.200 km autonomie şi o viteză de încărcare excepţională

18 Iunie 2025, 14:35
Redacţia PiataAuto.md
Xiaomi e unul din cei mai noi producători auto din lume, cu primul său model lansat abia acum un an şi jumătate, şi cu al doilea lansat acum câteva luni, dar cifrele de vânzări ale acestuia sunt excepţional de bune, certificând că lansarea companiei de electronice în segmentul auto a fost un succes răsunător. Cei de la Xiaomi nu se opresc aici şi semnalează că depun eforturi majore de cercetare şi dezvoltare pentru unul din cele mai promiţătoare domenii în care ar putea evolua maşinile electrice, cel al bateriilor cu stare solidă. Acum chinezii de la Xiaomi patentat tehnologia unei noi baterii cu stare solidă, care va asigura 1.200 km autonomie şi o viteză de încărcare enormă.
Bateriile cu stare solidă sunt un subiect foarte intens în ultimii doi ani, un număr mare de companii mari şi mici muncind de zor la pregătirea lor pentru producţia de serie. Marea promisiune a acestor e că datorită electrolitului solid, vor fi imune la variaţiile de temperatură, că or putea încărca la puteri enorme şi nu vor fi supuse degradării prin formării de dendrite, datorită aceluiaşi electrolit solid. Doar că deocamdată cei care se apropie de etapa de producţie de serie continuă să spună că există dificultăţi în a asigura toţi aceşti parametri la nivel maxim simultan şi mulţi dintre ei reduc parametrii anunţaţi, până la nivelul în care aceste baterii aproape că sunt depăşite de cele obişnuite încă înainte de lansare.
Cei de la Xiaomi, însă, par determinaţi să găsească soluţia de a asigura aceşti parametri maximi simultan, iar patenta lor semnalează că ar fi găsit această soluţie, sub forma unei structuri stratificate a electrolitului solid. Acest electrolit solid le-ar permite să îmbunătăţească conductivitatea şi totodată să crească densitatea energetică volumetrică şi gravimetrică — aceşti trei parametri fiind esenţial în asigurarea unor performanţe fascinante la final.
Cheia noii tehnologii, deci, e în acest electrolit stratificat, el fiind compus dintr-un mix de agenţi conductori, polimeri, săruri metalice şi straturi de legătură. Mai mult ca atât, electrodul solid are multiple „ace” care penetrează electrozii, rezolvând astfel prolema pierderii conductivităţii între anod şi catod la acest tip de baterii în condiţii de vibraţii susţinute. La electroliţii lichid, caracteristicile fizice ale lichidului exclud această problemă, însă la bateriile cu stare solidă există un asemenea risc al pierderii conductivităţi, mai ales la maşini care rulează în condiţii de vibraţii constante.
Cei de la Xiaomi spun că au conceput noua baterie cu stare solidă astfel încât ea să poată fi produsă aproape integral pe liniile actuale de producţie a bateriilor litiu-ion NMC sau LFP, ceea ce va uşura implementarea ei în producţia de serie.
Mai mult ca atât, împachetarea celulelor cu stare solidă în carcasa viitoarelor baterii va asigura o eficienţă volumetrică de 77,8% datorită formelor prismatice, ceea ce înseamnă că 77,8% din volumul interior al carcasei va fi folosit de materialul util de stocare a energiei.
Întreaga carcasă va avea 120 mm înălţime, cu tot cu părţile componente de structură inferioară a maşinii, ceea ce va face uşoară încadrarea acestor baterii în maşini de toate tipurile.
Xiaomi spune că noua baterie va oferi o autonomie de 1.200 km în regim chinezesc CLTC, iar o încărcare de 10 minute îi va pune în ea suficientă energie pentru a putea parcurge alţi 800 km. Asta înseamnă că în timp de 10 minute se va realiza o încărcare de 67% a bateriei, spre exemplu de la 10 la 77%.
Dacă e să transformăm cei 1.200 km în consum şi capacitate, putem lua drept reper cel mai eficient model actual Xiaomi, care are un consum oficial de 12,3 kWh/100 km. Asta ar însemna că pentru 1.200 km sunt necesari 147,6 kWh, presupunând că greutatea totală nu va creşte, datorită densităţii energetice mai mare. Cei 67% ce pot fi încărcaţi în 10 minute ar reprezenta 99 kWh de electricitate, iar asta înseamnă o putere medie de încărcare de 600 kW! Putere medie, deci, nu maximă!
Cu asemenea parametri, Xiaomi are şanse reale să spargă gheaţa cu adevărat în lumea bateriilor cu stare solidă. Iar faptul că s-a ajuns la patentare semnifică că lucrurile au ajuns la un grad mare de maturitate a acestei tehnologii, şi am putea-o vedea, în sfârşit, în producţia de serie în curând. Şi e absolut clar că primul producător care va putea lansa pe piaţă asemenea maşini electrice, cu 1.200 km autonomie şi încărcare de 800 km în 10 minute, va avea un avantaj enorm de imagine şi vânzări. Şi chinezii de la Xiaomi par determinaţi să fie ei primii cu asemenea parametri ai bateriilor cu stare solidă, în producţia adevărată de serie.
5
5,394
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!