Chinezii de la BYD vor să lanseze staţiile de încărcare de 1.000 kW putere în Europa, surclasând toate reţelele existente

6 Iunie 2025, 13:44
Redacţia PiataAuto.md
Ştirile despre staţii de încărcare de 1.000 kW putere şi mai mult au fost frecvente în ultimele două luni, toate venind din China. BYD a fost cel care a impulsionat lucrurile, lansând în martie arhitectura sa de 1.000 kW, 1.000 V şi 1.000 A pentru maşinile electrice şi anunţând totodată şi prize de 1.000 kW putere, sau 1 MW. Apoi în aprilie au urmat şi primele două modele lansate, în mai existau deja 500 de staţii de 1 MW instalate în China. În iunie, producătorul chinez BYD a aprobat instalarea a 15.000 staţii de 1 MW în China, mizând pe o răspândire rapidă a lor. Între timp, în aprilie şi Zeekr şi Huawei au anunţat propriile staţii de 1,2 şi 1,5 MW putere. Spuneam în acele articole că astfel China păşeşte într-o nouă dimensiunile a parametrilor de încărcare pentru maşinile electrice şi indicam că Europa rămâne în urmă, cu prize de până la 350-400 kW pe terenul său, şi doar câteva staţii ca excepţie ce oferă puteri de 500 kW sau 600 kW. Ei bine, acum BYD vrea să facă uz de această înapoiere tehnologică a Europei la staţiile electrice şi a anunţat că pregăteşte lansarea unei reţele de staţii de încărcare de 1.000 kW în Europa, care va surclasă toate reţelele existente.
Anunţul a fost făcut de vice preşedinta BYD, Stella Li, în faţa jurnaliştilor adunaţi la un eveniment BYD din Bruxelles. Aceste staţii ar urma să aibă emblema BYD pe ele, după exemplul Tesla Supercharger, dar teoretic ar fi disponibile şi altor mărci, doar că puţine alte maşini decât cele chinezeşti ar putea face uz deplin de asemenea puteri în Europa.
Iar aici apare o întrebare curioasă, despre standardul de încărcare pe care-l va folosi BYD la aceste staţii din Europa. Acum câteva săptămâni, compania elveţiano-suedeză ABB a anunţat crearea staţiei de 1,2 MW în Europa, dar imediat a fost menţionată şi problemă cu limitele standardului CCS2 actual, al staţiilor electrice pentru automobile, care nu-i permit asemenea puteri şi ea le poate oferi doar pentru camioane cu port MCS deocamdată.
Standardul CCS2 poate ajunge până la 600 kW, şi o uşoare deviere ar mai fi posibil, teoretic, dar creşterea până la 1,0-1,2 MW n-ar fi posibilă cu standardul actual, şi ar impune alte grosimi de conectoare şi conductoare, dar şi alte sisteme de răcire ale prizei şi un protocol uşor diferit de comunicare.
Respectiv, e curios că BYD şi-a anunţat deja intenţia, fără a menţiona această problemă şi soluţia pentru ea, iar noi credem că aici lucrurile vor lua o turnură interesantă.
BYD ar putea crea staţii care să aibă porturi de standard chinezesc actualizat, care permite aceste puteri, iar asta va exclude efectiv alte mărci din ecuaţie. Pentru a se conforma normelor legale, e posibil că BYD va trebui să amplaseze alături şi prize mai puţin puternice cu standard CCS2, de până la 600 kW, dar prizele super performante de 1 MW şi mai mult vor fi cele cu standard chinezesc, pe care doar maşinile chinezeşti le vor putea accesa. Astfel, va fi pus începutul unei uşoare dominaţii în reţeaua proprie de încărcare a chinezilor în Europa, care va atrage cumpărătorii spre ideea că exploatarea unei maşini electrice chinezeşti e mult mai hi-tech şi mai lipsită de griji, cu încărcări de 5 minute pentru 500 km.
Cum se va realiza încărcarea cu două tipuri de prize pe o singură maşină? Modelele de tip noi de la BYD deja folosesc două porturi de încărcare identice în China, cu ideea că atunci când ajung la staţii mai slabe, să poată conecta două în paralele şi să beneficieze de puterea sumată a acestora. În Europa, unul din aceste porturi ar putea fi CCS2, iar celălalt — în standard chinezesc. Astfel maşinile se vor conforma şi cerinţelor legale, dar totodată vor putea face uz de o reţea de prize super puternice, accesibile doar maşinilor chinezeşti. Acest scenariu de aparţine nouă, nu a fost confirmat de BYD, însă e unul din puţinele care ar fi posibile din punct de vedere tehnic şi legal.
Mai mult ca atât, BYD sugerează că noile sale staţii ar putea susţine chiar mai mult decât 1.000 A, ceea ce a putea duce şi puterea maximă la circa 1.360 kW. Totuşi, puterea comunicată drept una care va fi garantată în mod stabil e una de 1 MW.
Aşadar, producătorii europeni ar trebui să ia notiţe de aceste declaraţii ambiţioase ale vicepreşedintei BYD, Stella Li, şi a planurilor producătorului chinez pentru Europa. Stella Li e aceeaşi şefă care lansat în luna aprilie marca Denza în Europa, declarând tăios că Denza e de 10 ori mai bună decât concurenţii germani de la Porsche sau Mercedes. Deci, ambiţiile nu lipsesc deloc în abordarea dânsei faţă de Europa. Iar asta înseamnă că şi noile staţii BYD de 1 MW ar putea veni foarte repede, luându-I prin surprindere pe producătorii europeni.
2
1,825
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!