Declinul Ford în Europa şi pierderea contractelor din SUA a provocat falimentul a încă un furnizor auto din Germania

24 Iunie 2025, 14:25
Redacţia PiataAuto.md
În primul trimestru al acestui an, veştile despre falimente printre furnizorii auto din Germania se ţineau lanţ, după ce anul trecut fenomenul principal în această industrie era conturat de concedieri. Apoi, o perioadă valul de falimente părea să se fi temperat, însă acum încă un furnizor auto din Germania, Neapco, şi-a anunţat insolvenţa şi riscul major ca toţi angajaţii fabricii din Duren, Germania, să fie concediaţi.
Fabrica din Duren e cel mai mare angajator industrial din oraş şi şi-a început istoria sa ca una ce producea componente exclusiv pentru Ford, fiind parte din reţeaua proprie de furnizori ai diviziei europene Ford. Apoi, Ford şi-a delimitat fabrica într-o companie separată, numită Visteon, care a fost apoi redenumită şi cumpărată de compania americană Neapco în 2010, companie care există de mai bine de 100 de ani în industria auto.
De atunci şi până în prezent, compania şi-a diversificat clienţii şi a livrat arbori cardanici, semiaxe, planetare şi diferenţiale către mulţi alţi producători europeni, de la Mercedes şi Opel până la grupul VW. Însă cel mai important client a fost Ford, inclusiv Fordul de peste ocean, pe baza unor contracte ale companiei germane cu compania mamă din SUA, care livra unele componente spre fabricile Ford de acolo, în special pentru modelele care aveau platforme tehnice comune în Europa şi SUA.
Această colaborare strânsă cu Ford a fost dictată şi de apropierea geografică a fabricii din Duren de uzina Ford din Koln, care se află la doar circa 40 km în linie dreaptă. Anterior, componentele din Durent erau livrate şi către fabricile Ford din Saarlouis, Germania, Ghent, Belgia, şi Valencia, Spania. Până de curând, uzina Neapco din Duren livra componente şi pentru fabrica Ford din Craiova, România. O perioadă uzina din Duren producea şi dubiţe pentru serviciile poştale şi de livrări.
Ei bine, în ultimii ani ştim cu toţii că Ford a eşuat lamentabil cu strategia sa din Europa, pensionând accelerat modelele cu combustie, iar modelele electrice pe care le-a lansat în loc, pe platforme VW, au eşuat în a-şi câştiga popularitate. Fabrica din Saarlouis şi-a sistat total producţia de maşini, cea din Valencia mai produce doar modelul Kuga şi componente pentru alte modele, iar în Koln sunt produse doar două modele electrice — Capri şi Explorer — cu un ritm de producţie extrem de amorf. Doar uzina Ford din România e o excepţie care mai ţine marca Ford în viaţă în Europa, datorită succesului modelului Puma şi a utilitarelor Ford.
Toate astea au făcut ca uzina Neapco din Germania, să primească mult mai puţine comenzi de facto de la Ford decât erau planificate conform estimărilor de acum câţiva ani. Schimbările de politici tarifare au determinat şi anularea unor contracte cheie dintre compania fiică din Germania şi compania mamă din SUA, iar toţi aceşti factori împreună au făcut imposibilă continuarea activităţii normale la uzina din Duren. Ieri presa locală din această regiune a Germaniei a anunţat că a fost solicitată şi acceptată insolvenţa în instanţa de judecată.
Ei bine, acum, odată cu insolvenţa uzinei din Duren, sunt în pericol cele 500 de locuri de muncă de acolo, dar şi continuarea producţiei de componente de mai departe. Din câte se pare, compania mamă americană nu-şi doreşte vreo restructurare clară, ci doar intenţionează să-şi onoreze obligaţiile contractuale pe o perioadă minim necesară faţă de clienţii existenţi, până va putea închide sau vinde această uzină. Tocmai de asta autorităţile locale din Duren au şi activat un plan de consiliere a angajaţilor, în speranţa de a-i putea ajuta pe aceştia să-şi caute un nou loc de muncă între timp.
Primarul oraşului Duren, Frank Peter Ullrich, spune că decizia de insolvenţă şi închidere e una internă de celor de la Neapco şi nu a putut fi influenţată nici de condiţiile mai prielnice pentru afaceri din acest oraş, nici de atenţia pe care fabrica a avut-o chiar de la guvernul federal, când acum doi ani cancelarul Germaniei a vizitat-o şi a subliniat importanţa ei pentru industria din regiune.
Autorităţile locale spun că vor încerca să-i convingă pe cei de la Neapco să-şi revadă decizia şi să abordeze un model de business diferit, care să le permită păstrarea uzinei în stare activă. Deocamdată, angajamentele Neapco sunt de a continua producţia sub protecţia insolvenţei până la finele anului 2025, după care, dacă decizia nu va fi revocată, ar urma să aibă loc închiderea totală sau vânzarea uzinei.
1
9,702
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!