După Xiaomi, şi Huawei a patentat o nouă baterie cu stare solidă, care pretinde 3.000 km autonomie şi încărcare în 5 minute

19 Iunie 2025, 18:32
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii intensifică la maxim concurenţa o pentru elaborarea cât mai rapidă a bateriilor cu stare solidă şi promit să o facă la parametri absolut fenomenali. Dacă ieri scriam despre Xiaomi că a patentat o baterie cu stare solidă ce promite o autonomie de 1.200 km şi o încărcare 10 minute a unei cantităţi suficiente de energie pentru a parcurge 800 km, atunci azi aflăm că Huawei anunţă parametri aproape neverosimili, de 3.000 km autonomie şi încărcare la 10 a 80% în doar 5 minute.
De fapt, Huawei a anunţase încă în luna noiembrie a anului trecut că lucrează la o nouă baterie cu stare solidă, dar atunci n-a menţionat parametrii acestei baterii, pentru că dezvoltarea era încă la o fază incipientă. A anunţat doar câteva detalii despre compoziţia electrolitului solid, menţionând că acesta va conţine sulfuri. Acum, odată ce Xiaomi şi-a anunţat avansul lor tehnologic, cei de la Huawei n-au putut să nu vină cu un răspuns şi au anunţat parametrii bateriei la care lucrează.
Bateria va avea electrolit solid pe bază de sulfuri, într-adevăr, care va fi tratat cu azot pentru a evita reacţiile adverse pe care le-ar putea genera. Electrolitul are o structură cubică, compoziţia elementelor ce-i formează structura fiind bazată pe litiu, metale precum fosforul şi germaniul, şi sulfurile acestora. Structura rezultată are o conductivitate excepţional de bună, spun cei de la Huawei, ceea ce ar urma să-i permită aceşti parametri absolut fenomenali.
Marea promisiune a tehnologiei de baterii cu stare solidă e că datorită electrolitului solid, vor fi imune la variaţiile de temperatură, că vor putea încărca la puteri enorme şi nu vor fi supuse degradării prin formare de dendrite, datorită aceluiaşi electrolit solid. De asemenea, electrolitul solid le predispune şi la o densitate energetică mai mare, mai ales dacă acest electrolit solid reuşeşte să asigure o conductivitate mult mai mare. Totuşi, provocarea creatorilor acestor baterii e să poată asigura toţi aceşti parametri simultan, pentru că unul din ei e relativ posibil, dar au de suferit ceilalţi. Mai există şi provocări de păstrare a conectivităţii între electrozi şi electrolit la vibraţii, în lipsa unui lichid, dar şi alte provocări volumetrice.
Ei bine, dacă cifrele promise de Huawei se vor adeveri, se pare că inginerii de acolo nu doar că au găsit soluţia de a rezolva dilema echilibrului acestor parametri doriţi simultan şi a depăşi provocările, dar bateria lor are şansele să fie una cu adevărat revoluţionară pentru maşinile electrice, făcând un salt la o cu totul altă dimensiune de parametri. De fapt, parametrii anunţaţi sunt atât de fascinanţi, încât nici măcar nu există deocamdată prize pentru a putea încărca bateriile la asemenea parametri.
Mai exact, Huawei anunţă o densitate energetică de 400-500 Wh/kg, ceea ce înseamnă că fiecare kg de baterie va avea 0,5 kWh de capacitate de stocare în el. Asta le va permite celor de la Huawei să producă maşini cu autonomie de 3.000 km, spun aceştia!
Acum dacă e să verificăm un pic aceste cifre, o maşină electrică eficientă modernă poate indica circa 12-14 kWh/100 km consum, cel puţin în ciclul oficial CLTC. Asta ar însemna că pentru 3.000 km ar fi nevoie de o capacitate de stocare de 360-420 kWh.
Dacă am contrapune cei 360-420 kWh necesari la 0,5 kWh per kg de baterie, atunci o asemenea baterie ar ajunge să cântărească doar 720-840 kg, la densitatea de 500 Wh/kg. Greutatea de 840 kg pare prea mare, dar cea de 720 kg e comparabilă cu greutatea actuală a bateriilor de 110-120 kWh. Prin urmare, deşi totul e cumva la limită şi ca să se întâmple ar trebui să nu mai existe deviere de densitate din cauza carcasei sau altor elemente, teoretic o asemenea baterie de 3.000 km autonomie ar fi posibilă cu aceşti parametri.
Pe lângă asta, Huawei spune că bateria va fi încărcată în doar 5 minute. Nu se menţionează cu exactitate procentele, dar în China se face adesea referinţă la diapazonul dintre 0-70% sau 10-80%, ceea ce e oricum cam 70% din capacitatea bateriei. Dacă revenim la capacitatea de 360-420 kWh, cât ar trebui să aibă această baterie pentru a parcurge 3.000 km, atunci ar trebui ca în 5 minute în acea baterie să fie pusă o cantitate de energie cuprinsă între 252 şi 294 kWh. Întrucât 5 minute reprezintă a 12-a parte dintr-o oră, asta înseamnă că puterea medie de încărcare în cele 5 minute ar trebui să fie între 3,02 MW şi 3,53 MW! Deci, vorbim de o baterie ce ar accepta puteri de 3 MW şi mai mult!
Fireşte, asemenea prize pentru încărcarea automobilelor nu există deocamdată. Dar există deja prize de 1,0-1,5 MW, chiar Huawei fiind cel care a lansat în aprilie priza de 1,5 MW. Iar unii producători precum BYD deja aplică ideea încărcării simultane de la două prize, prin urmare şi Huawei ar putea face acelaşi lucru cu încărcare simultană la 2 prize a câte 1,5 MW, până când vor elabora şi staţia de 3 MW.
Totuşi, chiar şi cei din China sunt foarte precauţi în a trata aceşti parametri ca pe unii deja confirmaţi, menţionând că aceştia sunt atât de ambiţioşi, încât ar fi corect să-i tratăm drept teoretici, până când Huawei va demonstra bateriile adevărate, instalate pe maşini, care să poată indica aceste cifre. Şi asta ar mai putea dura 1-2 ani, avertizează chinezii.
Doar că, dacă privim acest tablou în ansamblu, asta înseamnă că în China se munceşte cu intensitate extraordinară la noi elaborări pentru maşinile electrice, pentru următoarele 2-3 trepte de salturi tehnologice. De cealaltă parte, acum două zile o publicaţie germană avertiza că producătorii din Europa nu prea lucrează la nimic cu adevărat revoluţionar pentru maşinile electrice, decât mici perfecţionări de tehnologii şi eficientizări de producţie şi costuri. Dar nu şi la tehnologii care să schimbe radical lucrurile şi să facă un salt imens.
Şi asta e o mare problemă. Pentru că, dacă în 1-2 ani chinezii vor avea maşini electrice cu autonomii cuprinse între 1.200 km şi 3.000 km, cu încărcări de 5 minute, atunci toate modelele electrice europene, care au acum un timp mediu de încărcare de 26 minute, conform testului recent din Norvegia, şi mai au şi autonomii mult mai mici, vor părea atât de expirate moral, încât vor da impresia că cineva ar vrea să-ţi vândă în zilele noastre un calculator cu un ecran cu cinescop şi un sistem de operare pe dischetă la el.
2
12,566
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!