După consternarea stârnită în Marea Britanie, chinezii spun că n-au acum planuri de a închide uzina Lotus din această ţară, dar n-au negat mutarea producţiei
29 Iunie 2025, 12:18 Ilie Toma
Ieri publicam un articol în care spuneam că britanicii au descoperit cu stupoare planurile chinezilor de la Geely, proprietarii actuali ai mărcii Lotus, de a opri producţia Lotus în Marea Britanie şi a o muta la uzina Volvo din SUA, acolo unde e asamblat Volvo EX90 şi Polestar 3. Conform informaţiilor descoperite de presa britanică, din surse interne de la uzina Lotus, chinezii de la Geely i-ar fi instruit în cadrul unei conferinţe online să se pregătească de încetarea producţiei şi eventual concedierea angajaţilor. Ieri seară chinezii au emis un comunicat în care spun că nu vor închide uzina Lotus. Însă e mult mai curios ce nu spune şi nu neagă acel comunicat.
Chinezii îşi încep comunicatul cu declaraţii siropoase, că Marea Britanie e inima mărcii Lotus, şi tot aici e localizat centrul de design, cel de inginerie şi cel de motorsport al Lotus. De asemenea, Marea Britanie e şi cea mai mare piaţă Lotus din Europa, mai spun chinezii.
Lotus Cars îşi continuă operaţiunile normale şi nu există planuri de a închide uzina — spun proprietarii chinezi ai Lotus. Însă închiderea menţionată ieri a uzinei era doar rezultatul logic al opririi producţiei actuale, mutării producţiei în SUA şi concedierii majorităţii angajaţilor. Iar Lotus n-a negat oprirea producţiei şi mutarea ei în altă parte, ba dimpotrivă, a confirmat-o indirect.
Suntem într-o perioadă de explorare activă a opţiunilor strategice pentru a ne spori eficienţa şi a ne asigure competitivitatea globală într-o piaţă ce evoluează constant — spun chinezii, iar din partea cu explorarea activă a opţiunilor strategi putem înţelege cât se poate de clar că planurile de a muta producţia în SUA se adeveresc.
Prin urmare, tot ce a fost menţionat ieri rămâne adevărat, doar că ultima parte, cea de închidere a uzinei, nu intră acum în planurile definitivate a companiei. Şi nu ne-am mira dacă Lotus va menţine o perioadă hala cu o parte de angajaţi pentru un soi de activităţi R&D, sau producţia unor componente mai sofisticate, înainte ca planurile de închidere să apară oficial. Se mai întâmplă ca unii producători să oprească practic definitiv producţia la o fabrică, dar să o menţină oficial încă activă — aşa face acum Ford cu uzina din Saarlouis, unde se asambla anterior modelul Focus, uzină care nu mai produce nimic acum, dar unde timp de vreo 2 ani mai lucrează vreo 1.000 de oameni, făcând lucruri neclare, doar pentru că Ford n-a putut anunţa şi închiderea după ce a oprit producţia lui Focus şi a concediat cea mai mare parte a angajaţilor de acolo.
Deci, menţionarea chinezilor că nu există un plan de a închide uzina nu înseamnă mare lucru, pentru că ei n-au confirmat că nu vor concedia angajaţii de la uzina Lotus din Marea Britanie şi n-au confirmat că uzina va Lotus Cars îşi va continua operaţiunile normale de fabricare a maşinilor peste o lună sau peste un an, ci au zis doar că acum Lotus îşi continuă aceste operaţiuni normale.
Deci, comunicatul chinezilor dă foarte puţină siguranţă pentru viitorul Lotus şi mai degrabă e alarmant prin lipsa unor negări decât prin prezenţa unor declaraţii foarte subţiri, care se referă doar la timpul prezent, dar nu şi la cel viitor.
La sfârşit, Lotus mai aminteşte că a investit mult în operaţiunile R&D din Marea Britanie în ultimi 6 ani şi spune că rămâne dedicat Marii Britanii, clienţilor, angajaţilor, dealerilor, furnizorilor, precum şi mândrei tradiţii britanice pe care o are Lotus. Frumos, cu inspiraţie, dar fără niciun angajament de substanţă. Pentru că şi despre maca MG e poate spune că rămâne dedicată originii sale britanice şi se vrea menţionată astfel, deşi nu mai fabrică de mult nimic în Marea Britanie, şi doar în China. Partea asta cu a rămâne dedicat e atât de imaterială, încât e doar o vorbă de suflet şi de decor la finalul comunicatului.
Iar maxim ce a făcut toată consternarea din Marea Britanie s să-i facă pe cei de la Lotus să înţeleagă că e nevoie de dat veştile triste pe rând, şi de mai liniştit fanii şi publicul între timp, cu nişte vorbe care sună frumos, dar care nu promit de fapt nimic. Dacă Geely declara ieri tare şi răspicat că are în plan să pună modelul A, B, sau C în Marea Britanie în producţie la fabrica Norfolk în următorii ani, ceea ce-i va garanta funcţionarea fără concedieri, ar fi fost o spulberare clară şi fără echivoc a oricăror informaţii anterioare. Da aşa, chinezii ne-au spus doar că acum, în prezent, ei îşi continuă operaţiunile normale, şi că între timp caută opţiuni strategice, liniştindu-ne totodată că sufletul lor rămâne ataşat de Marea Britanie.