După o săptămână de la izbucnirea incendiului, nava Morning Midas, cu peste 3.000 maşini chinezeşti la bord, continuă să ardă în Oceanul Pacific, riscând scufundarea

11 Iunie 2025, 11:57
Redacţia PiataAuto.md
A trecut exact o săptămână de când nava Morning Midas, cu 3.048 maşini chinezeşti la bord, a luat foc în largul Oceanul Pacific, în drumul său din China spre Mexic. La 5 iunie, publicam noi informaţii despre această navă şi spuneam că la bordul ei, printre cele 3.048 de maşini, se află 70 de maşini electrice şi alte 681 plug-in hibride. Tot atunci spuneam că nimeni nu încerca să stingă incendiul de la bord, odată ce întregul echipaj a fost evacuat, întrucât nava se află prea departe în ocean, iar orice operaţiune de stingere ar fi foarte dificilă. O echipă de intervenţie Resolve Marine a ieşit totuşi atunci în larg şi era aşteptată să ajungă abia peste 4 zile la locul incendiului. Ei bine, acum au apărut noi informaţii şi imagini, care arată că nava continuă să ardă intens, iar aceasta pare deja foarte afectată, riscând să cedeze în orice moment şi să se scufunde.
Noile imagini arată că structura exterioară a navei a fost străpunsă de incendiu în multiple locuri, până spre prora ei. Structura a fost topită şi străpunsă la aproape toate nivelurile posibile, deci e cât se poate de clar că incendiul a cuprins practic toate etajele unde au fost stocate cele 3.048 maşini.
Aceste găuri în carena navei au ajuns până aproape de linia apei, iar fumul continuă să mai iasă din navă, semn că incendiul încă nu e epuizat. Cel mai probabil, tot maşinile electrice sunt cele care pot arde în continuare, or, unele baterii pot arde şi mai mult de o săptămână în asemenea incendii, cu autoaprinderi ulterioare dacă există condiţii.
Perforarea navei aproape de linia apei o supuse unui risc major, aproape iminent, de scufundare. În aceste zile condiţiile meteo din regiune au fost foarte liniştite, ceea ce a făcut ca valurile să fie mai mici.
Dar eventuale condiţii mai aprigi ar putea destabiliza uşor nava, iar apa ar putea începe să pătrundă în interior, inundând primele spaţii accesibile, îngreunând nava şi coborând-o mai jos de linia actuală, după care scufundarea ar fi un proces rapid şi ireversibil.
Foto: Nava Morning Midas, în prima zi de la izbucnirea incendiului

La fel de riscantă e acum şi remorcarea navei, întrucât distanţa e foarte lungă, iar condiţiile de navigare sunt foarte variabile. Cel mai probabil, dacă nava nu se va scufunda în următoarele zile din cauze fizice fireşti, ea ar putea fi oricum lăsată acolo, pentru a ajunge la acelaşi efect de scufundare.
Problema e marea daună ecologică pe care o va provoca această eventuală scufundare. Cele 3.048 de automobile conţin materiale poluante, în special cele peste 750 de maşini electrice şi plug-in hibride cu baterii.
Pe lângă asta, nava mai are la bord 350 de tone de gaz lichefiat şi alte 1.530 tone de păcură cu conţinut redus de sulf (VLSFO). Păcura ar provoca cel mai mare impact pentru apa din jur, în timp ce gazul ar avea efect asupra aerului. Gazul lichefiat are şi un risc major de explozie şi incendiu, dacă e lăsat în asemenea cantităţi pe o navă defunctă, care nu mai are sisteme de menţinere a acelui gaz la presiunea şi temperaturile de lichefiere, nemaivorbind şi despre faptul că incendiul poate ajunge direct în acea regiune.
Deocamdată, nu sunt semne de scurgeri şi poluare cu combustibil în locul incendiului. Nava Morning Midas e în derivă acum, fiind purtată de curenţi cu aproximativ 2,7-3,0 km/h în direcţia nord-est.
3
2,766
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!