Elveţienii au dezvăluit cum vor arăta noile trenuri de distanţă lungă din Austria, construite de ei, care vor călători cu până la 200 km/h
30 Iunie 2025, 16:16 Redacţia PiataAuto.md
Elveţia e cunoscută de mulţi drept ţara cu un ataşament special pentru reţeaua sa de căi ferate şi trenuri, dar puţini ştiu că Elveţia are şi un producător propriu de trenuri, Stadler, care e în continuare o companie cu acţionariat autohton şi care se mândreşte cu faptul că ar construi printre cele mai calitative şi durabile trenuri din lume, păstrând totodată pasul cu tehnologiile. Operatorul feroviar elveţian comandă constant trenuri de la producătorul autohton, chiar dacă mai face şi achiziţii de diversificare, iar astfel Stadler a rezistat cu bine până în prezent. Însă acum şi austriecii vor avea trenuri produse în Elveţia, în urma unui acord cadru major şi a câtorva contracte semnate încă în 2022. Conform acestui contract, elveţienii trebuiau să creeze noi trenuri special pentru operatorul austriac OBB, adaptate cerinţelor acestuia. Iar acum elveţienii au şi dezvăluit primul tren de distanţă lungă de tip nou, construit de ei, care va opera în Austria.
Operatorul austriac a comandat mai multe tipuri de trenuri pentru diverse funcţii, dar cea mai importantă componentă era considerată cea care cuprinde trenuri de distanţă lungă, cu două nivele, din categoria KISS Railjet, care vor putea rula cu viteze de până la 200 km/h.
Primul tren dintr-o partidă de 14 identice a fost prezentat de curând în Viena de elveţieni, alături de austrieci. Trenul e complet construit, astfel încât a putut fi arătat şi interiorul acestuia, de la scaunele şi spaţiile din toate clasele până la noile zone automatizate de livrare de snack-uri şi cafea, concepute special pentru acest tren.
Până acum, operatorul austriac OBB miza în special pe trenuri şi locomotive de origine Siemens şi Bombardier, până când ultimul a fost preluat de Alstom. Chiar dacă sunt vecini, elveţienii de Stadler nu livraseră niciodată comenzi majore pentru OBB. Însă de această dată austriecii au anunţat că vor să-şi diversifice portofoliul, pentru a nu depinde prea mult de un singur furnizor, şi au plasat noile comenzi majore la Stadler.
Noţiunea de KISS la noile trenuri semnifică Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug, ceea ce s-ar traduce ca un tren interurban confortabil, inovativ şi capabil de sprinturi. Prin urmare, una din cerinţele austriecilor a fost ca noul tren să fie capabil de a accelera repede, pentru a prinde viteză repede după opririle în staţii.
Noile trenuri vin în garnituri de 6 vagoane articulate, toate cu două etaje, cu o lungime totală a garniturii de circa 160 metri. O asemenea garnitură are 486 locuri, ceea ce înseamnă o creştere de capacitate de 20% faţă de trenurile actuale de aceeaşi clasă ale austriecilor.
Trenurile sunt proiectate cu uşi foarte largi, lipsite de bariere mediane, calculate de elveţieni pentru a accelera procesul de debarcare şi îmbarcare a pasagerilor. Valizele mari, bicicletele sau scaunele cu rotile — totul e gândit pentru accesul facilitat al tuturor acestor obiecte. Trenurile au zone silenţioase în vagoanele de la extremităţi, concepute pentru călătorii care vor linişte sporită, iar zonele de cafea şi snack sunt prezente în toate celelalte 4 vagoane intermediare. Desigur, climatizarea e parte indiscutabilă din peisaj, la fel ca şi porturi pentru încărcarea echipamentelor electronice în timpul călătoriei.
Fiecare tren are 8 electromotoare şi 8 punţi motrice — 4 la primul vagon şi 4 la ultimul, fiecare motor propulsând o punte. Puterea nominală cumulată de 4.000 kW, adică 5.438 CP, însă puterea maximă pe termen scurt în accelerări sau urcări în rampă pronunţată poate atinge 5.200 kW, sau 7.070 CP.
Trenurile KISS Railjet ale celor de la Stadler folosesc pe larg aluminiul în construcţia lor şi astfel sunt mai uşoare şi generează un consum de energie mai mic, ceea ce aduce economii de energie şi bani enorme în perioada exploatării. Cele 8 motoare permit un management de consum energetic şi de recuperare foarte bun, iar asta poate aduce o economie netă cuprinsă între 500 şi 1.000 kWh de electricitate la fiecare oră de operare în mişcare la viteză de croazieră.
Noile trenuri elveţiene pentru Austria sunt fabricate chiar în Elveţia, în St. Margrethen şi Bussnag, deci nu e vorba de fabricări în ţări cu forţă de muncă mai ieftină, Stadler având activităţi de producţie şi în Polonia şi Spania.
De această dată, austriecii au vrut fabricare locală în Elveţia, astfel încât să primească trenuri cu o durată de viaţă certificată de 30 ani fără probleme majore. Primul tren a trecut printr-o perioadă de câteva luni de testări înainte de a fi livrat.
Acum primele trenuri elveţiene din flota OBB voi începe a circula între Viena şi Salzburg, una din cele mai populare şi lungi rute feroviare din Austria.