Finlanda a construit două nave identice Spirit of Tasmania pentru Australia, cu motoare de 9 cilindri, pentru rolul de feriboturi într-una din cele mai dificile zone navigabile din lume
30 Iunie 2025, 17:49 Redacţia PiataAuto.md
În lumea auto, umărul impar de cilindri e valabil de obicei doar pentru motoarele de 3 cilindri şi 5 cilindri, iar la motociclete şi 1 cilindru. Însă nu vom auzi niciodată de motoare cu 9 cilindri, pentru că asta ar presupune o arhitectură atipică şi bizară. În lumea motoarelor navale, însă, se întâmplă să existe şi asemenea propulsoare curioase, iar finlandezii tocmai au construit şi livrat două nave identice pentru australieni, numite Spirit of Tasmania IV şi V, care sunt propulsate de asemenea motoare cu 9 cilindri, urmând să ia rolul de feriboturi într-una din cele mai dificile zone navigabile de pe planetă.
Noile feriboturi vor trebui să navigheze în strâmtoarea Bass, între Australia continentală şi insula Tasmania, iar lăţimea minimă a strâmtorii e de circa 250 km. Ruta pe care vor naviga cele două feriboturi, însă, e cuprinsă între Geelong, în statul Victoria şi Devonport, pe insula Tasmania, pe o distanţă cuprinsă între 448 km.
Dificultatea de a naviga pe aici vine din combinaţia curenţilor puternici, cu vânturi intense, cooptaţi cu adâncimea foarte mică a apei, de circa 50 metri. Asta face ca şi valurile să fie haotice şi să destabilizeze ambarcaţiunilor, dar totodată orice furtuni şi oscilări puternice fac ca navele să nu fie la adâncime prea mare de fundul apei.
Ei bine, australienii aveau două nave construite demult, acum 27 de ani, de finlandezi pentru ei, care operau pe această rută de feribot. Acele nave trebuie pensionate, însă, iar operatorul TT-Line din Australia a comandat două nave noi tot în Finlanda, la şantierele navele ale celor de la Rauma Marine Constructions.
Cei de la Ruauma Marine au reputaţia de a construi nave la costuri mai mari, dar foarte specializate, inclusiv pentru misiuni dificile şi proiecte speciale atipice. Deci, australienii nu s-au zgârcit şi au optat în mod deliberat pentru acest şantier finlandez specializat.
Mai mult ca atât, şi proiectarea noilor Spirit of Tasmania IV şi V a fost făcută în Finlanda, de compania de inginerie şi design naval Foreship. Aceştia au subcontractat compania suedeză Figura pentru designul interior al navei. Iar sistemul de propulsie cu motoarele de 9 cilindri vine tot de la finlandezi, de această dată fiind vorba de renumita companie Wartsila, unul din cei mai reputaţi producători de motoare navale din lume.
Prima navă din cele două, Spirit of Tasmania IV, a fost construită şi livrată în septembrie 2024, iar cea de-a doua, Spirit of Tasmania V, a fost livrată la 25 iunie 2025. Astăzi, 30 iunie, nava Spirit of Tasmania IV, construită anul trecut, a pornit din Scoţia spre Australia, întrucât a stat parcată acolo în aşteptarea definitivării noului terminal din Devonport, iar Spirit of Tasmania V o va urma în curând.
Aşadar, noile nave sunt mai mari şi au avut nevoie de modificarea portului din Tasmania. Acestea au 212 metri lungime, 31 metri lăţime şi o înălţime totală de 50,3 metri, de la fundul carenei până la vârful antenelor de deasupra.
Propulsia va fi asigurată de câte 4 motoare Wartsila de 9 cilindri, cu turbină, care pot opera atât cu gaz lichefiat LNG, cât şi cu diesel. Fiecare motor are 10.305 kW, sau 14.011 CP, iar 4 motoare împreună vor avea o putere de 41.220 kW sau 56.044 CP. Sunt motoare de model Wartsila 46DF, şi cei 9 cilindri sunt poziţionaţi în linie. E curios că acelaşi model de motoare poate avea 6, 7, 8 sau 9 cilindri în linie, iar versiunile de 12, 14 şi 16 cilindri adoptă o poziţionare în formă de V. Motoarele de 9 cilindri în linie au 11,17 metri lungime, cu o înălţime totală de 5,05 metri. Un singur asemenea motor cântăreşte 146 tone.
Însă cele 4 motoare de pe fiecare feribot îi vor permite să navigheze cu o viteză medie de 26 noduri, sau 48,2 km/h. Asta va face ca ruta de 448 km să poată fi navigată în decursul a 9,5-11,5 ore.
Ambele nave noi Spirit of Tasmania au o capacitate de 1.800 pasageri, şi spaţii de parcare a vehiculelor cu o lungime lineară de 4.098 metri.