Frânele unui SUV electric chinezesc Xiaomi YU7 au luat foc pe un circuit, impunând producătorul să explice cauza

30 Iunie 2025, 11:47
Redacţia PiataAuto.md
Noul SUV electric Xiaomi YU7 şi-a făcut cunoscută în toată lumea performanţa sa record de lansare, reuşind să înregistreze peste 200.000 de vânzări în doar 3 minute şi întreaga capacitate anuală de producţie în doar 1 oră. Dar se pare că performanţa de circuit a maşinii nu e la fel de impresionantă ca şi cea de vânzări, or, în acest week-end, în cadrul unui test de presă de pe circuitul Tianjin V1 din China, frânele maşinii electrice au luat foc la propriu, impunând producătorul să vină apoi cu explicaţii despre cele întâmplate.
Maşina electrică a parcurs câteva tururi pe circuit, după care frânele faţă ale maşinii au luat foc, din zona contactului plăcuţelor de frână cu discurile. Cei prezenţi acolo au avut şi un termometru imagistic şi au măsurat temperatura frânelor, având un rezultat de 619 grade Celsius.
Incendiul a fost stins repede, fără a afecta alte componente ale maşinii şi fără ca cineva să aibă de suferit. În momentul izbucnirii incendiului, şoferul a putut frâna şi a tras maşina în siguranţă pe linia de pit stopuri.
Frânele lui Xiaomi YU7, în versiunea Max, care a avut de suferit, sunt fabricate de Brembo, unul din cei mai renumiţi producători de frâne de performanţă din lume, cu sediul în Italia. Însă în ciuda acestei experienţe enorme a celor de la Brembo, greutatea mare a maşinii şi tururile continue de circuit au dus la aprinderea „materialelor organice din plăcuţele de frânare cu conţinut redus de metale”, conform explicaţiilor oferite de Xiaomi.
Producătorul chinez a fost nevoit să vină cu explicaţii adiţionale, odată ce totul s-a întâmplat în faţa a o mulţime de jurnalişti. Xiaomi a confirmat că frânele s-au supraîncălzit la peste 600 grade Celsius, ceea ce a dus la aprindere, dar a menţionat că în ciuda incendiului, performanţele de frânare n-au fost pierdute şi maşina a oprit în siguranţă.
Xiaomi a explicat şi cauza supraîncălzirii. Cei care conduceau Xiaomi YU7 pe circuit fuseseră instructaţi să conducă doar un singur tur de forţă, cu viteză maxim posibilă, după care să facă obligatoriu şi un tur de răcire, care înseamnă un tur parcurs la viteză mare, dar fără sforţare maximă, pentru ca fluxul de aer să răcească maşina. În acest caz, şoferul a condus un tur de început, după care un tur de forţă, şi a redus apoi viteza, vrând să oprească. În lipsa curenţilor de aer pentru răcire, dură fierbinţeala turului de forţă, frânele s-au aprins.
Producătorul chinez a mai menţionat că maşina nu avea activat regimul „Master Mode”, care induce o regenerare mult mai puternică la frânare, de până la 0,2 G, şi care reduce sarcina frânelor mecanice. În acest caz, toată forţa a rămas pe frânele mecanice. Maşina cântăreşte 2,3 tone la gol.
Xiaomi tratează acest incident ca unul care arată limitele fizice ale maşinii în contextul unei exploatări greşite, şi aminteşte că a comunicat public că nicio versiune a lui YU7 nu e destinată pentru condusul de circuit în forma sa actuală, de stoc, şi în lipsa unei eventuale versiuni Ultra.
Acest incident, însă, a scos la iveală şi problema greutăţii maşinilor electrice, raportate la puterea lor, şi dificultatea de a asigura frâne eficiente şi consistente. Dar a scos la iveală şi compoziţia frânelor moderne considerate mai ecologice, cu plăcuţe ce conţin şi materiale organice, dar care la temperaturi extreme pot genera reacţii de carbonizare şi combustie.
1
1,509
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!