(HĂRȚI) Mai multe trasee regionale din Moldova, neglijate decenii la rând, vor fi reabilitate în acest an
9 Iunie 2025, 09:03 Redacţia PiataAuto.md
La sfârşitul lunii mai, Republica Moldova a anunţat alocarea unui buget fără precedent, de 3,2 miliarde de lei, pentru reabilitatea drumurilor regionale, dar şi pentru primele lucrări directe la pregătirea autostrăzii Iaşi-Chişinău, în continuarea autostrăzii A8 din România, prin realizarea studiului de fiabilitate al acesteia. Spuneam atunci că bugetul alocat include şi continuarea lucrărilor la unele proiecte majore, unele din ele aparent blocate de ceva timp, dar totodată fusese suplinit şi fondul rutier, iar guvernul şi Administraţia de Stat a Drumurilor promiteau să anunţe ulterior noi segmente de drumuri regionale care sunt în stare neglijată de decenii la rând şi care vor fi reabilitate în acest an. Ei bine, acum a fost anunţată această listă mai mare de trasee regionale din Moldova care au fost incluse în acelaşi program.
Traseul G106, avea anterior câte segmente desemnate pentru reabilitare, însă acum a fost inclus şi segmentul între Maximovca şi Mereni, acoperit doar de prundiş în prezent. Odată cu reabilitarea acestui tronson şi continuarea celorlalte tronsoane incuse anterior, întreaga porţiune dintre traseul M5 de la Bălţata până la Chetrosu şi traseul R2 va fi reparată, continuând mai departe spre Puhoi, şi Gangura din traseul spre Căinari. Deci, vorbim efectiv de întreg traseul G106, de la intersecţia cu M5, trecând de intersecţia cu R2 şi ajungând tocmai până la G110, drumul care duce deja efectiv spre oraşul Căinari.
Foto: Traseul G106
Reabilitarea acestui tronson va aduce o schimbare majoră pentru mai multe din aceste localităţi. Oraşul Căinari e unul din cele mai izolate din Republica Moldova şi mai amorfe economic tocmai pentru că aproape toată căile de infrastructură, cu excepţia căii ferate, erau în stare proastă, ceea ce-l făcea o alegere de evitat pentru investiţii economice private. Acum, acest oraş ar putea fi mult mai atractiv, întrucât ar urma să aibă un drum de standarde europene până la el.
_Foto: Repararea unui alt drum de acces spre Căinari în 2023, se poate vedea calitatea anterioară a carosabilului spre oraş
În mod similar, localităţile Maximovca şi cele din jur sunt relativ izolate de Chişinău, deşi sunt la fel de aproape ca nişte suburbii ale capitalei. Prin urmare, reabilitarea drumurilor de aici era cu adevărat un proiect ultra necesar, iar pe lângă asta, drumul G106 reparat a asigura şi o cale de ocolire eficientă a aglomeraţiei din Chişinău pentru cei aflaţi în tranzit din sud-est spre nord est sau nord şi invers. Întreg traseul G106 are peste 43 km lungime.
Foto: Traseul G106 pe Google Maps
Un alt drum care a fost inclus acum e G124. Şi aici existat unele planurile anterioare de a-l reabilita pe segmente, iar acum, din câte înţelegem din informaţii publicate, se va asigura reabilitarea completă între traseele R3 şi R26. Traseul G124 va traversa localităţile Carabetovca, Iserlia şi Ivanovca, fiind astfel unul din primele trasee reabilitate complet în raionul Basarabeasca, raionul cu cea mai mică populaţie din Republica Moldova, considerat adeseori şi printre cele mai slab dezvoltate. Noul drum va asigura şi o cale mai scurtă din Basarabeasca spre Căuşeni.
Foto: Harta traseului G124
De asemenea, va fi reabilitat traseul G85, care asigură legătura dintre mai multe localităţi din raionul Călăraşi, în apropierea oraşului Călăraşi, precum Hârbovăţ, Sverida şi Onişcani, ajungând la traseul M5.
Foto: Harta traseului G85
În mod similar va fi reabilitate şi traseu G119, care asigură legătura dintre localităţi ale raionului Căuşeni, precum Coşcalia, Florica, Baccealia, asigurând totodată legătura între G118 şi traseul republican R30 Chişinău-Căuşeni.
Foto: Traseul G119
În nordul Moldovei, va fi reabilitat traseul G10, care trece prin Cernoleuca, Dângeni, Crinăuţi, Climăuţi. E un alt traseul neglijat de demult.
Foto: Harta traseului G10
Tot în nord e inclus şi traseul G17, are asigură o legătură importantă între oraşul Râşcani cu localităţile Mihăileni, Baraboi, Briceva, şi Târnova, în apropiere de traseul R12.
Foto: Harta traseul G17
Un alt traseul neglijat de mult timp, care va fi reabilitat acum e G41, traseul care porneşti din oraşul Şoldăneşti şi traversează apoi localităţi precum Alcedar, Curătura, se apropie de Tarasova pe malul Nistrului, după care Solonceni, Boşerniţa, şi se conectează cu traseul R20 lângă oraşul Rezina.
Foto: Harta traseului G41
Şi, în fine, ultimul traseul adiţional anunţat acum în program e G52. Acesta porneşte de la intersecţia cu traseul G50, din apropiere de Roşieticii Vechi, trece prin Caşunca, apoi prin Ciutuleşti, Ştefăneşti şi ajunge la traseul R14 Chişinău-Soroca, în apropiere de Prodăneşti.
Foto: Harta traseului G52
După cum se poate observa, aceste trasee noi anunţate sunt relativ echivalent distribuite în toate regiunile Moldova, atât nord, cât şi sud sau centru. Ce e incontestabil e că toate traseele au fost cu adevărat neglijate decenii la rând, iar transformarea de acum ar trebui să aducă un salt enorm în calitatea vieţii celor care locuiesc sau călătoresc des în aceste regiuni.