Inginerii Gotion au anunţat startul producţiei de test a bateriilor cu stare solidă şi testarea lor pe modele VW cu 1.200 km autonomie

3 Iunie 2025, 13:58
Ilie Toma
Tehnologia bateriilor cu stare solidă are parte de un nou imbold în a deveni parte din viaţa cotidiană şi a ajunge pe maşinile electrice. Inginerii companiei Gotion au anunţat inaugurarea unei linii de producţie pilot pentru bateriile lor cu stare solidă şi conturarea acestor baterii în configurări pentru diferite aplicări, dar în primul rând pentru maşini electrice. Aceste prime baterii pentru maşinile electrice încep a fi testate acum pe modelele VW, care beneficiază de 1.200 km autonomie datorită noii tehnologii!
Toată această informaţie sună impresionant, dar pentru a o înţelege deplin, e nevoie de mai multă claritate, ca să înţelegem cine sunt cei de la Gotion, ce performanţă ofere noile lor baterii cu stare solidă şi cât de realist e să vedem aceste baterii în producţia de serie în curând. Toate aceste răspunsuri le vom da în acest articol, iar ele sunt mai curioase decât am putea estima la prima vedere.
Nu ne vom opri foarte mult doar la explicarea tehnologiei generale a bateriilor cu stare solidă, pentru că am făcut-o foarte profund acum o săptămână, într-un alt articol, în care explicam şi lucrurile elementare, că o baterie solidă înseamnă cea care are electrolit solid între anod şi catod, dar şi construcţia lor avansată, cu toate avantajele teoretice pe care le oferă. Dar menţionam şi despre dezavantajele şi provocările acestor baterii, în special cele ce ţin de găsirea unei texturi corecte a acestui electrolit, pare să permită păstrarea tuturor avantajelor teoretice precum viteza mare de încărcare, puterea mare de descărcare, imunitatea la frig şi căldură şi un ritm de degradare mult mai mic în timp. Una din problemele bateriilor complet solide ar fi în provocarea asigurării unui contact permanent între acel electrolit solid şi electrozii solizi, în condiţii de vibraţii din lumea reală, de care au parte inevitabil maşinile. Tocmai de asta, în acel articol vorbeam despre o echipă de ingineri din Germania, care descoperise că dacă pun un electrolit solid, dar un anod lichid, rezolvă această problemă, şi ajung la o putere de 100 ori mai mare datorită efectelor fizice şi chimice obţinute.
Ei bine, azi vorbim de inginerii Gotion, localizaţi preponderent în China. Iar Gotion nu e un start-up mic, care abia îşi începe calea, ci e o companie multinaţională fondată în 2006 în China, care are multiple uzine unde produce baterii litiu-ion NMC şi LFP, pe care le livrează către o mulţime de alţi producători. Printre producătorii care încorporează baterii Gotion pe modelele lor electrice şi plug-in hibride sunt Great Wall, Geely (până în 2024, când a început a produce propriile baterii LFP) şi Chery, inclusiv pentru camioanele şi autobuzele electrice produse de diviziile sale. Gotion le mai furnizează celor de la Renault-Nissan baterii pentru modelele locale din China, iar celulele Gotion sunt furnizate către producătorul slovac InoBat şi cel indian Amara Raja.
Foto: Sediul central Gotion din China

În anul 2020, grupul VW a achiziţionat primele 26% de acţiuni ale companiei Gotion, cotă pe care şi-a crescut-o în 2021 până la 26,47% şi şi-a asigurat astfel poziţia de cel mai mare acţionar al companiei chinezeşti. Era perioada în care VW căuta activ să investească în mai mulţi producători de baterii şi dezvoltatori ai tehnologiilor viitoare în acest domeniu. Aşa germanii au devenit acţionari la Northvolt, dar şi QuantumScape, un alt renumit producător şi dezvoltator de baterii cu stare solidă, care a trecut de etapa primelor teste şi le-a furnizat în mod similar baterii celor de la VW pentru a le implementa pe primele prototipuri.
Mai mult ca atât, tot în 2021, odată cu achiziţiile din partea VW, cei de la Gotion au cumpărat fabrica Bosch din Gottingen, Germania, pe care au reutilat-o timp de peste doi ani, după care au transformat-o în prima lor fabrică europeană de baterii. Deci, e clar că vorbim de un producător mare de baterii, cu planuri europene, a cărui cel mai mare acţionar e chiar grupul VW.
Foto: Fosta fabrică Bosch, transformată în una Gotion

Ceea ce au reuşit acum inginerii Gotion e să aducă celula lor de baterie cu stare solidă Gemstone până la nivelul versiunii de producţie, încorporată în baterii pentru maşini electrice şi să construiască şi prima linie de producţie pentru ea, cu o capacitate anuală de 0,2 GWh, adică 200 MWh. Nu e foarte mult, dar e o linie de producţie pilot, ca să se testeze procesele automatizate de fabricare şi să se verificarea calitatea consecventă obţinută. Între timp, Gotion deja pregăteşte construcţia unei linii mai mari de 12 GWh.
În formula sa concepută pentru maşinile electrice, noua baterie cu stare solidă Gotion are 300 Wh/kg în densitate energetică, ceea ce oferă ar face ca o baterie uriaşă de 100 kWh să poată cântări doar 335 kg. Primele prototipuri interne cu această baterie au parcurs peste 10.000 km fără probleme. Acum, însă, modelele VW vor fi cele care vor testa noua baterie.
Foto: Noua baterie cu stare solidă Gotion

Această baterie va fi configurată astfel, încât să poată oferi maşinii o autonomie de minim 1.200 kg. În prezent, VW ID.7, spre exemplu, are o versiune de 709 km în ciclu WLTP, asigurată de o baterie de 91 kWh brut şi 86 kWh net. Greutatea acestei baterii e de 550 kg. Judecând după densitatea energetică de mai sus, dacă la 335 kg se poate asigura 100 kWh capacitate, atunci la 500 kg se va putea asigura o capacitate de 164 kWh brut, sau 155 kWh net.
Întrucât vorbim de aceeaşi greutate a maşinii, consumul ar trebui să rămână identic, de circa 12,13 kWh/100 km în ciclu mixt WLTP. Iar la 155 kWh net, se obţine o autonomie de 1.277 km, ceea ce va respecta promisiunea de „minim” 1.200 kg autonomie pentru ciclu WLTP.
Gotion nu anunţă exact puterea de încărcare pentru noua baterie, dar promite cifre care să impresioneze, „aproape de ordinul megawaţilor”. S-ar putea ca noua baterie să nu fie tocmai una care încarcă în 10 minute, ci în 20, spre exemplu. Dar dacă ea oferă o autonomie de 1.200 km, e deja mai mult decât marea majoritate a oamenilor apucă să conducă într-o singură zi completă chiar şi în călătorii lungi de vacanţă, deci chiar dacă ar fi nevoie e o singură oprire scurtă, tot e mai mult decât acceptabil.
Iar dacă VW ID.7 va alunge să aibă peste 1 an sau 2 ani o autonomie electrică de 1.270 km, atunci va deveni un adevărat urmaş al lui Passat TDI de cândva, care putea atinge asemenea cifre graţie rezervorului mai mare şi a eficienţei sale în consum.
Cât de realist e să vedem această baterie în producţie? Ei bine, o doză de scrupulozitate trebuie păstrată oricum, pentru că putem afla ulterior despre piedici nemenţionate acum. Dar, spre deosebire de multe alte echipe de ingineri din start-up-uri mai mici, aici vorbim despre unul din cel mai mari 7 producători de baterii din lume, care are forţa necesară de a-şi finanţa asemenea elaborări până la capăt. Iar interesul pentru a le vedea cât de curând în producţia de serie e enorm. Deci, există toate premisele să le vedem transpuse în realitate în următorii ani. Acum avem primul pas, cu o linie de producţie deja construite şi modele care urmează a fi testate în viaţa reală. Iar o altă fabrică mai mare e deja în proces de utilare. Prin urmare, lucrurile se mişcă foarte repede spre o producţie adevărată de serie.
3
2,837
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!