Inginerii Toyota au creat noul GR LH2, un bolid pentru Le Mans, care rulează cu hidrogen lichid şi are performanţe fascinante
13 Iunie 2025, 13:55 Redacţia PiataAuto.md
Cursa de 24 ore de la Le Mans va avea loc în acest week-end, iar inginerii Toyota au pregătit un nou bolid cu hidrogen, numit GR LH2 Racing Concept, pe care-l vor arăta publica acolo. Toyota îşi reafirmă astfel ataşamentul pentru tehnologia hidrogenului, doar că de această dată inginerii au mers mult mai departe şi nu utilizează nici propulsia electrică pe bază de pile de combustie care să genereze electricitate din hidrogen, şi nici măcar combustia hidrogenului stocat gazos, ci au mers pe opţiunea hidrogenului lichid.
Hidrogenul lichid e cea mai densă formă de stocare a acestuia. Spre exemplu, pentru a stoca 20 kg de hidrogen în formă lichidă, e nevoie de 282,3 litri de volum, în timp ce stocarea aceloraşi 20 kg de hidrogen gazos la o presiune uriaşă de 700 bari, în mod similar cu Toyota Mirai, ar avea nevoie de 500 litri de volum. Dacă reducem totul la 10 kg de hidrogen, atunci stocarea lichidă ar ocupa 141 litri, în timp ce stocarea gazoasă la înaltă presiune ar ocupa 250 litri.
În cursele de motorsport, însă, e important ca alimentarea să aibă loc rapid. O alimentare cu hidrogen gazos ar fi mult mai lungă, pentru că formarea acelei presiuni are nevoie de timp. Hidrogenul lichid poate fi încărcat mult mai rapid, dar nu e lipsit de provocări din el, întrucât hidrogenul e lichid la -253 grade Celsius, iar trecerea lui prin furtunuri provoacă adeseori efecte adverse precum îngheţarea conectorului şi condensări.
Tocmai din cauza acestor provocări, introducerea unei clase de bolizi cu hidrogen a fost amânată cu câţiva ani la Le Mans, oferind mai mult timp inginerilor pentru a rezolva aceste probleme, pentru a nu sacrifica siguranţa.
Însă Toyota a prezentat oricum acest bolid al său acum, ca o prefaţare că e gata pentru această nouă epocă a hidrogenului şi o susţine. Maşina nu va alerga direct în cursă, însă va face câteva tururi demonstrative înainte de cursa propriu-zisă, alături de alte vehicule cu roluri similare.
Motorul acestui bolid e un V6 de curse, de 3,5 litri, adaptat să accepte hidrogenul pentru combustie. Toyota nu menţionează exact numărul cailor putere, însă spune că performanţa acestui motor e dusă la parametrii maxim admişi la Le Mans, ceea ce înseamnă 500 kW pentru întregul sistem de propulsie al bolizilor, sau 680 CP.
Toyota a făcut şi pe acest bolid ceea ce ştie bine să facă de aproape 30 de ani încoace — a implementat un sistem hibrid cu electromotoare. Astfel, motorul cu combustie de hidrogen va fi ajutat de electromotoare, la bord mai existând şi o baterie. Iar astfel bolidul cu hidrogen lichid nu doar că foloseşte energie regenerabilă sub formă de hidrogen pentru combustie, ci mai e ajutat să eficientizeze consumul acesteia pe circuit datorită unui sistem hibrid.
Primul bolid cu hidrogen, construit de Toyota pentru Le Mans, datează cu anul 2023, şi stoca hidrogen gazos pentru combustie. Acel bolid a avut un rol de prototip.
Japonezii sunt convinşi că hidrogenul folosit direct în combustia motoarelor reprezintă o cale de a salva motorsportul şi pasiunea pentru acesta, întrucât ar permite folosirea în continuare a motoarelor de combustie în competiţii, cu sunetul şi performanţa lor, şi totodată combustia hidrogenului permite evitarea poluării.