Mercedes G-Class electric i-a consternat pe jurnaliştii germani cu un consum uriaş într-un test cu 21 de maşini electrice pe autostrăzile din Germania

19 Iunie 2025, 11:52
Redacţia PiataAuto.md
Germanii cumpără tot mai multe maşini electrice, după o perioadă de scădere din anul trecut, dar oricum oamenii din această ţară au o exploatare mai diferită a maşinilor, care pune presiune mai mare pe autonomia şi consumul modelelor electrice. E vorba de renumitele autostrăzile germane şi de libertatea acestora de a circula oricât de repede permite traficul. Iar germanii fac uz plenar de acest drept, de multe ori maşinuţe micuţe gonind cu 150-180 km/h sau mai mult. Mai mult ca atât, în orele de seară, spre exemplu, când toţi revin de la muncă, se poate observa adesea un fenomen în care maşini sunt multe, dar toate menţin acelaşi ritm de 150-170 km/h, şi în acelaşi timp toţi conduc cu grijă la siguranţă. Ei bine, în asemenea condiţii autonomia unei maşini electrice e foarte diferită faţă de ea oficială. Iar acum germanii au făcut un test pe autostradă cu 21 de maşini electrice. Dintre toate maşinile, însă, Mercedes-Benz G-Class electric a fost cel care i-a lăsat consternaţi, informează publicaţia germană Autobild.
Testul a fost mai blând, de fapt, decât realităţile descrise mai sus. Germanii n-au forţat aceste maşini electrice la 150-180 km/h, ci au mers cu ele la 130 km/h, o viteză care e limita legală pe autostrăzi în multe alte ţări, dar care în Germania e un soi de minim al decenţei de circulare pe autostrăzi.
Germanii amintesc că nu doar mărimea bateriei determină o autonomie cât mai mare. La fel de important e şi consumul, or, un consum foarte mare poate epuiza chiar mai repede o baterie mare, în raport cu o maşină cu baterie mai modestă, dar mult mai eficientă în consum. Or o baterie de peste 100 kWh de pe unele maşini electrice poate cântări peste 700 kg cu tot cu carcasa sa, spun germanii, iar astea sunt 700 kg care necesită energie constantă pentru propulsia lor.
Şi tot ei spun că cifrele oficiale WLTP nu reflectă niciodată care ar fi consumul la o viteză constantă de autostradă, de 130 km/h, ca să te ajute să înţelegi autonomia reală în călătoriile lungi europene. Pentru că aceste călătorii lungi se fac preponderent pe autostrăzi.
Testul de acum a însemnat că maşinile au fost conduse la 130 km/h, cu viteză constantă, pe multe zeci de kilometri în lumea reală, cu variaţii de relief, vânt şi altele. Datele indicate în rezultatul testului sunt cele preluate din afişajele de bord ale maşinilor, despre care germanii spun că de cele mai dese ori sunt foarte precise, cu marje minime de erori. Maşinile au fost conduse separat pe autostrăzi, în zile şi perioade diferite, dar la ore similare pentru a avea trafic similar.
Fiat 500 electric a fost cel mai eficient în consum de autostradă, indicând 17,2 kWh/100 km la 130 km/h. Germanii spun că greutatea sa mai mică, de 1,4 tone, îl ajută să fie mai eficient. Coeficientul aerodinamic de 0,31 nu e tocmai cel mai bun, dar greutatea mică şi motorul PSM cu magneţi permanenţi îl ajută să fie eficient. Bateria maşinii, însă, are doar 42 kWh, ceea ce înseamnă că autonomia teoretică maximă e de 244 km în asemenea condiţii, dar dacă alegi să încarci de la 10 la 80%, atunci va trebui să opreşti pentru o nouă încărcare la fiecare 170 km de autostradă.
Modelul chinezesc Lynk & Co 02 s-a clasat pe locul 2, cu 17,3 kWh/100 km. Bateria e mai mare aici, de 66 kWh, ceea ce-i permite să aibă o autonomie reală de circa 380 km. Cu încărcări de la 10 la 80%, e nevoie să opreşti la fiecare 267 km.
Şi noua Tesla Model Y Long Range RWD a fost eficientă, indicând 17,7 kWh/100 km. Bateria e de 77 kWh aici, aşa că autonomia teoretică la 130 km/h ar fi de 435 km. Cu încărcări de la 10 la 80%, ar fi nevoie de o încărcare la fiecare 304 km.
În clasament urmează alte modele cu cifre de consum de sub 20,0 kWh/100 km — Hyundai Inster, Tesla Model 3, Smart #3, Opel Mokka Electric, Peugeot e-2008, BMW i4 eDrive40, Kia Niro EV, BYD Doplhin, BYD Atto 2, Skoda Enyaq, VW ID.3 Pro şi VW ID.7 Tourer Pro. În general, consumul de sub 20,0 kWh/100 km în condiţii de autostradă la viteză constantă de 130 km/h e considerat a fi unul eficient pentru maşinile electrice.
Mercedes-Benz G-Class, însă, i-a consternat pe jurnaliştii germani, indicând un consum de 41,7 kWh/100 km dacă e condus constant la 130 km/h! E o cifră uriaşă, care e explicată mai ales de forma sa rectangulară, lipsită de orice aerodinamică, or, coeficientul aerodinamic al acestuia e de 0,44.
Asta a făcut ca nici bateria imensă de 116 kWh să nu-l ajute prea mult cu o autonomie generoasă. Maşina are o autonomie teoretică de doar 278 km la o asemenea viteză, iar dacă ar fi să se încarce de la 10 la 80%, un proprietar de G-Class electric trebuie să oprească pentru o nouă încărcare la fiecare 195 km de autostradă.
Cât înseamnă asta în costuri? Azi, spre exemplu, reţeaua Ionity din Germania afişează trei preţuri per kWh — 0,70 euro/kWh fără abonament lunar, deci ca turist prin Germania, sau 0,49 euro/kWh cu un abonament lunar de 3,99 euro, iar cel mai ieftin e să ai un abonament de 7,99 euro lunar şi atunci încarci cu 0,39 euro/kWh. Dacă eşti din Germania şi ai un G-Cass electric, atunci cu siguranţă ultimul e preferabil.
La fiecare 195 km, va trebui să încarci încă 81,2 kWh în baterie. La preţul minim, asta înseamnă 31,67 euro pentru 195 km sau 16,24 euro/10 km. Dacă eşti turist în trecere şi alimentezi cu preţul fără abonament, atunci fiecare 195 km te vor costa 56.84 euro, sau 29,15 euro/100 km. E un cost comparabil cu condusul unui G63 AMG pe autostradă, poate chiar mai mult. Deci, chiar şi ca turist, e mai rentabil să iei un abonament pentru perioada minimă de 2 luni, pentru că dacă ai un G-Class ieşi pe profit chiar şi cu o singură încărcare.
Germanii spun că media experimentată de ei cu peste 100 maşini ar fi un consum de autostradă de 24 kWh/100 km. Însă Mercedes G-Class electric a indicat cel mai mare consum din tot ce au testat ei până acum, chiar şi în teste separate. Greutatea de 3,1 tone la gol, cele 4 electromotoare şi aerodinamica proastă îl fac să aibă o autonomie reală cu doar câţiva kilometri mai mare decât Fiat 500 electric, deşi are o baterie de 3 ori mai mare, spun germanii.
Vezi mai jos lista cu modelele electrice şi consumul obţinut pe autostrăzile din Germania la 130 km/h.
1
11,112
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!