Nava Morning Midas, cu peste 3.000 de maşini chinezeşti la bord, continuă să ardă în Pacific fără încercarea de a o stinge, şi au apărut noi informaţii despre ea
5 Iunie 2025, 23:21 Redacţia PiataAuto.md
Într-un articol publicat ieri, scriam că nava Morning Midas, cu peste 3.000 de maşini chinezeşti la bord, o mare parte dintre care ar fi fost electrice, a luat foc în largul Oceanului Pacific. Compania operatoare a navei a anunţat că incendiul ar fi pornit din zona în care erau stocate maşinile electrice, iar echipajul a încercat să stingă incendiul cu sistemele de la bord, însă nu a putut-o face. Nava comercială Cosco Hellas, care trecea pe alături, a luat echipajul de pe Morning Midas la bordul său, marinarii deplasându-se cu o barcă de salvare. Ei bine, până azi nimeni nu încearcă să stingă incendiu, şi au apărut între timp noi informaţii despre nava arzândă.
Foto: Nava Morning Midas, arzând, şi Cosco Hellas, cea care a salvat echipajul
Aşa cum spuneam ieri, nava a luat foc departe în ocean, la 500 km de insula Adak şi 1.900 km de portul Anchorage din Alaska. E un mare noroc că o altă navă comercială era în apropiere şi a putut prelua echipajul la bordul său, astfel încât toţi marinarii sunt salvaţi.
Nava se deplasa din China spre Mexic, iar informaţiile disponibile ieri menţionau o cifră de aproximativ 3.000 automobile la bord, 800 dintre care ar fi electrice. Astăzi, însă, au fost publicate mai multe detalii de către Pasa de Coastă a SUA, cea care gestionează operaţiunile aferente ale acestui incident.
Astfel, la bordul navei se află 3.048 automobile în total, dintre care doar 70 sunt pur electrice, iar altele 681 sunt plug-in hibride. Confuzia de ieri vine de la obişnuinţa chinezilor de a clasifica modelele pur electrice şi cele plug-in hibride ca EV-uri la pachet.
Nava de 183 metri lungime continuă să ardă până în prezent, cu fum dens ieşind din ea, fără flăcări vizibile în exterior. Din cauza distanţei mari faţă de ţărm, era imposibilă organizarea unei operaţiuni de stingere a incendiului, şi nu tocmai justificată, probabil, întrucât toţi oamenii au fost salvaţi, iar acum acolo ard doar maşinile chinezeşti şi nava propriu-zisă.
Acele maşini vor trebui oricum casate, probabil, iar antrenarea unor forţe imense navale şi aeriene pentru stingerea mai rapidă a incendiului n-ar aduce alte beneficii care să justifice acest costuri aparent. Însă, dacă ne amintim de experienţa Felicity Ace, care s-a scufundat după o săptămână de ardere, un mare beneficiu ar exista totuşi, cel de mediu.
Foto: Nava Felicity Ace, cea care s-a scufundat în cele din urmă
Mai mult ca atât, nava are combustibil la bord, care poate fi un pericol atât pentru alimentarea incendiului cât şi în eventualitatea scufundării. Circa 350 de tone de gaz lichefiat se află la bord, iar pe lângă asta, alte 1.530 tone de păcure cu conţinut redus de sulf (VLSFO).
Deocamdată, incendiul e monitorizat periodic pe cale aeriană, iar nava e lăsată să ardă. Paza de Coastă americană menţionează că nu ştiu exact care e intensitatea actuală a incendiului de la bord, dar nava încă mai generează cantităţi mari de fum. O echipă de intervenţie a celor de la Resolve Marine, contractată pentru a intervenit în acest incendiu, ar urma să ajungă abia peste 4 zile la locul acestuia. În ocean, tipul de reacţie al pompierilor e cu totul altul faţă de cel pe uscat, deci, iar navele au viteze mici de deplasare.
Marea întrebare e dacă nava va rezista până atunci şi nu va naufragia, generând o poluare imensă în ocean.