Nissan a lansat noua generaţie Leaf, care se transformă într-un SUV electric, cu parametri mediocri

17 Iunie 2025, 17:19
Redacţia PiataAuto.md
Nissan a lansat azi noua generaţie Leaf, un model de o conotaţie deosebită în lumea auto, întrucât are meritul de a fi un pionier absolut printre modelele electrice, primul Leaf fiind cel care a popularizat cu adevărat modelele electrice. Doar că apoi generaţia a doua a rămas în mare parte bazată pe substratul tehnic al primei, adoptând doar o baterie mai densă energetic. Însă acea baterie nu avea un sistem avansat de răcire sau încălzire, motiv pentru care era afectată de temperaturile extreme şi de degradare accelerată. În ultimii ani Nissan Leaf a devenit unul din modelele electrice cele mai înapoiate tehnologic, fiind totodată şi unul din cele mai ieftine. Ei bine, acum noua generaţie Leaf a renunţat la silueta de hatchback şi a adoptat una de SUV, dar parametrii acestei au fost menţinuţi la valori mediocre, pentru a păstra un cost accesibil.
Noul model e construit pe platforma lui Nissan Ariya, SUV-ul mai mare, şi aceeaşi platformă CMF-EV e folosită şi de Renault, pentru Megane E-Tech, spre exemplu. Iar asta i-a permis noului Nissan Leaf să rezolve cea mai mare critică a predecesorului său — lipsa unui sistem de management termic al bateriei.
Noua generaţie va avea două opţiuni de baterii litiu-ion şi ambele dispun de sistem de răcire cu refrigerent, acelaşi sistem putând asigura şi încălzirea bateriei pe timp de iarnă. În dotările mai avansate, precondiţionarea bateriei va fi activată automatizat dacă se navighează spre o staţie de încărcare. Mai mult ca atât, acum Nissan Leaf va capta şi căldura degajată de încărcătorul de la bord, pentru a o direcţiona spre baterie.
Cele două baterii disponibile au 52 kWh şi, respectiv, 75 kWh. Bateria mai mică poate veni doar cu un electromotor de 130 kW şi 345 Nm, echivalentul a 177 CP. Bateria de capacitate mai mare va fi combinată cu cel mai puternic electromotor, de 160 kW, sau 218 CP şi 355 Nm.
Sunt valori decente ale puterii, care menţin maşina într-o arie a achiziţiilor mai raţionale. Există doar versiuni cu tracţiune faţă. La puterea şi viteza de încărcare, însă, noul Nissan Leaf rămâne într-o zonă a parametrilor foarte mediocri în raport cu modelele actuale.
Încărcarea de la 10% la 80% va dura minim 35 minute, şi asta doar dacă afară sunt 25 grade Celsius. Nissan nu specifică direct, însă pare să sugereze că acest timp de încărcare va fi valabil pentru bateria mai mare de 75 kWh, iar puterea maximă de încărcare e de 150 kW, ceea ce era decent în 2018-2019, dar e absolut mediocru acum, mai ales pentru un model care a avut cândva rolul de pionierat în lumea maşinilor electrice.
Asta înseamnă că pentru a încărca 70% din capacitatea acelei baterii, 52,5 kWh din cei 75 kWh, va fi nevoie de 35 minute, cu o putere medie de doar 90 kW. Asta înseamnă că încărcarea va începe cu 150 kW, dar foarte repede va scădea la puteri de 60-70 kW, ceea ce e un pic ruşinos chiar pentru o nouă generaţie a unui model care a scris cândva istorie.
Nissan spune că în SUA maşina va avea un port NACS, compatibil cu staţiile Tesla, dar, la cât de lent se încarcă, ea va fi mai degrabă o povară pentru acele staţii. Tot pentru SUA va fi valabilă autonomia maximă de 303 mile sau 488 km. Desigur, e o autonomie mai mare decât cea de pe generaţia întâi sau a doua, dar nu e tocmai o cifră care să fascineze, mai ales dacă o mai ajustăm la viaţa reală.
Şi apoi, chiar dacă ne bazăm pe cifrele oficială, ca să încarci de la 10% la 80%, adică 70% din baterie, ai nevoie de 35 minute. Iar 70% din autonomie înseamnă 341,6 km. Deci, ca să mergi în condiţii ideale, va trebui să opreşti la fiecare 341,6 km pentru a încărca încă 35 minute. În condiţii de autostradă, în mod realist va trebui să opreşti la fiecare 200-250 km şi să mai stai 35 minute la încărcare. Şi dacă cei de la BYD se laudă cu 400-500 km de autonomie încărcată în 5 minute, atunci japonezii de la Nissan nu se pot lăuda decât cu 340 km de autonomie puse în 35 minute, deci cam 10 km de autonomie încărcate într-un minut.
Dar, dacă ăsta a fost preţul pentru a păstra modelul într-o nişă accesibilă, s-ar putea ca aceşti parametri să fie acceptaţi de cumpărători. Doar că nu ştim deocamdată care va fi acest preţ.
Modelul are o configuraţie similară a interiorului cu generaţii anterioare, fără un tunel central în faţă, dând senzaţia de spaţiu. Acesta e şi mult mai bine pregătit pe partea de interfeţe digitale, dar ele sunt foarte diferite faţă de ceea ce găsim în interiorul modelelor Renault, cei de la Nissan alegând o cale proprie.
Ei bine, chiar dacă are o siluetă de SUV şi fastback, garda la sol a noului model nu e foarte mare şi acesta rămâne mai degrabă un model de asfalt cu ceva mai mult spaţiu pe înălţime oferit în interior.
Cert e că noul Leaf nu mai păstrează nimic evident din identitatea primelor două generaţii şi s-a reinventat într-un cu totul alt segment. Pentru revigorarea stării acute a celor de la Nissan, e primordial ca acest model să aibă succes în vânzări. Însă, lumea maşinilor electrice s-a schimbat mult între timp şi în cazul unor asemenea parametri mediocri totul va fi decis de preţul final al acestui model pe piaţă.
4
2,068
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!