Norvegienii au măsurat devierea de pe odometrul a 27 de maşini electrice în viaţa reală, verificând dacă acestea amplifică fals autonomia atinsă

14 Iunie 2025, 16:41
Redacţia PiataAuto.md
Norvegienii realizează periodic testele majore cu noile modele de maşini electrice, măsurându-le autonomia în condiţii de trafic real, conducându-le până la epuizarea totală a energiei. Ultimul test a fost realizat acum o săptămână de cei de la NAF şi publicaţia norvegiană Motor şi am scris despre el acum o săptămână, partea cea mai admirabilă din acel test fiind că peste jumătate din maşinile din test au parcurs distanţe mai mari decât autonomia WLTP promisă, semn că maşinile electrice încep să aibă devieri tot mai mici în viaţa reală faţă de ceea ce promit. Însă în luna aprilie a acestui an Tesla a fost acuzată de Odometergate, prin care se invoca, fără prea multe dovezi incontestabile, că modelele Tesla ar umfla artificial kilometrii parcurşi, pentru a amplifica fals autonomia atinsă şi pentru a scoate mai repede maşinile din garanţie.
Tocmai de asta, acum norvegienii de la motor.no au măsurat şi devierea de pe odometrul celor 27 de maşini electrice din test, comparând cifrele înregistrate de maşini şi afişate pe bordul acestora cu datele înregistrate de sistemele GPS profesioniste, instalate la bordul lor.
Ei bine, n-a existat nicio deviere uriaşă, demnă de a fi numită Odometergate, deşi cei care acuzau în aprilie acest fenomen spuneau că el se amplifică în timp, odată cu înaintarea în vârstă a modelelor Tesla. Totuşi, chiar dacă printre cele 27 de maşini au fost şi două modele Tesla — Model 3 şi Model Y, ambele în versiunile împrospătate — nici ele, nici alte maşini n-au indicat devieri uriaşe, comparabile cu cele acuzate în aprilie.
Dar unele devieri importante au existat, totuşi, şi ele merită menţionate, or, chiar şi o deviere de 1-2% înseamnă o eroare de 1.000-2.000 km la 100.000 km parcurşi.
Devierile depistate au fost atât pozitive, cât şi negative. Deci, au existat şi maşini care au indicat o distanţă mai mare parcursă decât cea de facto, dar şi din cele care au indicat o distanţă mai mică.
Dacă odometrul indică mai puţin, înseamnă că maşina are de fapt o autonomie uşor mai mare decât cea pe care o afişează. În cazul celor care arată o cifră mai mare, atunci autonomia de facto e mai mică decât cea pe care o vede şoferul din acele indicaţii, iar în timp maşina adună pe bord mai mulţi kilometri decât a parcurs de facto.
Zeekr 7X a fost una din maşinile care a indicat pe bord mai puţin decât a parcurs cu un singur plin. Autonomia oficială WLTP a maşinii e de 541 km, iar maşina parcursese 585 km conform odometrului său, depăşind cifra oficială cu 8,1%. De fapt, conform datelor GPS, ea a parcurs 593 km, ceea ce înseamnă o eroare de 8 km sau -1,4% indicate de odometrul faţă de distanţa reală parcursă. Iar asta înseamnă că Zeekr a putut depăşi autonomia WLTP nu cu 8,1%, ci cu 9,6%. Însă, atunci când maşina va avea 100.000 km pe bord, ea va fi parcurs, de fapt, 101.368 km.
O deviere mai mare a avut-o modelul chinezesc Hongqi EHS7, care a indicat 514 km parcurşi cu un plin cu odometrul său, însă a parcurs 524 km de fapt, cu 10 km mai mult. Devierea de e de -1,9%, aşadar, ceea ce înseamnă că rezultatul său real de autonomie a fost mai aproape de cifra WLTP.
Cea mai mare deviere a fost de -2,0% şi i-a aparţinut lui Polestar 3. Acesta a indicat că a parcurs 667 km cu energia din baterii, însă conform datelor GPS a parcurs, de fapt, 681 km, la o diferenţă de 14 km. Asta i-a îmbunătăţit rezultatul iniţial, care spunea că maşina a avut o autonomie cu -4% mai mică decât cea oficială până o autonomie cu -2% mai mică decât cea WLTP. Totuşi, asta înseamnă că la fiecare 100.000 km parcurşi cu Polestar, maşina mai face 2.000 km pe care nu-i contorizează.
Marea majoritate a maşinilor au avut devieri de acest tip, când distanţa indicată de odometrul lor e mai mică decât cea reală. Dar au existat şi câteva devieri pozitive, precum cele invocate de Odometergate, doar că aici toate aceste devieri au fost mai mici de 1%.
Doar 4 maşini au avut devieri pozitive — Tesla Model Y cu 0,1%, Lucid Air cu 0,4%, BMW iX xDrive60 cu 0,6% şi Volvo EX90 cu 0,7%. Volvo a indicat o autonomie de 581 km, când, de facto, a parcurs doar 577 km. BMW iX a avut o deviere de 4 km, Lucid Air de 3 km, iar Tesla Model Y — de 1 km.
Cel mai punctual a fost modelul german VW ID.7, care a aut 0% devieri, indicând 595 km pe odometru, exact cât a indicat şi GPS-ul.
Toate aceste devieri sunt, însă, în marja unor erori admisibile şi acceptabile, aşa că nici una din maşini nu a indicat vreun semn de fraudare a odometrului de dragul de a pretinde o autonomie mai mare. Dimpotrivă, la mai multe maşini rezultatele GPS au fost mai bune în materie de autonomie faţă de ce indicau odometrele.
Vezi mai jos şi tabelul complet cu devierile atinse de cele 27 modele, sortate după deviere.
0
19,670
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!