Norvegienii au făcut o descoperire revoltătoare şi bizară în cazul unui Volvo XC40 electric, care ar fi accelerat involuntar şi a căzut dintr-o parcare multietajată

25 Iunie 2025, 12:32
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva zile, scriam despre un proces de judecată din Norvegia, cu implicaţii majore pentru cutiile negre EDR din automobilele moderne, şi mai ales pentru cele electrice, implicate în ultima perioadă în mai multe cazuri în care e acuzată accelerarea neintenţionată bruscă a acestora. Explicam acolo ce sunt aceste dispozitive EDR, prezente în toate maşinile moderne vândute în Europa, şi cum înregistrează ele parametrii maşinilor cu 5 secunde înainte de un accident şi o scurtă perioadă după. Şi chiar dacă acel caz de judecată se bazează pe un accident provocat de un VW, spuneam că în Norvegia există şi minim 7 cazuri cu accelerări bruşte neintenţionată cu modelul electric Volvo XC40. Cel mai grav din ele a fost un caz în care maşina a accelerat într-o parare multietajată şi a căzut de la etajul 4 în gol, luând viaţa proprietarului. Spuneam în articolul dedicat celor 7 cazuri Volvo, dar şi articolul recent cu procesul de judecată că ancheta acestui accident încă mai durează şi sunt aşteptate rezultatele oficiale. Ei bine, acum aceste rezultate au fost publicate, iar anchetatorii au făcut o descoperire revoltătoare şi totodată bizară, informează publicaţia norvegiană Motor.no.
Anchetatorii au constatat că şoferul nu se afla pe scaunul său atunci când maşina a accelerat brusc, la 100%. Maşina a înregistrat acceleraţia la 100% şi în timp de 3,5 secunde a accelerat de la 0 la 62 km/h pe durata a 30 metri, apoi a avut loc impactul cu peretele de cărămidă al parcării, pe care ea l-a spart, după care maşina a căzut în gol pe o distanţă de aproape 12 metri. În căderea sa maşina s-a răsturnat şi a lovit şi peretele unui edificiu adiacent parcării. A aterizat pe pământ pe partea dreaptă, apoi a ricoşat şi a ajuns pe toate cele 4 roţi ale sale.
Foto: Parcarea supraetajată, de unde a căzut Volvo XC40

Din păcate, proprietarul în vârstă de 63 ani al acelui Volvo şi-a pierdut viaţa, iar medicii veniţi în ajutor nu au mai putut face nimic. Acest caz a fost primul fatal cu un Volvo care viza suspiciunea de acceleraţie bruscă neintenţionată. Iar acea acuzaţie a fost înaintată de soţia proprietarului, care a fost martoră la cele întâmplate.
Cazul a avut loc la 23 septembrie 2024, la câteva minute după ora 20:00, în parcarea multietajată a centrului comercial Sandvika de lângă Oslo. Când au revenit la maşină, pe partea stângă era parcată foarte aproape un alt automobil, aşa că proprietarul e deschis portiere din dreapta şi urma să urce la volan prin partea dreaptă. Soţia a închis uşa dreaptă şi a făcut câţiva paşi înapoi, aşteptând ca soţul ei să iasă din spaţiul de parcare cu maşina. Dar în următoarea clipă maşina a accelerat brusc, a lovit peretele şi a căzut în gol.
Soţia le spusese anchetatorilor pe atunci că acceleraţia s-a întâmplat prea repede ca soţul său să fi reuşit să urce la volan şi spunea că acesta era într-o condiţie fizică bună, pentru a elimina stereotipurile care ar fi putut apărea, corelate cu vârsta lui.
Atunci când a lovit peretele şi când a căzut în gol, airbag-ul şoferului nu s-a declanşat în acest Volvo. Acum anchetatorii au descoperit şi de ce — scaunul şoferului nu înregistrase nicio greutate pe el, deci efectiv şoferul nu se afla în scaun în momentul impactului, iar astfel modulul airbag-ului consideră că nu există un om acolo şi nu declanşează airbag-ul frontal pe acel loc.
Acum, am putea crede că şoferul era undeva între cele două scaune în timp ce încerca să treacă spre scaunul şoferului şi poate în acel moment ar fi apăsat din greşeală acceleraţie. Doar că scaunul pasagerului a înregistrat greutate pe el şi airbag-ul lateral s-a declanşat, un semn că maşina a sesizat pasagerul aşezat acolo.
Foto: Ambele scaune faţă din Volvo XC40 electric, implicat în accident, doar scaunul pasagerului şi-a declanşat airbag-ul lateral

Am putea să credem că poate şoferul s-ar fi sprijinit de scaunul din dreapta în timp ce încerca să treacă spre locul său, dar atunci succesiunea de acţiuni pentru a accelera maşina devine improbabilă, or, maşina trebuie pornită cu frâna apăsată, şi tot cu frâna apăsată maşina trebuie pusă în poziţia D, după care să fie apăsată acceleraţia la maxim. Şi dacă acest şofer era suficient de sprijinit de scaunul din dreapta încât maşina să considere că era aşezat acolo, atunci cum ar fi putut el să pornească maşina, să o cupleze în D cu frâna apăsată şi tot el să apese involuntar pedala, şi să o facă la 100%?
O asemenea succesiune de evenimente e improbabilă şi aproape imposibilă, mai ales într-un timp scurt de la urcarea în maşină până la dezlănţuirea şirului de evenimente.
Anchetatorii au găsit datele despre pedala de acceleraţie apăsată la 100% pe durata celor peste 3 secunde până când maşina a lovit peretele de cărămidă. Şi din nou, exact cu scriam în articolul despre dispozitivele EDR, apare problema a cum se înregistrează datele despre poziţia acceleraţie — ele vin din modulul electronic al maşinii, şi sunt mai degrabă o urmare a modului în care maşina execută acceleraţia, nu o mărturie a datelor furnizate de pedală. Pentru a fi absolut veridice, aceste date ar trebui să vină de la senzori ai pedalei sau cu imagini video de acolo, nu de la un modul care decide acceleraţia la 100%. Pentru că astfel, cutia neagră înregistrează de facto că maşina a decis să accelereze la 100%, dar nu putem şti cu siguranţă dacă această acceleraţie a fost rezultatul unei comenzi similare a pedalei de acceleraţie sau rezultatul unei erori de soft, care a determinat modulul electronic să execute această acceleraţie la 100%.
Mai mult ca atât, se pare că Volvo a avut şi o rechemare în service a mai mult de 5.000 de exemplare XC40, recall care viza şi maşina care a ajuns în accident, din cauza unei probleme de coroziune în zona cablurilor pedalei de acceleraţie, care ar fi putut duce la o acceleraţie involuntară.
Într-un asemenea context, concluzia pare să ajungă tot mai mult la un deznodământ logic, că şi acest caz a fost unul cauza de maşină, nu de o eroare a şoferului. Solicitaţi de presa norvegiană să comenteze situaţia, oficiul central Volvo a ezitat să răspundă, dar oficiul regional norvegian şi-a exprimat părerea de rău pentru cazul întâmplat, însă a făcut referinţă că ancheta iniţială a stabilit că maşina nu avea vreo problemă tehnică. Prin urmare, poziţia Volvo e deocamdată să nu admită că maşina lor ar fi fost de vină în producerea acestui accident.
Rezultatul anchetei şi expertizei tehnice de acum a fost înmânat poliţiei care investighează cazul. Familia şoferului care şi-a pierdut viaţa a insistat ca poliţia să facă şi expertize cu simulări şi reconstrucţii, pentru a demonstra cât de posibilă ar fi fost apăsarea involuntară într-un asemenea scenariu. Iar în scurt timp vor veni şi rezultatele de la aceste simulări, şi atunci va fi emisă o concluzie finală oficială a acestui accident cu indicarea cauzei.
Foto: Imagine din încercările de a reconstrui evenimentele

Publicaţia norvegiană Motor.no a încercat să facă în mod independent două încercări de a reconstrui şirul de evenimente care să determine o eroare a şoferului şi să ducă la acceleraţii. În nici unul din cazuri această eroare umană nu a putut fi constatată, prin urmare, editorii tind spre concluzia că eroarea umană e foarte improbabilă aici, şi doar o disfuncţionalitate a maşinii, fie electronică, fie de cablaje, poate explica, acest caz. Pentru o certitudine absolută, însă, e nevoie de acea concluzie finală emisă de autorităţi.
2
7,113
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!