Norvegienii au testat cât de rapid pot fi încărcate 26 de maşini electrice moderne de la 10 la 80%
18 Iunie 2025, 12:27 Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani, auzim tot mai des despre noi recorduri atinse la puterea şi viteza de încărcare, iar cele mai multe dintre aceste recorduri vin din China, întrucât multe alte premiere venite din alte regiuni, au parametri mai modeşti la acest capitol, ca şi în cazul noii generaţii Nissan Leaf, prezentate de curând. Desigur, există şi excepţii frumoase, pentru noile modele BMW din familia Neue Klasse, care vor face un salt major tehnologic atunci când vor fi plasate în producţie, la sfârşitul acestui an. Între timp, norvegienii au testat cât de rapid pot fi încărcate 26 de maşini electrice moderne actuale, în viaţa reală din Europa, de la 10 la 80%.
Menţionăm viaţa reală din Europa pentru că şi cele mai performante maşini chinezeşti, cu puteri de încărcare de 1 MW sau mai mult, au nevoie de prize care să le poată furniza această putere, iar în Europa acestea lipsesc deocamdată. Prin urmare, testul norvegian a vrut să constate performanţele de încărcate într-un context realist actual, chiar şi cu cele mai moderne maşini.
Acest test de încărcare a fost o continuare a marelui test de autonomie, realizat de curând în Norvegia. Aceleaşi 26 de maşini au fost supuse şi acestei proceduri de încărcare, realizate de cei de la NAF, un soi de paralelă a ADAC în Norvegia.
În primul rând, maşinile electrice au atins în testul din acest an noi recorduri la puterea de încărcare atinsă şi la viteza de încărcare, spun norvegienii. În 2023, cea mai mare putere de încărcare atinsă de o maşină electrică într-un test similar era de 319 kW şi-i revenea lui Xpeng G9. În 2024, recordul atins fusese de 343 kW şi-i aparţinea lui Lotus Eletre. În acest an tocmai două modele au depăşit această valoare şi au atins puterea de 404 kW, 1% peste puterea maximă pe care o putea oferi staţia. Cele două maşini sunt Lotus Emeya şi Zeekr 7X, ambele concepute în China, cu baterii chinezeşti.
Deci, maşinile ar fi putut încărca la putere mai mare, şi deci mai rapid, dar Norvegia nu are staţii mai puternice de 400 kW, care să fie disponibile pe larg. Spre exemplu, Zeekr poate accepta şi 480 kW putere de încărcare, dacă ar exista asemenea staţii. Însă ele nu există deocamdată, iar norvegienii spun că e prima dată când au putut folosi staţii de 400 kW în acest test, întrucât anterior aveau doar de 350 kW.
Aşadar, Zeekr 7Z şi Lotus Emeya au fost modelele care au atins cea mai mare putere de încărcare, însă nu doar vârful de putere a fost impresionant, ci şi curba încărcării, cu menţinerea unei putere mari pe o durată mai mare a evoluţiei încărcării. De la 10% la 80%, Lotus Emeya a aut o putere medie de încărcare de 306,7 kW, iar Zeekr 7Z — de 301,7 kW. Puterea medie atinsă de acest două modele e mai mare decât vârful de putere al 23 din celelalte 24 de maşini din test! Într-atât de mare e diferenţa. Doar Lucid Air a avut un vârf de putere peste media celor două modele de mai sus. Lucid a atins 311 kW putere maximă, însă doar 160,5 kW în putere medie, deci aproape în jumătate, ceea ce i-a lungit timpul de încărcare.
Foto: Curba încărcării pentru Zeekr 7X
Desigur, dacă puterea medie de încărcare a lui Zeekr 7X şi Lotus Emeya a fost cea mai mare, atunci aceste două modele au atins şi cel mai mic timp de încărcare. Lotus e învingătorul, cu doar 14 minute consumate pentru încărcarea de la 10 la 80%. Iar Zeekr 7X a avut nevoie de 15 minute. De fapt, diferenţa exactă dintre ele a fost de doar 28 de secunde.
Foto: Curba încărcării pentru Lotus Emeya
Locul 3 la timpul de încărcare e ocupat de Audi Q6 e-tron, cu un timp de 20 minute. Puterea maximă atinsă a fost de 287 kW, iar datorită unei curbe bune, puterea a rămas de peste 200 kW până la nivelul a 55% de încărcare a bateriei. Media finală a fost de 211 kW.
Foto: Curba încărcării la Audi Q6 e-tron
Pe locul 4 s-a clasat Porsche Macan. Acesta a atins o putere maximă de doar 280 kW. A rămas şi el la peste 200 kW până când a atins 55% din baterie şi a indicat o putere medie de 203 kW, ceea ce i-a permis să încarce în 21 minute.
Foto: Curba încărcării pentru Porsche Macan
Audi A6 Avant e-tron a fost aproape, cu 22 minute. Puterea maximă a fost aproape identică, de 282 kW, şi curba fiind similară, cu 199 kW la 55%. Puterea medie a fost de 198 kW.
În clasament au urmat două modele chinezeşti. Hongqi E-HS7 a avut un timp de 24 minute, cu o curbă de încărcare aproape lineară. Puterea maximă de 201 kW a fost menţinută de la 10% până spre 60%. Iar media a fost de 194 kW.
Foto: Curba încărcării pentru Hongqi E-HS7
Modelul chinezesc BYD Sealion 7, a indicat 25 minute în timpul de încărcare de la 10 la 80%, iar curba a fost ceva mai scarificată. Vârful a fost la 229 kW, însă media a fost de doar 171 kW.
Foro: Curba încărcării pentru BYD Sealion 7
Un timp identic de 25 minute a fost indicat de Ford Explorer, construit pe platforma VW ID.4. Ford a atins o medie de 141 kW, şi un maxim de 188 kW. Cu doar 1 minut mai mult a indicat VW ID.7 GTX Tourer, la 26 minute, care a atins doar 202 kW putere maximă, cu o curbă scarificată. Media a fost de doar 146 kW, deci aparent sunt cifre mai bune, dar bateria de capacitate mai mare a luat un pic mai mult pentru a fi încărcată.
Noua Skoda Elroq, construită pe aceeaşi platformă, a indicat cifre mai modeste, cu un maxim de 167 kW şi o medie de doar 98 kW. I-a luat 27 minute să încarce.
În top au urmat VW ID.Buzz cu 28 minute, MGS5 cu 28 minute, Ford Capri cu 29 minute şi Polestar 4 cu 30 minute. Toate celelalte modele au avut nevoie de peste 30 minute, şi e oarecum bizar că modelele Lucid, Tesla, Mercedes şi Volvo s-au clasificat în această a doua parte a topului.
Lucid Air a avut nevoie de 31 minute, pentru că vârful de putere, de 311 kW, a fost atins pe o perioadă foarte scurtă. La 50% din baterie puterea deja scăzuse la 156 kW. Iar media a fost de 160 kW. Timpul său de încărcare a fost identic cu cel al lui Kia EV3.
Noua Tesla Model Y, cea împrospătată, a avut nevoie de acelaşi timp de 31 minute, cu o curbă a încărcării ce seamănă cu o pantă constantă. Vârful de putere a fost de 233 kW, însă media a fost de doar 113 kW.
Volvo EX90 a avut nevoie de 32 minute pentru a-şi încărca bateria de la 10 la 80% la o priză de 400 kW. Vârful de putere a fost de 232 kW, iar media de doar 150 kW. Deci, în mod clar Volvo EX90 n-a prea primit tehnologie similară lui Lotus sau Zeekr, deşi sunt parte din acelaşi grup Geely.
Noul Mercedes G-Class electric a avut acelaşi timp identic de 32 minute. Vârful de putere a fost de doar 199 kW, iar media de doar 160 kW, deşi vorbim de un model nou de la Mercedes.
În fine, topul continuă cu MG Cybersteer cu 32 minute, Peugeot e-5008 cu 34 minute şi, surprinzător, cu Tesla Model 3, care a avut nevoie de 34 minute pentru a-şi încărca bateria, la o medie de doar 104 kW.
Polestar 3 a aut nevoie de 35 minute, Opel Grandland de 36 minute, iar BMW iX, cu bateria sa mare, de 36 minute. BYD Tang s-a clasat pe ultimul loc cu 41 minute, dar această versiune de Tang nu e cea prezentată de curând în China, care poate încărca la 1 MW putere, ci o ipostază anterioară, încă disponibilă în unele ţări europene.
Timpul mediu de încărcare de la 10 la 80% pentru cele 26 maşini electrice a fost de 26 minute şi 24 secunde, spun norvegienii. Din 26 de maşini, 24 au funcţia de preîncălzire a bateriei pentru încărcare, doar Peugeot şi Opel mai fiind lipsite de ea.