Rolls-Royce şi divizia sa MTU au lansat un nou motor V12 diesel imens pentru iahturi şi alte ambarcaţiuni maritime rapide, cu parametri fascinanţi
2 Iunie 2025, 20:06 Redacţia PiataAuto.md
Compania britanică Rolls-Royce, cea care produce motoare de avioane şi o mulţime de alte produse inginereşti sofisticate, deţine de mai mulţi ani şi producătorul german de motoare MTU, care are acum statut oficial de divizie în cadrul Rolls-Royce. Ei bine, acum inginerii MTU şi Rolls-Royce au lansat un nou motor V12 diesel imens, destinat ambarcaţiunilor maritime rapide, iar în această listă se includ atât bărcile rapide ale serviciilor de pază de coastă, cât şi iahturile luxoase care promit putere imense, pentru că parametrii noului motor sunt fascinanţi.
Acum trei ani, spre exemplu, Brabus lansa un iaht semnat cu emblema sa, care avea o putere de 900 CP, care să o echivaleze pe cea a maşinilor Brabus. Dar atelierul german n-a pus acolo motoare de maşini, ci a optat să echipeze iahtul cu două motoare Mercury Marine 450R a câte 450 CP fiecare. Aceste motoare sunt V8, şi funcţionează cu benzină.
Tot pe atunci şi Lamborghini a lansat un iaht super luxos, dar aici s-a mers pe şi mai multă putere. Iahtul a optat pentru două motoare V12 diesel de origine MAN, fiecare din ele dezvoltând câte 2.000 CP dintr-o cilindree de 24,0 litri. Cuplul maxim al fiecărui motor e de 6.520 Nm. Cu o asemenea forţă, iahtul Lamborghini atinge 63 noduri, adică 117 m/h, ceea ce în lumea ambarcaţiunilor e foarte mult.
Ei bine, cei de la MTU aveau şi până acum motoare V12 în gama lor, dar noul motor e o evoluţie profundă a ceea ce exista până acum. Propulsorul diesel V12 lansat acum are numele de cod 12V2000 M96Z, păstrând aceeaşi cilindree de 26,8 litri, dar puterea a crescut substanţial, ajungând acum la 2.222 CP. Astfel, un eventual iaht de lux echipat cu două asemenea motoare ar avea 4.444 CP, şi ar fi simţitor mai puternic decât iahtul Lamborghini.
Un singur cilindru al noului motor are 2,23 litri în capacitate, mai mult decât au 80% din motoare moderne de maşini. Ca să facă faţă noii puteri, motorul are un arbore cotit ranforsat. Sistemul său de turbosuflante e unul nou şi e ajustat să asigure o putere imensă şi la turaţii joase. Turaţiile la care se livrează puterea maximă sunt de 2.450 rpm.
Foto: Noul motor V12 diesel Rolls-Royce
Şi pentru că în timpurile noastre diesel alternativ îşi face tot mai mult lor, noul propulsor Rolls-Royce poate folosi diesel HVO, adică realizat din ulei vegetal hidrotratat.
Un asemenea motor cântăreşte aproximativ 2,9 tone fără cutia de viteze pe care o poate avea, în funcţie de construcţia ambarcaţiunii.
Cei de la Rolls-Royce spun că noul lor propulsor e destinat în primul rând iahturilor, ambarcaţiunilor de patrulare şi poliţie, dar şi ambarcaţiunilor sportive, inclusiv din cele care participă în competiţii dure. Motorul e proiectat să funcţioneze timp îndelungat la puterea sa maximă, având o rezilienţă şi o fiabilitate excepţională, ceea ce-l recomandă pentru asemenea misiuni solicitante.
Aşa că, într-o asemenea cursă, acest nou motor ar putea realiza ceea ce nu se întâmplă pe uscat — un Rolls-Royce să învingă un Lamborghini. Nu e acelaşi Rolls-Royce, bineînţeles, pentru că producătorul de automobile cu acelaşi nume e complet separat de cel care a lansat motorul despre care vorbim azi. Dar nici la Lamborghini motorul nu e produs de Lamborghini, la o adică, ci de MAN. Cert e că a 26,8 litri cilindree şi 2.222 CP, noul propulsor are o densitate de putere admirabilă.