Şeful Ford din Finlanda a făcut declaraţii neaşteptate, avertizând proprietarii de maşini electrice că n-ar trebui să-şi repare niciodată automobilele singuri sau în ateliere independente

22 Iunie 2025, 20:50
Redacţia PiataAuto.md
Dacă acum mulţi ani manualele explicative şi de îndrumare, cu care veneau echipate automobilele, aveau în ele tot şi tot soiul de sfaturi pentru reparaţii pe care le puteai face independent, ba unele din ele îţi spuneau şi cum să reglezi periodic supapele motorului, atunci noile maşini electrice sunt prea complexe şi periculoase pentru a fi reparate în mod independent de un proprietar fără o pregătire de specialitate, crede şeful Ford din Finlanda, Matti Koponen, responsabil de toate divizia de service a mărcii, informează publicaţia finlandeză Ilta Sanomat.
„Nu trebuie să vă reparaţi niciodată o maşină electrică de unul singur”, îi avertizează acesta pe proprietari. Acesta spune că maşinile electrice moderne sunt tot mai periculoase pentru intervenţii neavizate şi neautorizate, din cauza sistemului electric de tensiune înaltă, pe care-l au.
Acesta spune că maşinile cu tensiune de 400V deja reprezintă un risc major pentru viaţă din cauza tensiunii mari. Însă cele de 800V, mai noi şi mai performante, au risc şi ai mare, din cauza tensiunii duble.
Acesta sugerează că un proprietar neavizat sau chiar şi un atelier independent care nu cunoaşte în detaliu construcţia acestei maşini sau defecţiunea existentă poate să se pomenească într-o situaţie în care pe măsura dezasamblării maşinii ar ajunge în contact cu circuitul electric de înaltă tensiune şi ar avea de suferit.
Şeful Ford e revoltat că reglementările actuale nu interzic mecanicilor obişnuiţi şi proprietarilor să lucreze la o maşină electrică. Reglementările legale stipulează oarecum vag că orice persoană care e familiarizat cu construcţia generală a sistemelor electrice şi cunoaşte riscurile şi măsurile de protecţie poate lucra la aceste maşini electrice.
Matti Koponen a făcut aceste comentarii la prezentarea noului Ford Puma-E în Finlanda, un model fabricat în România, în care Ford îşi pune mari speranţe în Europa.
Acesta spune că Ford are acum instrucţii clare şi pentru Puma-E, şi pentru alte modele electrice, în care le interzice proprietarilor să lucreze singuri la maşinile lor electrice, ba chiar să le ducă în ateliere independente. „Până şi un mecanic profesionist poate avea ideea de a atinge un circuit de 400V şi atunci, la o tensiune atât de mare, omul nu mai poate retrage de unul singur mâna, ci are nevoie de un ajutor extern pentru a încerca să se salveze, spune acesta. Şi acel ajutor ar trebui să vină de la cineva care are izolare, sau un baston de lemn, pentru a nu deveni a doua victimă.”
Declaraţiile şefului Ford din Finlanda sunt atât e deocheate, încât par fie să desconsidere total mecanicii auto profesionişti şi proprietarii, fie denotă o disperare din partea Ford, fie lasă impresia că acest şef Ford a aflat abia acum că maşinile electrice au tensiune mare în baterii şi în circuitul acestora, dar n-a citit şi părţile cu măsurile de protecţie deja implantate. Dar motivele acestor declaraţii deocheate se conţin în spusele lui de mai departe.
„Suntem îngrijoraţi de tendinţa oamenilor de a repara maşinile electrice şi hibride în afara service-urilor noastre autorizate, când aceştia merg la service-uri independente, care se declară mai specializate în maşini electrice şi pretind că pot rezolva în profunzime problemele maşinilor.” — spune acesta. Deci aici se ascunde cauza — în faptul că service-urile oficiale Ford, şi probabil ale altor mărci, îşi pierd clienţii de maşini electrice pentru că de cele mai multe ori singurele soluţii care le oferă sunt înlocuirea în bloc a componentelor majore şi scumpe. Iar service-urile specializate în maşini electrice, care apar tot mai multe în diverse ţări şi intră în profunzimea construcţiei şi reparaţiei, le oferă clienţilor soluţii la doar o fracţiune din preţul dealer-ilor. Şi cum Ford nu prea mai produce foarte multe modele cu combustie în ultimii ani, precum Fiesta, Mondeo sau Focus, service-urile încep să devină pustii. Iar astfel, şefii Ford încep a emite asemenea declaraţii ce par a fi scrise imediat după inventarea electricităţii.
Jurnaliştii finlandezi, însă, l-au confruntat pe şeful Ford cu o întrebare directă, dând exemplu lui Jesse Haapala, cel mai cunoscut mecanic de maşini electrice din Finlanda, deţinător al service-ului Kokkola Autohuolto. Noi am publicat anterior câteva articole cu video cu descoperirile acestui mecanic şi el are una din acele abordări profunde. Respectiv, jurnaliştii finlandezi l-au întrebat ce părere are despre el şi activitatea lui.
„Tot respectul pentru el, şi e bine că există un asemenea mecanic priceput”, a zis şeful Ford. „Totuşi, există un risc dacă această activitate e idealizată. Vor fi şi alţi oameni la fel de prudenţi dacă această activitate se răspândeşte? Dacă nu exist suficientă antrenare şi oamenii nu ştiu ce fac, riscurile cresc. Din fericire, electricitatea îi sperie pe oamenii cu bun-simţ”, spune şeful Ford într-o declaraţie care pare la fel de bizară ca întreaga sa ieşire la acest subiect.
Ca să adauge un pic de motivare raţională acestor declaraţii, şeful Ford a zis că-şi face griji şi de maşinile electrice recuperare după accidente, cu baterii care sunt reanimate. Dacă reanimarea e făcută fără verificări, riscurile ascunse pot fi multe spune acesta într-o declaraţie de genul căpitanului lucrurilor evidente.
Tot ce trebuie să înţelegem de aici e că unii producători şi service-urile lor oficiale încep a simţi concurenţă din partea service-urilor independente, care oferă reparaţii mult mai profunde şi mai punctate pentru maşinile electrice, în loc de soluţiile oficiale cu „schimbăm tot”. Asemenea service-uri s-au făcut remarcat în Croaţia, în Norvegia şi în Finlanda, dar şi în multe alte ţări, iar noi scriem adeseori despre ele, pentru că ele relevă soluţii mult mai ieftine şi mai simple pentru problemele apărute. Mai mult ca atât, ele investighează problema până la elementul final şi asta ne arată ce probleme pot avea în timp diverse modele electrice, în loc să declare defecţiunea doar un caz statistică şi să dea o factură de câteva zeci de mii de euro pentru schimbarea unor module mari. Iar acum şeful Ford din Finlanda pretinde că aceşti mecanici ar putea să nu fie atenţi să se electrocuteze cu aceste baterii, şi doar mecanicii Ford din service-urile autorizate ar fi cei care ştiu să facă lucrurile corect.
1
24,664
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!