Şeful Koenigsegg a declarat că maşinile electrice sunt fără viaţă şi nu planifică să creeze vreun model electric în viitorul apropiat

30 Iunie 2025, 10:39
Redacţia PiataAuto.md
Christian von Koenigsegg, fondatorul şi şeful producătorului auto suedez care-i poartă numele, se bucură de o admiraţie rară în lumea auto din partea pasionaţilor auto, atât din partea celor care pot visa să-şi cumpere vreodată un Koenigsegg, cât şi din partea celor care apreciază maşinile acestuia dintr-o parte. Motivul acestei admiraţii profunde vine din abordarea sa inginerească perfecţionistă, fiind unul din puţinii şefi care poate povesti absolut fiecare detaliu tehnic din maşinile pe care le produce, şi o face cu entuziasm debordant. Acum câţiva ani, când era întrebat despre maşini electrice, Christian avea o atitudine rezervată, dar nu excludea cu desăvârşire trecerea la ele. Însă în acest week-end Christian a avut un eveniment în Suedia, unde şi-a arătat şi noul hypercar Sadair's Spear, şi a avut ocazia să comunice direct cu mai mulţi jurnalişti. Şi de această dată Christian von Koenigsegg a fost mult mai tranşant în raport cu maşinile electrice.
„Maşinile electrice sunt fără viaţă, ele pur şi simplu n-au aceeaşi viaţă în ele, ca să poată imprima aceeaşi emoţie, ca şi una cu combustie, când vorbim de pasiunea supremă pentru condus”, spune acesta.
Foto: Noul Sadair's Spear

„Eu sunt deschis faţă de maşini electrice, ba chiar am fost unul dintre primii care am început a le conduce periodic, încă acum mulţi ani. În viaţa cotidiană, sunt perfecte”, spune Christian. „Dar atunci când vorbim de maşini cu suflet, care să poată da senzaţii superlative — comparabile cu sunetul scos de o vioară Stradivarius — atunci maşinile electrice rămân amorfe şi orice ai face e imposibil să le imprimi acelaşi suflet acustic şi senzorial”. Da, le poţi imprima acestora acceleraţii fulminante, dar sunt e doar o senzaţie singulară, fără sincronizarea magnifică a unei orchestre mecanice şi senzoriale, mai spune acesta.
Christian mai dă exemplul unei Tesla Model S Plaid, despre care spune că accelerează ca o rachetă, dar e mută în sunetul pe care-l produce, ceea ce-ţi dă o senzaţie de gol, de experienţă incompletă şi falsă. Şi poate ar putea fi descoperite senzaţii noi de condus cu acea putere, dacă ea n-ar veni cu compromisul unei greutăţi uriaşe, care taie şi mai mult din plăcerea de condus.
Christian dă şi exemplul unei maşini proprii cu sistem hibrid, Gemera, spunând că azi poţi scoate aproape orice putere dintr-o baterie relativ compactă. Pe Gemera, la 70 kg, bateria poate livra 500 kW putere. Deci, dacă vrei 1 MW putere pe o maşină electrică, poţi avea doar 140 kg în baterie, însă problema e în capacitatea de stocare, care ar fi de doar 9 kWh şi n-ai ajunge prea departe. Deci, o asemenea putere mare funcţionează bine doar la hibride, pentru că densitatea bateriei raportată la capacitatea de stocare n-ar fi foarte bună. Şi tehnologiile actuale îţi permit să ai fie o baterie foarte puternică, fie una cu autonomie mare dar mai puţin puternică per kg, iar dacă vrei să bifezi toţi parametrii utili simultan, ajungi inevitabil la baterii mari şi grele.
Şeful Koenigsegg spune că, teoretic, ar putea munci cu inginerii lui să creeze o maşină electrică, ce ar avea doar vreo 60 kWh în capacitate de stocare şi ar avea vreo 1.000-1.500 CP, construit tot restul maşinii din fibră de carbon şi încercând să menţină greutatea pe la 1.250 kg. Dar nu are nicio dorinţă de a face asta, spune el, şi declară oficial că el şi echipa lui nu lucrează la niciun model electric acum, pentru că nu planifică să lanseze în viitorul apropiat vreo asemenea maşină.
„Ştii, o maşină electrică e ca un animal, cu viaţă — motorul se încălzeşte, are un puls, vibrează, îţi vorbeşte prin limba sunetului şi a turaţiilor. Dacă mai pui şi o cutie manuală, e şi mai bine, devii şi mai antrenat în tot ce se întâmplă. Dar nu ai nimic din aceste senzaţii într-o maşină electrică. Pentru că toată această viaţă lipseşte acolo”.
Christian aminteşte că el spune toate aceste lucruri nu dintr-un clişeu învechit al omului care ar fi sceptic să încerce o lume nouă. Koenigsegg are probabil cel mai compact motor electric din lume, raportat la putere, Dark Matter, care poate livra 600 kW la o greutate de doar 39 kg, fiind hexafazat! Deci Christian şi echipa sa au făcut inginerie mai avansată în direcţia propulsiei electrice decât jumătate din producătorii auto care au maşini electrice în gamă.
Foto: Electromotorul Dark Matter

Pur şi simplu, după ce au explorat şi au văzut tot ce se poate face, au ajuns la concluzia că senzaţia aia puritană se află aici. Poate cu combustibili sintetici, ca motoarele cu ardere internă să nu polueze. Poate cu maşini electrice pentru uz cotidian. Dar experienţele supreme vin cu pulsul cilindrilor, spune acesta.
Şi aici nu putem să nu amintim şi de exemplul lui Mate Rimac, omul care a fondat Rimac şi a proiectat alături de echipa sa hypercar-ul electric Rimac Nevera. Şi el a ajuns să spună la un moment dat că oamenii avuţi care caută experienţe supreme vor senzaţiile analogice ale motoarelor cu combustie, nu maşini electrice. Şi când a fost momentul să decidă ce face cu succesorul lui Bugatti Chiron, tot Mate Rimac, creatorul celui mai fascinant automobil electric din lume, a fost cel care a insistat să păstreze formula cu combustie, ba chiar să proiecteze cu ajutorul celor de la Cosworth un nou motor V16 pentru Tourbillon.
Foto: Mate Rimac, şeful Rimac-Bugatti

Christian Koenigsegg spune că nici clienţii Koenigsegg nu-şi mai exprimă dorinţa de a cumpăra modele electrice, chiar dacă acum 3 ani se mai auzeau asemenea întrebări. Lumea s-a convins deja că maşinile electrice nu cresc în valoare în timp nici dacă ar costa 2 milioane euro în showroom, iar colecţionarii au înţeles că nu poţi pune o maşină electrică în garajul tău şi să o porneşti o dată în an, pentru că dacă stă nemişcată atât de mult, ea devine o cărămidă care trebuie trezită cu greu la viaţă. Şi asta creează acum reticenţă pentru oamenii care sunt gata să dea şi 2-3 milioane pe o maşină, dar vor să ştie că acea maşină îşi va păstra valoarea în timp.
Foto: Primul Rimac Nevera, scos la vânzare la mâna a doua, care a pierdut aproape 1 milion de euro din valoarea sa, iar proprietarul a refuzat să-l vândă până la urmă

Aşadar, marii şefi din lumea auto, cu abilităţi de genii inginereşti şi cu multă experienţă în dezvoltarea de maşini electrice, declară absolut clară, că senzaţiile puritate rămân a avea pulsul cilindrilor care dau sunet şi turaţii, şi dau astfel viaţă maşinii.
2
37,443
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!