Un Lucid Air a rămas complet imobilizat, revelând o vulnerabilitate banală a unor maşini electrice sofisticate şi a proprietarilor care nu citesc manualul de utilizare
23 Iunie 2025, 14:12 Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice moderne sunt tot mai avansate şi sofisticate în tehnologiile lor, iar unele mărci, precum Lucid, au avansat şi mai departe decât media industriei. Totuşi, uneori chiar şi cele mai avansate şi sofisticate maşini electrice se pot pomeni de la imobilizate dintr-o problemă banală, iar un caz produs de curând în SUA cu un Lucid Air a scos la iveală că cât de lipsită de soluţii imediate poate fi o situaţie banală. Mai ales dacă proprietarul nu a citit niciodată manualul de utilizare, măcar la capitolele esenţiale.
Totul s-a produs în Minneapolis, iar maşina e un Lucid Air Grand Touring. Proprietarul, pe numele Ron Reibling, şi-a împărtăşit online experienţa într-un grup de posesori Lucid, pe măsura derulării ei.
Problema a început cu faptul că maşina refuza să reacţioneze pentru a fi deschisă. Proprietarul a sunat la serviciul de suport clienţi al celor de la Lucid Motors şi i s-a spus că problema e ce l mai probabil de la descărcarea bateriei de 12V. Chiar dacă maşina are o arhitectură sofisticată de 900 volţi pentru baterie şi motoarele electrice, la bord există oricum şi un circuit de tensiune joasă de 12V, cu o banală baterie obişnuită.
Ei bine, la maşinile electrice acea baterie e reîncărcată periodic de la bateria principală, mare, a maşinii, printr-un convertor special, pentru că nu există un alternator care să o încarce ca la motoarele cu combustie. De la un model la altul, sistemul de încărcare a bateriei de 12V funcţionează foarte diferit, la unele el incluzându-se şi când maşina staţionează, iar la altele nu, iar unele sisteme de la bord sunt alimentate exclusiv din circuitul de 12V. Asta a făcut ca în unele situaţii producătorii să nu ia în calcul că atunci când există un consum mare în acest circuit, maşina ar putea să nu reuşească încărcarea, fenomenul fiind cunoscut mai ales la modelele Hyundai şi Kia.
Ei bine, în acest caz nu ştim exact care a fost motivul pentru care acest Lucid Air s-a pomenit cu bateria descărcată, dar proprietarul spune că a lăsat maşina cu bateria principală la 85%, prin urmare ar fi existat energie pentru ca maşină să-şi fi păstrat şi bateria de 12V încărcată. Proprietarul a încercat să o deschidă cu cardul său în rol de cheie şi cu aplicaţia de pe telefon, dar fără succes.
Problema e că maşina nu are un lacăt mecanic de rezervă cu care să deschizi uşa, iar mânerele sale de rezervă nu ies fără energie în circuitul de 12V. Cei de la serviciu suport Lucid au încercat să o deschidă de la distanţă, lucru pe care-l pot face când apar unele probleme electronice. Dar aici, în lipsa energiei în circuitul de 12V, maşina nu mai era conectată online şi încercările de a o trezi de la distanţă au eşuat.
Foto: Aplicaţia Lucid, cu eşuarea încercărilor de a trezi maşina
Maşina nu are nicio sârmă de siguranţă pentru a deschide capota din faţă şi a avea acces la baterie, spune proprietarul. Doar că Lucid menţionează că maşinile sale au terminale secrete de conectare a alimentării cu 12V, localizate în diverse locuri la diverse versiuni, care permit alimentarea pe scurt timp a circuitului de 12V, pentru a putea deschide maşina şi capota, după care se conectează cabluri mai puternice la bornele bateriei.
Problema e că cei de la suport clienţi nu au ştiut să-l ajute pe proprietar, şi se pare că nici el n-a citit manualul maşinii sale. De obicei, cei de la Lucid trimit un mecanic specializat din fiecare regiune în asemenea cazuri, care ştie cum să conecteze încărcarea la circuitul de 12V şi poate rezolva problema. Dar acum, spune proprietarul, mecanicul era în vacanţă şi tot ce i s-a recomandat să facă e să cheme un camion cu platformă şi să ducă maşina la un service Lucid, pentru a-i fi rezolvată acolo problema.
Foto: Bateria de 12V la Lucid Air
Lucid i-a trimis un camion în cele din urmă şi maşina a fost transportată la un atelier partener care face reparaţii de caroserie pentru Lucid. Cei de acolo i-au deschis maşina, dar bateria de 12V nu e încărcată de maşină, deci probabil există o problemă cu convertorul DC-DC şi maşina va fi preluată de un service oficial Lucid, pentru a-i fi remediată complet problema.
Poză simbol
Totuşi, chiar dacă înlocuirea convertorului e o sarcină ce trebuie făcută la un service Lucid, deschiderea maşinii are totuşi o soluţie descrisă în manualul de utilizare a lui Lucid Air Grand Touring. Acel port de borne externe de 12V e localizat în spatele roţii drepte spate, după un capac special, care trebuie demontat şi astfel se poate avea acces la cele două borne de conectare, pentru a avea uşile şi capota operaţională.
Foto: Imagine din manualul de utilzare Lucid Air
Mai mult ca atât, de fapt, manualul Lucid spune că există şi două sârme mai greu accesibile în faţă, după plasticul din zona aripilor roţilor faţă, care, dacă sunt trase din ambele părţi, deschid mecanic capota, pentru acces direct la baterie. Fiecare sârmă trebuie trasă de două ori. Doar că accesul la aceste sârme e ceva mai dificil, întrucât trebuie îndepărtat plasticul de protecţie, care e susţinut de buloane.
Deci, cumva abordarea e că aceste sârme sunt o soluţie destinată mai mult mecanicilor dacă sistemul de 12V cedează complet şi nu poate fi încărcat, în timp ce bornele de 12V din spate sunt accesibile uşor, inclusiv proprietarilor, doar că sunt localizate astfel încât nu ştii despre ele decât dacă citeşti manualul de utilizare.