Un norvegian se plânge că o companie de asigurări nu vrea să-i plătească paguba pentru BMW-ul său, pentru că maşina avea un motor modificat
13 Iunie 2025, 10:48 Redacţia PiataAuto.md
Un proprietar de BMW din Norvegia se plânge că, deşi a plătit o primă de aproximativ 1.750 euro pentru asigurarea completă a maşinii sale, acum compania de asigurări refuză să-i plătească despăgubirea pentru maşina sa, din cauză că motorul ar fi fost modificat să dezvolte mai multă putere decât cea indicată de producător. Cazul e curios, întrucât semnalează o problemă cu unele condiţii de asigurare pe care le au companiile din mai multe ţări, despre care uneori nu ştiu nici măcar proprietarii acestor maşini, care au aceste contracte pe care nu le-au citit până la urmă şi cred că beneficiază de protecţie completă în orice condiţii.
Proprietarul norvegian deţine un BMW Seria 1 din prima generaţie, în motorizare mai rară 135is. Acea motorizare are tracţiune spate şi un motor N55 de 6 cilindri în linie, de 3,0 litri turbo, care dezvolta 325 CP din uzină. O putere generoasă, deci, pentru o maşină atât de compactă, tocmai de asta aceste motorizări rare sunt apreciate şi azi, mai ales că n-au fost vândute în toate ţările. Şi versiunea 135is era adorată pentru că avea 19 CP în plus faţă de cei 306 CP ai motorizării 135i, fără indicele S.
BMW-ul norvegianului, însă, a fost uşor modificat, astfel încât puterea sa a fost adusă la 420 CP. Modificarea nu a fost omologată apoi oficial la Administraţia Drumurilor Publice din Norvegia, un soi de RAR din această ţară.
Asta le-a dat celor de la asigurări motivul să spună că maşina era exploatată neconform, încălcând condiţiile contractului, iar în acest caz ei nu acoperă daunele suferite de maşină.
Iar aceste daune au fost provocate de o alunecare spre acostamentul unui drum, după o intersecţie cu sens giratoriu, în iulie 2024. Afară ploua şi asfaltul era ud. Norvegianul spune că maşina a alunecat, el ar fi încercat să o menţină pe drum, dar în cele din urmă ea a lovit un indicator rutier şi a ajuns într-un canal alăturat. Dauna totală a fost estimată la o valoare de 26.370 euro.
Imagini simbol
Compania de asigurări nu i-a plătit niciun cent din această, specificând clauza contractuală menţionată mai sus. Şoferul spune că accidentul a avut loc din cauza condiţiilor de drum, care nu au avut nimic de-a face cu puterea mai mare a motorului, însă cei de la asigurări i-au spus că maşinile modificate neautorizat nu sunt acoperite de asigurare, indiferent de motivul producerii daunei.
Disperat că nu-şi poate recupera nimic din valoarea maşinii, norvegianul s-a plâns la autoritatea financiară care supraveghează piaţa asigurărilor. Consiliul acestei entităţi a emis o decizie în favoarea proprietarului de BMW, considerând că acea companie de asigurări trebuie să-i achite paguba, întrucât clauza din contract contravine prevederilor generale pentru care o asigurare de acest tip, cu protecţie deplină, e încheiată.
Autorităţile norvegiene spun că au o creştere de plângeri similare în ultimul timp, când companiile de asigurări invocă uneori chiar şi ponturi anonime despre unele maşini că ar fi fost modificată, fără dovezi clare, şi le refuză astfel plata despăgubirilor, ceea ce e inacceptabil. Au existat şi cazuri în care proprietarii au cumpărat maşina la mâna a doua, fără a şti ce modificări exact au fost făcute, după care s-au pomenit că nu pot primi despăgubiri.
Regula generală ar fi că o companie de asigurări inspectează acea maşină în momentul în care preia asigurarea, şi dacă ea consideră că există dubii de modificări neautorizate, care ar împiedica plata daunelor, ar trebui să clarifice acest statut al omologărilor din start, înainte de a primi prima de asigurare, sau să refuze din start asigurarea.
Totodată, în Norvegia există în ultimii ani şi fenomenul prin care pasionaţii auto au tot mai puţine maşini performante cu combustie la alegere din cauza adopţiei atât de mari de maşini electrice. Şi atunci maşinile de performanţă cresc în valoare şi adeseori proprietarii vor să facă tot mai des şi mici explorări în modificarea acestora.
Iar asemenea condiţii de omologare a modificărilor sunt prezente în contractele de asigurare ale multor companii de asigurări din mai multe ţări europene. Prin urmare, proprietarul norvegian îi îndeamnă şi pe alţi proprietari de maşini să citească aceste condiţii din contracte, iar dacă ajung în situaţii în care sunt nedreptăţiţi, să-şi ceară drepturile în instanţele cuvenite.