Un service din Croaţia a revelat cât de complex e procesul de recuperare a unei baterii de pe un BMW i4 după un accident
15 Iunie 2025, 08:02 Redacţia PiataAuto.md
Service-ul EV Clinic din Croaţia, unul din cele mai experimentate din Europa în reparaţia profundă a maşinilor electrice, tot ei fiind cei care au identificat şi corectat multiple probleme cronice ale unor modele electrice, inclusiv Tesla Model S, a revelat acum cât de complex e procesul de recuperare a unei baterii de pe un BMW i4 electric după un accident.
Motivul acestei complexităţi e abordarea de overengineering pe care o are BMW pentru baterie şi siguranţa acesteia, spun croaţii. La maşinile clasice, cât vorbeam de overengineering, era întotdeauna un lucru bun, pentru că asta determina rezerve inginereşti care făceau o maşină să reziste mai mult. Aici, se pare că e vorba e multiple soluţii inginereşti menite să se asigure reciproc că siguranţa maşinii nu va fi compromisă după un accident.
Multe maşini electrice au siguranţe pirotehnice, care se declanşează în accidente mai serioase şi deconectează total bateria. De obicei, aceste siguranţe sunt declanşate simultan cu airbag-urile, după logica severităţii identificate a unui impact — dacă e suficient de sever pentru declanşarea airbag-urilor, înseamnă că şi bateria trebuie deconectată.
La BMW, însă, acest proces e mai complex decât la oricare altă maşină electrică de pe piaţă, spun croaţii. În cazul unui accident, maşina declanşează 4 siguranţe pirotehnice — una care leagă sistemul aferent bateriei de tensiune înaltă de cea de 12V şi altele 3 la bateria principală propriu-zisă. Odată cu asta, se declanşează şi o secvenţă de soft ce izolează sistemul bateriei.
Toate cele 3 siguranţe sunt localizate în sistemul Sbox, adânc, şi sunt imposibil de înlocuit separat, conform recomandărilor producătorului. Conform acelor recomandări, modulele electronice de gestionare a bateriei trebuie înlocuite în totalitate, din motive de siguranţă. Costul de înlocuire e 1.800 euro pentru module, 200 euro pentru un conector adiţional şi manopera pentru 20 de ore.
Pentru a putea apoi reactiva bateria, după schimbul acestor module, toate celelalte sisteme ale maşinii trebuie să fie funcţionale, întrucât BMW nu permite programarea noilor blocuri dacă există alte erori. Toate modulele trebuie să aibă certificate digitale valabile.
Din acest motiv, nu pot fi folosite componente la mâna a doua, şi nevoie de utilaje originale BMW pentru a putea activa aceste module, utilaje care costă circa 25.000 euro.
Pentru comparaţie, aceeaşi procedură de reconectare a bateriei la o Tesla Model 3 sau Model Y poate fi făcută cu 100 euro şi 1 oră de muncă. Doar siguranţa e înlocuită, iar sistemul e resetat online cu un Toolbox3 cu un cablu LAN standard şi un acces ce costă 20 euro pe oră.
Croaţii spun că au în echipă un expert BMW, care pare să fi lucrat anterior într-un service BMW, şi cu ajutorul acestui au putut reactiva modulul electronic al bateriei, pregătind totul pentru o ultimă vizită la un service oficial BMW, care să-i activeze electronic acele module finale, ce pot fi făcute doar cu utilajele originale.
Până la urmă, bateria a putut fi pornită, dar procesul e unul extrem de complex, spun croaţii. Şi costisitor, pentru a cumpăra module noi, or, înlocuirea separată a siguranţelor, integrate în circuitele complexe ale acestor module, nu e o lucrare pentru care cineva ar vrea să poarte responsabilitate la o maşină electrică, aşa că se merge pe varianta înlocuirii.