CITIRE ŞTIRE:
Cea mai mare macara de construcţie din lume a amplasat o cupolă de 245 tone deasupra unui reactor nuclear, într-o operaţiune logistică extraordinară
19 Iulie 2025 - 21:55
Redacţia PiataAuto.md
Aparent, greutatea de 245 tone a unei singure cupole, care ar fi ridicată de o singură macara, poate suna impresionant, dar nu tocmai extraordinar pentru o macara modernă mare. Dar fizica macaralelor funcţionează un pic altfel, şi capacitatea aia maximă, indicată în denumirea modelului sau în caracteristicile tehnice, se diminuează foarte rapid odată cu depărtarea braţului de baza macaralei. Braţul forţei aplicate devine imens şi atunci o macara de 1.000 tone poate ridica, de fapt, doar 80 tone la o distanţă ceva mai mare faţă de bază. Operaţiunea logistică extraordinară despre care vorbim azi, însă, a avut loc în centrala nucleară Hinkley Point C, construită în Marea Britanie, iar macaraua implicată e cea mai mare macara terestră de construcţie din lume, Sarens SGC-250, poreclită Big Carl.
Macaraua a fost proiectată şi construită de compania belgiană Sarens în 2018, compania fiind recunoscută pentru faptul că-şi proiectează propriile macarale foarte specifice, după care le gestionează întreg procesul de construcţie, şi apoi prestează muncă pe şantiere cu ele.
SG-250 a fost construită într-un singur exemplar şi are o arhitectură foarte specifică, amplasată pe o bază circulară, care se poate roti pe şinele cu aceeaşi formă circulară. Asta îi permite o distribuţie mai bună a greutăţii, punctul e sprijin central fiind pe o şină, iar el de balast pe cealaltă.
Această construcţie îi permite macaralei SG-250 să poată ridica 5.000 tone. Ca şi în cazul altor macarale, această greutate maximă e valabilă pentru o greutate ridicată de lângă baza sa. Însă spre deosebire de alte configuraţii clasice, macaraua SG-250 îşi păstrează într-o doză mai mare capacităţile odată cu depărtarea greutăţii de bază. La 100 metri distanţă de bază, ea poate ridica 2.000 tone, ceea ce o face cea mai puternică şi la acel capitol.
Această caracteristică îi este extrem de importantă pe şantierul centralei nucleare Hinkley Point C, acolo unde construcţiile sunt imense, de înaltă precizie, iar baza macaralei nu poate circula foarte mult dintr-o parte în alta. De îndată după ce a fost definitivată, macaraua a fost plasată pe şantierul acestei centrale nucleare din Marea Britanie, fiind însoţită de alte macarale mai mici.
Centrala trebuie să aibă două reactoare de 1.600 MWe, iar acum macaraua SG-250 a montat cupola de 250 de tone la cel de-al doilea reactor. Cupola are 14 metri înălţime şi a fost amplasată pe clădirea de 44 metri înălţime, care găzduieşte reactorul 2.
Operaţiunea logistică a presupus reamplasarea macaralei SG-250, poreclită Big Carl într-o nouă poziţie pentru ridicarea cupolei. Totul a fost calculat cu precizie, pe edificiu au fost pregătite toate elementele de fixare, iar ulterior însăşi ridicarea cupolei uriaşe, direcţionarea ei şi amplasarea cu precizie pe edificiu nu a durat mai mult de două ore. Şi cu atât de multă planificare, ridicarea propriu-zisă a decurs perfect.
Iar astfel centrala nucleară a mai făcut un pas imens spre definitivarea construcţiei ei. Atunci când va fi gata, Hinkley Point C va furniza circa 10% din energia consumată în Marea Britanie. La o centrală de 3,2 GW putere, producţia anuală medie ar fi de circa 26,65 TWh, cu un factor de capacitate de peste 95%, diferenţa de până la 100 fiind determinată de obicei de pauzele tehnice pentru realimentarea reactorului.
Macaraua imensă, construită într-un singur exemplar în lume pentru a munci la Hinkley Point C, are nevoie, la rândul ei de o putere imensă pentru a face asemenea munci. Ea are 6 grupuri de motoare, fiecare grup având câte 2 motoare diesel Caterpillar de 310 kW, sau 421,5 CP. Deci, în total, macaraua are 12 asemenea motoare, cu o putere cumulată de 5.058 CP.
Acestea motoare propulsează un sistem hidraulic, care conţine 64 de motoare hidraulice Bosch A2FM, care folosesc presiunea formată în acest sistem pentru a asigura toate funcţiile complexe de mişcare a componentelor macaralei.
Apropo, porecla de Big Carl vine de la Carl Sarens, fondatorul companiei care a creat macaraua. Ea rămâne şi azi cea mai mare macara de construcţie din lume, fiind considerată o bijuterie emblematică a construcţiilor civile.