Norvegienii au descoperit posibila cauză a accelerărilor involuntare bruşte la Volvo XC40 electric, studiind maşina care a căzut dintr-o parcare multietajată

4 Iulie 2025, 09:09
Redacţia PiataAuto.md
Acum 10 zile, scriam despre o primă descoperire revoltătoare şi bizară în cazul unui Volvo XC40 electric, care ar fi accelerat involuntar spre zidul unei parcări multietajate şi a căzut de la etajul 4, luând viaţa proprietarului. Cutia neagră a maşinii a înregistrat acceleraţia la 100% a maşinii, însă în acelaşi timp scaunul şoferului nu a înregistrat greutatea şoferului aşezat acolo, în timp ce scaunul pasagerului a înregistrat prezenţa unui om. Se putea specula că şoferul, care intrase pe uşa dreaptă în maşină din cauza lipsei de spaţiu pe partea stângă, în timp ce era aşteptat de soţia sa afară, ar fi putut să fie în proces de trecere de pe un scaun pe altul, dar era bizar cum ar fi putut acesta cupla maşina în poziţia de condus şi apăsa pedala la maxim în timp ce era sprijinit de scaunul pasagerului. Ei bine, acum anchetatorii au făcut o nouă analiză în profunzime a maşinii din accident la sugestia unui alt proprietar de Volvo, care a avut o experienţă proprie şi le-a spus care ar putea fi problema. Şi descoperirea a fost neaşteptată, dând motive de suspiciune pentru o problemă generală la aceste exemplare de XC40 electric, informează publicaţia norvegiană motor.no.
După revelarea primelor concluzii ale anchetei, mai mulţi proprietari ai maşinii şi mecanici au sugerat presei norvegiene şi autorităţilor posibile analize pentru a găsi cauza, iar majoritatea proprietarilor menţionau despre umiditate şi condensare posibilă în anumite zone ale lui XC40 electric. Un proprietar al aceluiaşi model a dat cea mai preţioasă sugestie, spunându-le că în zona îmbinării de table de caroserie din partea stângă a maşinii, imediat sub parbriz, lipseşte elementul de etanşare.
În scurt timp, un alt norvegian, pe nume Daniel Homb, şi el un proprietar de XC40 electric şi totodată un fost pilot de curse, le-a dat anchetatorilor aceleaşi indicii, povestind experienţa sa. El spune că maşina sa a avut 3 incidente electronice în care s-a blocat, refuzând să reacţioneze la cuplarea poziţiilor transmisiei sau să fie oprită. De asemenea, maşina a avut simptome prin care tremura, având scurte zvâcniri de tracţiune. La service i s-a înlocuit modulul de control al motorului, dar problema a reapărut. Apoi i s-a spus că n-a spălat corect maşina şi apa ar fi provocat scurtcircuite. În cele din urmă, un mecanic de la service-ul Volvo a descoperit că în zona îmbinării elementelor de caroserie din stânga parbrizului, de sub el, sudarea e superficială, şi lipseşte fâşia de etanşare care e prezentă pe elementul simetric din partea dreaptă.
Foto: Zona problemelor, descoperită la maşina lui Daniel Homb

Asta face ca apa să pătrundă prin acel spaţiu de caroserie şi să ajungă în zona panourilor de metal care susţine pedalele, pe acelaşi panou fiind amplasat şi modulul BCM, descifrat ca Body Control Module. Acest modul dirijează preponderent funcţiile de confort ale maşinii, precum climatizarea, luminile, geamurile, lacătele uşilor şi alte funcţii de acest gen. Însă el e conectat direct cu sistemul de comunicare CAN bus din maşină, care dirijează toate modulele esenţiale ale maşinii, inclusiv acceleraţia şi multe altele. În cazul lui Daniel Homb, mecanicul a înlocuit modulul BCM şi cablajele in jur şi a aplicat un izolator în acea zonă a caroseriei, descoperite ca fiind neetanşă, iar după asta maşina a funcţionat perfect şi nu a mai generat erori vreodată.
Având aceste sugestii, anchetatorii au analizat maşina căzută din parcarea multietajată. Au dezasamblat câte elemente din acele zone şi au constatat aceeaşi situaţie — partea dreaptă a maşinii are îmbinările de table sudate astfel încât ele sunt etanşate, în timp ce partea stângă are spaţii goale lăsate descoperite, pe unde apa îşi poate croi calea.
Foto: Îmbinarea de tablă din partea dreaptă a exemplarului de Volvo XC40 electric căzut din parcarea multietajată

Prin urmare, cazul proprietarului de mai sus nu e singular, şi anchetatorii suspectează că ar putea fi vorba de o problemă răspândită la mult mai multe exemplare. Ar putea fi vorba de o setare greşită la roboţii industriali care sudează şi asamblează aceste piese de caroseriei, cel responsabil de partea stângă nefiind calibrat să facă lucrarea până la finalizarea similară din partea dreaptă.
Foto: Îmbinarea de tablă din partea stângă a exemplarului de Volvo XC40 electric căzut din parcarea multietajată

Anchetatorii au dezasamblat şi modulul BCM de pe maşina căzută de la etaj şi au găsit urme de săruri în interior, pe circuitele integrate, semn al pătrunderii apei acolo. Apa nu ar fi trebuit să ajungă niciodată acolo, dar a ajuns, iar asta aduce lumină în toată situaţie, sugerând o posibilă cauză pentru aceste accelerări neintenţionate cu XC40 electric, care au generat cel puţin 7 accidente cunoscute în Norvegia, cel mai grav dintre ele fiind cel cu căderea din parcarea multietajată.
Foto: Urme de săruri şi apă în interiorul modulului BCM

Dar există o problemă de interpretare completă a acestor descoperiri pe maşina implicată în acel accident din parcarea multietajată. Ea a fost stocată la un moment dat afară, după primele faze de investigare, deşi familia victimei a cerut în mod explicit autorităţilor să păstreze maşina în condiţii necontaminate, pentru alte investigaţii. Faptul că ea a fost expusă în aer liber face ca acum să nu poată exista certitudinea că apa a pătruns în modulul BCM în timpul cât maşina era funcţională sau după accident. Anchetatorii spun că cel mai probabil apa a pătruns în timpul exploatării, şi modul de sudură indică asupra problemei, însă concluzia lor verbală nu poate avea deocamdată putere de dovadă legală, din cauză fenomenului cunoscut drept „contaminare de probe”.
Presa norvegiană a cerut un comentariu de la Volvo despre aceste probleme descoperite. Volvo a răspuns, amintind de concluziile anchetei oficiale, în care nu era constatat niciun defect al automobilului implicat în accident şi a amintit că a colaborat cu ancheta, trimiţând inclusiv experţi. Dar la întrebarea despre sudura elementelor de caroserie şi etanşarea lor Volvo a menţionat că „nu putem comenta speculaţii neverificate venite de la părţi terţe pe acest subiect”.
Totuşi, dacă această problemă a îmbinărilor de caroserie neconforme în partea stângă a maşinii e prezentă la mai multe maşini, până la nivelul unui fenomen, ea poate fi cu adevărat explicaţia acestor probleme, întrucât apa poate ajunge astfel la modulele electronice ale maşinii şi poate pătrunde în timp în ele, fiind foarte probabilă cauzarea acestor probleme. Ştiind reputaţia celor de la Volvo faţă de siguranţă, e foarte probabil că Volvo va investiga intern această situaţie şi ar putea dispune o rechemare în service pentru a aplica material izolator suplimentar în acea zonă cheie a caroseriei, schimbând eventual şi modulele BCM deja afectate, pentru ca asemenea situaţii grave să nu se mai repete. Până atunci, verificarea unor asemenea scurgeri de apă la maşinile deţinute de proprietari poate fi o idee prudentă preventivă.
3
9,943
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!