Şeful Porsche a expediat o scrisoare alarmantă tuturor angajaţilor, în care îi anunţă că s-a ajuns într-o situaţie foarte dificilă şi vor trebui făcute noi reduceri de costuri
22 Iulie 2025, 12:10 Ilie Toma
Tulburările actuale în industria auto germană continuă cu un nou semnal trist de la Porsche. Şeful Porsche, Oliver Blume, le-a expediat la sfârşitul săptămânii trecute o scrisoare alarmantă tuturor angajaţilor, în care îi anunţă neaşteptat de franc că s-a ajuns într-o situaţie foarte dificilă şi vor trebui făcute noi reduceri drastice de costuri. Şi această veste vine la după doar 5 luni de la ultimul anunţ trist al celor de la Porsche, prin care comunicau regândirea completă a strategiei lor şi concedierea a 1.900 angajaţi.
Atunci, în februarie, şefii Porsche constatau situaţia dificilă, creată din cauza scăderii drastice a vânzărilor din China, dar şi din cauza propriilor greşeli ale companiei şi ale grupului VW, prin divizia de soft Cariad, care a determinat întârzieri imense în lansarea lui Macan EV. Şi falimentul Northvolt i-a debusolat pe cei de la Porsche, întrucât inginerii germani dezvoltaseră ingineria lui 718 Electric pe baza bateriilor foarte specifice a celor de la Northvolt, care nu vor mai putea fi furnizate acum.
Într-o asemenea situaţie, Porsche a decis să cumpere divizia de baterii de la Varta, pentru a avea tehnologia şi producţia proprie de baterii. Această decizie s-a datorit şi succeselor atinse de modelul 911 cu propulsie hibridă, care foloseşte baterii Varta.
Ei bine, între timp situaţia Porsche s-a deteriorat şi mai mult, declinul vânzărilor fiind şi mai mare în China, cu 28%. Problema e că acum Porsche a început a scădea în vânzări chiar şi în Europa, acolo unde marca germană continua să crească până de curând. La nivel general, vânzările europene au scăzut cu 7% pentru Porsche. Iar o scădere şi mai dureroasă pentru Porsche e cea din patria sa, Germania, unde vânzările s-au redus cu 23%, aproape la fel de mult ca în China.
Asta i-a făcut pe cei de la Porsche ca numărul anunţat de 1.900 de angajaţi concediaţi să crească la 2.800 în ultimele luni. Şi nici măcar aceste concedieri nu sunt suficiente, întrucât ultima scrisoare a şefului Porsche dă noi perspective sumbre.
Şeful Porsche le-a declarat angajaţilor săi în această scrisoare că situaţia în care s-a ajuns e una foarte serioasă şi dificilă. De fapt, rezultatele pe care încă suntem capabili să le mai atingem în 2025 se datorează în mare parte investiţiilor profunde pe care le-am făcut în trecut, spune Oliver Blume.
Compania noastră luptă cu provocări imense acum. La nivel global. Asta se vede în cifrele de vânzări şi în rezultatele financiare. Avem un portofoliu de modele bune, dar acum asta nu mai e suficient., spune şeful Porsche.
Dar mai departe el a fost şi mai dur. Modelul nostru de business, care ne-a asigurat progresul decenii la rând, nu mai funcţionează acum. Condiţiile de bază în care operăm s-au deteriorat semnificativ într-un timp foarte scurt. Pe lângă asta, mobilitatea electrică se dezvoltă mult mai lent decât noi şi mulţi alţi experţi prognozam acum câţiva ani. Toate astea ne lovesc dur. Poate mai dur decât pe mulţi alţi producători auto., spune reflexiv şeful Porsche.
Acesta mai spune că Porsche se află într-o criză existenţială acum, în care înşişi pilonii de bază ai modelului său de afacere se clatină. Şi chiar dacă acum Porsche mai înregistrează vânzări foarte bune pe unele pieţe, şefii companiei văd deja simptomele unui viitor foarte apropiat în care compania nu va avea pilonii necesari pentru a avea aceeaşi poziţie bună cu care s-a obişnuit în ultimele decenii.
China. Structura pieţei şi piaţa în sine s-a schimbat complet acolo. Vedem o consolidare puternică a unor maşini electrice premium locale. Dar concurenţa locală este acum una hi-tech şi totodată foarte capabilă să lupte cu un preţ agresiv. În acelaşi timp, segmentul nostru de piaţă, a maşinilor scumpe, de lux, practic s-a prăbuşit complet într-un timp incredibil de scurt. Şi e un fenomen specific în China nu doar pentru maşini de lux, ci şi alte produse de lux, le scrie Oliver Blume angajaţilor săi. E clar, deci, că unul din pilonii progresului fenomenal al Porsche din ultimele decenii, China, a dispărut aproape complet din fundaţia companiei, lăsând un gol imens. Chinezii pur şi simplu au tendinţe noi, cu noi maşini care sunt dorite şi considerate cool. Iar Porsche s-a pomenit într-o nişă care s-a evaporat peste noapte.
SUA e o altă piaţă în care ne-am pomenit într-o presiune financiară enormă, deşi am avut vânzări record în prima jumătate de an acolo. Tarifele şi cursul dolarului ne-au redus enorm din profitabilitate şi competitivitate, într-un timp record de scurt., spune şeful Porsche. Iar SUA a fost pentru Porsche tradiţional cea mai profitabilă piaţă, întrucât americanii au o apreciere deosebită pentru maşinile producătorului german.
Maşinile electrice ne creează o presiune adiţională, din cauza dezvoltării mult mai lente. Pe de o parte, trebuie să facem investiţii majore în noi modele, pentru a ne conforma limitelor din anumite regiuni ale lumii, dar preferinţele maşinilor electrice şi evoluţia ciclului lor de viaţă se dovedesc a fi atipice în multe regiuni ale lumii, ceea ne impune să avem o flexibilitate mai mare cu aceste platforme şi cu furnizorii de componente pentru ele. Nu mai putem să garantăm nici furnizorilor o cantitate minimă de comenzi, pentru că lucrurile au devenit mai imprevizibile, iar asta ne costă mai mult în preţul fiecărei unităţi de componente livrate. Iar recuperarea investiţiilor din modele noastre electrice e cu mult mai mică decât în cazul modelelor cu combustie din gama Porsche, mai spune şeful companiei germane.
Prin urmare, şeful Porsche le spune cu regret angajaţilor săi că vor trebui aplicate noi reduceri de costuri drastice şi le promite că va discuta aceste măsuri cu reprezentanţii lor într-o manieră a respectului reciproc şi a grijii maxime faţă de ei. Îi roagă ca aceste negocieri şi eventualele dezacorduri pe care ar urma să le supună dezbaterilor să fie păstrate în spatele uşilor închise, în interiorul companiei, pentru a anunţa doar deciziile finale public, pentru că astfel se va putea purta o discuţie sinceră, spune Blume.
Ceea ce aduce această scrisoare e o analiză şi o autoapreciere profundă a celor de la Porsche faţă de situaţia în care se află şi cel mai grav e că multe dintre aceste probleme nu au o rezolvare magică imediată, pentru că multe din cauze sunt deja ireversibile. Porsche e cumva mai afectat de ele, din cauza poziţionării sale ierarhice mai superioare şi lipsei unei reţele de uzine globale, care să producă maşini peste tot în lume.
Acum Porsche e în faţa unei crize existenţiale în care trebuie să aleagă dacă-şi păstrează identitatea sa de marcă germană inclusiv în inginerie şi producţie, sau dacă începe a aplica soluţii de a produce în SUA sau China. Sau, dacă, şi mai rău, merge pe calea Audi în China, care a devenit AUDI fără emblema sa cu 4 inele, construind maşini pe platforme chinezeşti acolo, doar de dragul de a-şi salva încasările.
Şi Porsche ar putea face asta, dar cu ce preţ de imagine? Deci, tocmai asta e criza existenţială — să se aleagă ce măsuri de salvare pot fi aplicate pentru a atenua impactul situaţiei actuale, ca acestea să nu distrugă ireversibil imaginea mărcii şi s-o păstreze una la fel de respectată. Porsche are în faţă opţiunea de a accepta redimensionarea companiei într-una mai mică, cu vânzări şi profitabilitate redusă, dar cu imagine păstrată cu sfinţenie, sau în a aplica soluţii atipice şi poate controversate, care i-ar putea submina imaginea. Desigur, întotdeauna rămâne şi speranţa unei soluţii magice, dar deocamdată mesajul şefului Porsche pare să indice faptul că nimeni nu deţine vreo soluţie magică în interiorul companiei germane.