Şeful Stellantis din Europa avertizează că dacă UE va aplica amenzi companiei din cauza că vinde prea puţine maşini electrice, vor fi închise mai multe uzine
4 Iulie 2025, 11:12 Redacţia PiataAuto.md
Stellantis are o istorie tumultoasă în ultimii ani în Europa, cu multe avertizări tranşante şi confruntări directe, atât cu guvernele Italiei şi Marii Britanii, cât şi cu autorităţile UE. Aceste deraieri cu confruntări au dus şi la demisia fostului şef Stellantis, Carlos Tavares. Însă deja în luna mai a acestui an, noul şef Stellantis, John Elkann, alături de şeful grupului Renault, Luca de Meo, au cerut public Uniunii Europene să aplice restricţii relaxate pentru maşinile mici, avertizând că în caz contrar vor urma închideri de uzine. Iar acum şeful Stellantis din Europa, Jean-Philippe Imparato, a dus tonul avertizărilor şi mai sus, declarând că dacă UE va menţine actualele restricţii şi va aplica amenzi companiei sale pentru că vinde prea puţine maşini electrice, Stellantis va închide mai multe uzine din Europe.
Aici e nevoie de puţină claritate adiţională şi ceva mai mult context. Anul 2024 a fost primul an critic în care producătorii auto erau obligaţi să aibă cote minime de vânzări în UE pentru modelele electrice, de minim 22% la autoturisme şi o cotă mai mică la dubiţe, de 10%. Această cotă urma să crească gradual cu fiecare an, în 2025 ea trebuind să ajungă la 25% la electrice şi 17% la dubiţe. Iar dacă producătorii nu pot atinge această cotă în vânzările lor, ei trebuiau să fie pasibili de amenzi de 15.000 euro pentru fiecare maşină care trece de această limită.
În 2024, BMW a fost aproape de a atinge cota necesară, şi doar Volvo şi Tesla din marii producători aveau confortul de a fi depăşit cu mult minimul necesar. Regulamentul le permitea producătorului care au cotă în exces să facă asocieri cu celor care au cotă insuficientă, vânzând surplusul, pentru ca cei care au cotă mai mică să evite amenzile. Tocmai aşa, Volvo şi Tesla aşteptau cu nerăbdare să încaseze împreună aproape 1 miliad de euro de la alţi producători.
Însă în luna martie, Comisia European a relaxat restricţiile, permiţându-le producătrior auto să cumuleze rezultatele pentru primii 3 ani împreună, fără a plăti amenzi pentru rezultatele din 2024 sau 2025. Asta i-a lăsat fără acel miliad pe Tesla şi Volvo, iar asta a declanşat o serie de nemulţumiri şi probleme la Volvo, care au culminat cu demisia fostului CEO şi readucerea la şefie a CEO-ului precedent, după care Volvo a anunţat şi concedieri masive, iar chinezii de la Geely, proprietairi Volvo, au decis mutarea unei mari părţi a sarcinilor de design şi inginerie din Suedia în China, blamând ineficienţa costurilor europene şi problemele cu modelul EX90.
Dar relaxarea restricţilor UE nu e una totală, întrucât, dacă în aceşti trei ani iniţiali nu se atinge cota minimă, atunci producătorii sunt oricum pasibili de acele amenzi uriaşe. Şi asta îi face tot mai îngrijoraţi pe unui producători europeni, care înţeleg că relaxarea de acum poate fi doar o amânare, nu e rezolvare totală. Din acest motiv şi şefii Renault şi Stellantis au solicitat indulgenţe pentru maşinile compacte în Europa, indicând o problemă majoră în care Europa migrează de la maşinile mici, acesibile şi prietenoase cu mediul prin resursele mici necesare pentru construcţia lor la maşini mai mari, eventual SUV-uri, care dacă mai sunt şi electrice devin mult mai scumpe şi necesită de raft resurse şi emisii mai mari în fabricarea lor inţială.
Acum, însă, şeful Stellantis din Europa, Jean-Philippe Imparato, tot el fost şef Peugeot şi apoi Alfa Romeo, readuce în discuţie subiectul restricţiilor dure la emisii CO2 şi cote minime de vânzări de maşini electrice, chiar dacă e vorba de cuantificarea a trei ani, şi spune că aceste cote, dacă vor fi menţinute în starea actuală, riscă să ducă la închiderea mai multor uzine Stellantis din Europa.
Foto: Jean-Philippe Imparato, şeful Stellantis Europa
Imparato spune că ţintele sunt în continuare imposibil de atins, iar compania sa riscă să plătească amenzi de 2,5 miliarde de euro din această cauză. El a vorbit la 1 iulie la o conferinţă în camera inferioară a parlamentului Italiei şi a avertizat că dacă regulile rămân neschimbate, Stellantis va fi nevoit să ia decizii drastice.
El a explicat şi ce are în vedere mai exact. Ar trebui fie să împingem într-o nebunie vânzările de maşini electrice, prin măsuri nesustenabile economic, pentru a dubla vânzările noastre de electrice, fie ar trebui să frânăm intenţionat producţia şi vânzarea de modele cu combustie. Iar dacă facem asta, uzinele care produc maşini cu combustie vor fi duse la un punct încât menţinerea lor nu mai e justificată economic a spus acesta, dând drept exemplu uzina din Atessa, Italia, unde Stellantis produce dubiţe, ea fiind şi cea mai mare din Europa de acest tip.
Situaţia va fi similară pentru toate celelalte fabrici, întrucât frânarea intenţionată a producţiei de modele cu combustie ar însemna un proces de auto inducere a vulnerabilităţii economice şi mai mari din partea Stellantis. Acesta a indicat că Stellantis a depus eforturi enorme de a crea şi diversificare gama sa de modele electrice, dar cererea pentru ele e departe de cea minimă impusă de reglementările UE.
El a amintit de solicitarea şefului său, alături de şeful grupului Renault, de a aplica măsuri speciale facilitate pentru maşinile compacte în Europa, sugerând că maşinile mici şi accesibile, a un preţ de până la 15 mii euro, ar trebui susţinute, iar dacă producătorii reuşesc să vândă multe asemenea maşini, meritul lor de a reduce impactul ecologic ar trebui recunoscut, pentru că el poate fi mi mare decât vânzarea unui SUV electric de 2,5-2,7 tone greutate.