Un italian a construit un Fiat de doar 50 cm lăţime, perfect pentru cele mai înguste străzi din Italia
5 Iulie 2025, 17:51 Redacţia PiataAuto.md
Italienii obişnuiau să adore maşinile foarte compacte, pentru că ele se încadrau perfect pe străzile înguste din multe oraşe şi trasee de coastă, dar şi pentru că mulţi italieni tratează maşinile doar ca un atribut util în viaţă, care nu merită să-ţi eclipseze prea mult din buget şi preocupări, decât dacă are vreo siglă Ferrari, Maserati sau Alfa Romeo. Dar un italian, pe nume Andrea Marazzi, a mers mult mai departe de acestei idei şi a construit un Fiat Panda de doar 50 cm lăţime. În partea din spate a acoperişului, maşina e atât de îngustă, însă, încât poate fi apucat din ambele părţi cu o singură mână.
Când e văzută pe stradă, maşina bulversează trecătorii, întrucât pare o iluzie optică. În faţă, ea are lăţimea unui singur far cu două indicatoare de direcţie, folosind componentele originale de pe Fiat Panda din 1993.
Ambele părţi laterale sunt absolut standard, cu uşă, geamuri şi oglinzi, iar şoferul stă într-un spaţiu atât de îngust, încât poate scoate simultan mâinile pe ambele geamuri.
Totuşi, maşina are două locuri — unul în faţă şi altul în spate. Însă din cauza faptului că maşina are o lăţime mai mică în spate, acel loc are şi mai puţină lăţime disponibilă. Pe lângă asta, confortul de acolo e tăiat şi de cele două arcuri de aripi, care iau din zona de şezut a scaunului.
Maşina are patru roţi, însă, chiar dacă roţile de pe stânga sunt foarte apropiate de cele de pe dreapta. Andrea Marazzi a publicat de curând şi un filmuleţ în care arată că maşina sa e relativ stabilă şi nu se răstoarnă prea uşor, întrucât era întrebat frecvent despre asta.
Şoferul are volan normal şi o cheie în contact, iar în faţă are o pedală de acceleraţie. Pedala de frână e poziţionată un pic mai atipic, din lipsă de loc.
Ei bine, la o lăţime atât e mică a capotei, sub ea nu a încăput nici unul din motoarele cu combustie de la Fiat. Aşa că maşina a devenit electrică. Sub capotă e doar direcţia.
Electromotorul e poziţionat aproape de puntea spate şi pune în mişcare doar roata dreaptă faţă, în timp ce roata stângă spate frânează. La cât de uşoară, maşinuţa se clasifică drept un soi de cvadriciclu şi poate avea asemenea artificii tehnice. De fapt, şi electromotorul şi sistemul de frânare e preluat de pe un scuter electric, operând pe baza unui sistem electric de 24V.
Andrea Marazii, proprietarul maşinii, spune că cele mai frecvente reacţii diferite în mediul online faţă de cele din stradă. În mediul online, aproape toţi presupun că ar fi vorba de imagini create cu inteligenţă artificială, de parcă lucruri nostime şi adevărate n-ar mai putea exista. Iar în viaţa reală toţi cred la început ce e o iluzie optică sau vreo farsă.
Dar, maşina e o ciudăţenie absolută, iar Andrea Marazzi a devenit popular prin regiune sa şi întreaga Italie, având şi o pagină de Instagram, unde-şi împărtăşeşte experienţele. Pagina are numele de Tutti Pazzi Per Marazzi, ceea ce s-ar traduce cam Toţi sunt înnebuniţi de Marazzi. Tânărul a adunat deja peste 35 mii de urmăritori.
Fiat Panda de 50 cm lăţime, alături de două exemplare standard