Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Un proprietar de Hummer EV electric din SUA se plânge că maşina sa s-a depreciat atât de mult, încât dacă o vinde acum, mai rămâne dator cu 90 mii dolari

26 Iulie 2025 - 15:27
Redacţia PiataAuto.md
Unele achiziţii de automobile pot însemna decizii financiare foarte păguboase, mai ales atunci când un model de automobil trece foarte repede de la un statut de foarte căutat şi apreciat, aproape deficit, în categoria unui care nu se mai prea vinde nici liber. În ultimii ani multe maşini electrice au trecut prin această involuţie a poziţionării lor pe piaţă. Tesla Cybertruck, spre exemplu, era un model atât de căutat, încât producătorul interzicea revânzarea speculativă, iar azi maşinile se vând liber, din stoc, la preţuri mult mai mici, cu cifre neaşteptat de mici. Acum câteva săptămâni relatam şi despre un Mercedes EQS care costa mult peste 100 mii dolari în momentul achiziţiei de maşină nouă, iar acum, la mâna a doua, proprietarul îl vânduse unui youtuber cu doar 34 mii, din cauza deprecierii uriaşe. Ei bine, în SUA un proprietar de Hummer EV a trecut printr-o experienţă similară cu modelul său electric, care s-a devalorizat atât de mult, încât dacă l-ar vinde acum, tot ar mai rămâne dator cu 90 mii dolari.
Cazul a fost relatat public de Yusuf Benallal, un consultat angajat la un dealer auto, care cumpără maşini la mâna a doua de la posesori, de obicei de la cei care vor să cumpere alte maşini în loc. El a discutat în direct cu proprietarul acestui Hummer EV, care i-a povestit toată situaţia în detalii, după cum informează publicaţia InsideEVs.
Foto: Yusuf Benallal, consultantul de la dealer care a relatat istoria

Hummver EV a apărut pe piaţă în 2021, atunci când modelul era unul din cele mai interesante modele electrice de pe piaţă. Iniţial fusese dat startul precomenzilor, fuseseră produse doar exemplare de pre producţie, iar producţia propriu-zisă de serie cu livrările normale a demarat în ianuarie 2023. Modelul era unul care trebuia prins pe apucate, şi dacă preţurile oficiale erau cu mult peste 150.000 dolari, atunci vânzările de facto se făceau adeseori la preţuri de peste 200.000 dolari!
Era un obiect cool, o maşină pe care o venera toată lumea, şi foarte mulţi voiau să o aibă printre primii.
La fel a făcut şi proprietarul american despre care vorbim azi, Anthony, care a plătit peste 200.000 dolari pentru a cumpăra acea maşină electrică. De fapt, n-a plătit întreaga sumă, ci a mai dat la schimb două maşini aproape noi pe care le avea atunci — un BMW X6 şi un Chevrolet Silverado. Doar că nici ele nu erau complet plătite, iar atunci când a cumpărat Hummer-ul, i-a fost calculată valoarea netă pentru acele maşini şi i-a fost finanţată achiziţia lui Hummer EV la preţ de peste 200.000 dolari. Şi a mai plătit 20 mii dolari.
Deci, efectiv, Anthony a dat două maşini noi sau aproape noi — un BMW X6 şi un Chevrolet Silverado, cu bilanţuri de credite încă neînchise pe ele — şi a mai plătit şi 20.000 dolari, pentru a obţine la final un Hummer EV, finanţat la peste 200.000 dolari drept bilanţ nou al creditului, la 10% dobândă. Şi de atunci plăteşte 3.300 dolari pe lună rata pentru acest Hummer EV.
Acum Hummer EV are doar 11.000 mile parcurse, deci cam 17.600 km. Anthony mai are 168.000 dolari de plătit în bilanţul creditului său. Doar că acum dealerul cel mai generos spune că-i poate cumpăra maşina cu doar 78-79 mii dolari. Deci o depreciere de 60-65% la doar 17.600 km parcurşi. E ca şi cum fiecare kilometru parcurs a costat 10 dolari în depreciere, pe lângă alte costuri.
Bine, aici e problema maşinii, dar şi a modului în care a fost cumpărată ea, când din două bilanţuri negative anterioare s-a format unul şi mai mare şi care acum nu poate fi închis decât cu o pierdere majoră. Dacă vine azi maşina la banii care i se propun, Anthony primeşte 78.000 şi reduce bilanţul de -168.000 cu 78 mii, mai rămânând dator cu 90 mii dolari. Dacă nu-l vinde, mai plăteşte 3.300 dolari pe el lunar, dar între timp valoarea maşinii continuă să scadă, şi peste 1 an sau 2 nimeni nu-i va oferi nici 60 mii pe el probabil.
Imagine simbol

Consultantul de la dealer îi spune că o posibilitate de a mai reduce din povară ar fi ca el să cumpere o altă maşină electrică rapid, când mai există subvenţii, şi să încaseze până la 25 mii din acele subvenţii directe şi indirecte, şi astfel să-şi mai reducă din povară. Însă asta ar însemna că el trebuie să scoată din buzunar diferenţa pentru a mai acoperi bilanţul negativ, care nu e deloc mic.
Desigur, există şi opţiunea ca Anthony să se împace cu ideea şi pur şi simplu să continue exploatarea acestei maşini. Dar această sumă de 168.000 dolari pe care o datorează băncii va trebui achitată în timp, şi judecând după rata lunară de 3.300 dolari şi dobânda de 10%, vor fi multe luni înainte de achitat, probabil peste 5 ani de aici încolo. Şi poate că la un moment dat suma datorată pentru finanţare va ajunge să surclaseze valoarea de facto a maşinii, chiar dacă şi ea va scădea între timp. Însă până atunci, această situaţie e un exemplu elocvent al unei găuri financiare care ar trebui evitată întotdeauna.
Aşa cum spuneam, aici problema primară a fost acea tranzacţie iniţială. Iar deprecierea considerabilă a accentuat totul apoi până la absurd.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter