CITIRE ŞTIRE:
Un service din Croaţia a dezvăluit durata de viaţă în km a bateriilor celor mai populare maşini electrice, din experienţa reparaţiilor pe care le face de mulţi ani încoace
21 Iulie 2025 - 11:33
Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice moderne au baterii cu sisteme de management termic mult mai bune, care le face durata de viaţă mult mai mare faţă de modelele incipiente de acum 10-12 ani, bateriile cărora degradau considerabil până spre 100-200 mii km. Un raport al ADAC din Germania, de săptămâna trecută,
arăta exemplul unui VW ID.3, exploatat timp de 170.000 km, bateria căruia a degradat doar în proporţie de 9%, lăsându-i o stare de sănătate foarte bună, de 91%, chiar dacă inginerii ADAC au emis şi recomandări urgente pentru producătorul german. Acum, însă, service-ul EV Clinic din Croaţia, probabil cel mai experimentat în inginerie şi diagnosticare profundă a maşinilor electrice, a dezvăluit durata de viaţă în km a bateriilor celor mai populare maşini electrice, din experienţa reparaţiilor făcute de ei de mulţi ani încoace.
Foto: VW ID.3 din raportul ADAC de acum o săptămână
Mecanicii din Croaţia iau drept durată de viaţă a bateriilor viabilitatea acestora chiar şi cu mici reparaţii şi intervenţii, dacă e necesar. Deci nu vorbim de o durată de viaţă până la prima problemă sau eroare a bateriei, ci o durată de viaţă completă, cu eventuale mici intervenţii.
În primul rând, croaţii au explicat când e logică înlocuirea unei singure celule de baterii la maşinile electrice şi când ea nu mai e raţională, şi e recomandabilă înlocuirea totală a bateriei.
Croaţii spun că toate celulele de baterii au un anumit calendar de durată de viaţă, determinată de ingineria şi construcţia lor, dar şi de calitatea de producţie. Spre exemplu, celulele Panasonic 2170 au o durată de viaţă, statistic vorbind, de 500.000 km, iar bateriile care întâmpină probleme mai devreme e acest parcurs, sunt considerate de obicei raţionale în a fi reparate, chiar şi cu intervenţia la o singură celulă.
Foto: Celule 2170, produse de Panasonic
Atunci când bateria atinge sfârşitul ciclului său de viaţă, determinat de inginerie, ceea ce se întâmplă efectiv e că majoritatea celulelor din baterie încep să atingă pragul de degradare sub care nu mai pot asigura performanţa decentă a sistemului.
Şi când degradarea e una generalizată pe majoritatea celulelor, înlocuirea unei singure celule nu mai are sens, pentru că în majoritatea absolută a cazurilor peste maxim câteva săptămâni va urma a doua celulă ce va trebui înlocuită, apoi a 3-a, a 10-a, a 25-a, şi tot aşa, iar costurile sumare ale acelor intervenţii nu mai justifică nici economic, şi nici tehnic aceste reparaţii.
Croaţii spun că se întâmplă şi cazuri de dezamăgire, atunci când proprietarii de maşini electrice vin la ei pentru reparaţii şi după diagnosticare află că recomandarea service-ului e să nu se mai repare bateria, ci să se înlocuiască integral. Dar mecanicii spun că acest verdict nu e decât unul menit să îi scutească pe aceeaşi proprietari de probleme repetitive care oricum ar duce la costuri mai mari.
Service-ul EV Clinic spune că nu există un termen oficial pentru durata de viaţă (termen abreviat drept EOL în engleză) în kilometri, dar experienţa lor uriaşă în reparaţiile bateriilor le-a permis să formuleze din statistici durata de viaţă a unora din cele mai populare modele electrice, care au ajuns deja la perioade şi cifre avansate de parcurs, cu reparaţii.
Iată care e lista modelelor menţionate de croaţi şi durata de viaţă a bateriei acestora, în km:
Model 3 SR NCA* — 350.000 km
Model 3 LR NCA* — 500.000 km
Model S 85 — 550.000 km
Model S P85D — 400.000 km
smart fortwo W451 — 150.000 km
Kia Soul (gen I) — 150.000 km
Nissan Leaf — 220.000 km
Kangoo ZE 22 — 150.000 km
VW eGolf 24 kWh — 250.000 km
BMW i3 60Ah — 220.000 km
Renault Zoe 22 — 220.000 km
Model S 100D — 550.000 km
Model X P100D — 300.000 km
*LR şi SR sunt abrevierile pentru Long Range şi Standard Range. NCA e abrevierea pentru compoziţia bateriei, cu nichel, cobalt şi aluminiu.
Se poate observa, deci, că în lista acestor modele populare sunt incluse preponderent maşini care au deja peste 7-8 ani de când sunt produse, şi nu mai au garanţie de producător, motiv din care ajung deja în service-urile independente.
De asemenea, se poate observa discrepanţa majoră dintre durata de viaţă a bateriilor Tesla din acei ani şi bateriile altor producători auto, or, pe atunci Tesla era singurul producător din lume capabil de un management termic atât e avansat. Maşinile fabricate azi de mulţi alţi producători ar avea o durată de viaţă similară, de multe ori de peste 500.000 km. Însă aceste maşini de acum 7-8 ani şi mai mult, nu au baterii care să reziste atât de mult. Prin urmare, e ceva ce ar trebui luat în considerare şi la achiziţia unei maşini electrice second-hand.