Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Elveţienii au derulat o operaţiune logistică complexă, cu planificare la minut şi macarale imense implicate, doar pentru a construi un pod pentru faună deasupra unei autostrăzi

9 August 2025 - 07:28
Redacţia PiataAuto.md
Prin părţile noastre, construcţiile de poduri sau lucrările de infrastructură civilă au adeseori termene lungi, care sunt depăşite apoi. Şi chiar şi la lucrări de anvergură se întâmplă uneori să se vadă doar câţiva muncitori pe şantier şi un ritm atât de lent al lucrărilor, încât abia de mai poate fi sesizat. Elveţienii, însă, se mândresc cu reputaţia lor de a fi cei mai buni din Europa în inginerie civilă şi-n planificarea construcţiilor. Iar de curând au demonstrat că până şi simpla construcţie a unui pod peste autostradă, pentru faună, poate fi planificată la minut, cu o logistică sincronizată şi complexă, astfel încât totul să decurgă cu punctualitatea ceasurilor elveţiene.
E vorba de o lucrare pe autostrada A1 din Elveţia, lângă Solothurn. Autostrada e într-o stare bună, dar elveţienii au constatat că e nevoie de un pod peste ea, destinat animalelor, pentru ca acesta să poată trece în linişte dintr-o parte în alta a autostrăzii, astfel încât habitatul lor să nu fie întrerupt.
Pentru a se simţi cât mai natural de animale, podul a fost gândit din lemn, arcuit. Lemnul e sesizat astfel drept o parte integrantă din natură şi mai şi oferă izolare fonică de la zgomotul traficului de pe autostradă, ca animalele să nu se sperie în momentul traversării podului.
Şi pentru că elveţienii preţuiesc timpul şoferilor şi ambuteiajele formate de lucrările pe autostrăzi, ei au decis că autostrada poate fi închisă doar pe parcursul orelor nocturne pentru aceste lucrări. Apropo de preţuirea timpului, anul trecut scriam despre elveţieni că tot ei au fost cei care au conceput şi aplicat primul pod mobil care permite traficului să urce într-un etaj superior de-a lungul autostrăzii, iar muncitorii să lucreze dedesubt la drum, fără a bloca autostrada.
În acest caz, echipei de planificare a lucrărilor i s-a permis să blocheze autostrada doar între ora 23:00 şi 05:00. Iar inginerii au planificat fiecare operaţiune la minut, astfel încât pe durata a doar 6 nopţi să facă toată lucrarea.
Pentru asta, au sincronizat livrările tuturor brânelor arcuite mari ce formează structura podului şi au organizat prezenţa macaralelor necesare, cu planificarea fiecărei acţiuni. Fiecare arc mare de lemn are 3 metri înălţime şi 38 metri lungime.
Fiecare asemenea structură cântărea 20 de tone şi era ridicată de o macara Liebherr LR 1300-6.2, cu un braţ ce poate opera la o rază 25 metri.
Bârnele veneau din Rapperswil, de la 20 km distanţă, La locul încărcării, o altă macara mobilă Liebherr, de 20 de ani vechime, ridica bârnele şi le plasa pe remorca unui camion, care avea un cadru special.
Camionul conducea 20 km până la locul lucrărilor, iar acolo o altă macara mobilă, LTM 1160-5.2, de180 tone capacitate, descărca fiecare arc de lemn de pe remorcă şi îl plasa pe un cadru de susţinere special pregătit. Apoi macaraua mai mare, LTM 1300-6.2, de 300 tone capacitate, ridica structura special pregătită pentru susţinerea corectă a arcului de lemn şi-l direcţiona spre poziţia de instalare, unde fiecare element era fixat.
Totul a fost atât de minuţios programat şi bine organizat, încât fiecare nouă bârnă era ridicată la exact 30 minute distanţă de bârna anterioară. În fiecare noapte se ridicau şi fixau 10 bârne, în cele 6 ore rezervate pe noapte, timpul rămas fiind rezervat pentru operaţiunile de închide şi deschidere a autostrăzii şi poziţionarea utilajelor.
Iar în fiecare dimineaţă exact la 05:00 autostrada era din nou complet deschisă traficului, fără niciun obiect pe ea care să obstrucţioneze cumva deplasarea.
În final, după 6 nopţi de muncă, noul pod de 50 metri lăţime a fost definitivat, exact după cum a fost planificat. Nu a fost nicio întârziere, nici o situaţie ad-hoc, nicio evoluţie neplanificată a lucrărilor. Pentru că, aşa cum zic elveţienilor, situaţiile neplanificate sunt doar un simptom al planificării imperfecte. Iar ei s-au învăţat de mult să prevadă totul şi să planifice totul în asemenea lucrări.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter