Inginerii GM au parcurs 1.704 km fără reîncărcarea bateriilor cu un Chevrolet Silverado electric, detronând recordul Lucid, dau au făcut-o foarte lent

6 August 2025, 09:50
Redacţia PiataAuto.md
Acum o lună, Lucid anunţa cu mândrie că modelul său Air Grand Touring a reuşit performanţa fenomenală de a parcurge 1.205 km pe drumurile publice din Elveţia, Austria şi Germania fără reîncărcarea bateriilor, marcând un record oficial Guinness al celei mai mari autonomii din viaţa reală atinsă vreodată de o maşină electrică. Ei bine, acum inginerii de la General Motors au anunţat că au detronat acel record nu cu vreo maşină mai aerodinamică şi mai eficientă, ci cu un ditamai pick-up setos de energie, un Chevrolet Silverado EV, construit pe aceeaşi platformă cu Hummer EV! Maşina lor electrică a parcurs 1.704,6 km cu un singur plin şi a aplicat toate micile trucuri posibile pentru a putea realiza această performanţă.
Totuşi, există diferenţe semnificative în modul în care au parcurs distanţele cele două maşini electrice. Performanţa celor de la Lucid a fost realizată de un pilot profesionist, specializat în asemenea maratoane de consum, şi a presupus multă planificare, inclusiv pornirea din munţii Elveţiei, de la altitudine, şi viteze moderate de circa 70-80 km/h, cu mult trafic nocturn liber, pentru a ajunge la final în Munchen. Dar călătoria a fost una continuă, de viaţă reală, şi a înfruntat şi condiţii de ploaie pe autostrăzi, care sporesc rezistenţa la rulare.
Inginerii GM însă, au făcut călătoria lor cu întreruperi, pe parcursul a 7 zile, în ture de condus a câte o oră pentru fiecare din inginerii participanţi. Şi traseul a fost unul foarte scurt, din jurul centrului de testare Milford al celor de la GM. Deci, tot drumuri publice, dar un traseu special ales din apropiere, pe care inginerii au tot rulau în cerc şi reveneau înapoi la centrul de testare.
Se pare că turele de o oră erau absolut necesare şi din cauza traseului scurt repetitiv, generator de plictiseală, şi din cauza vitezei alese de deplasare, cuprinsă între 20 şi mile la oră, adică între 32 şi 40 km/h! Inginerii spun că au descoperit că asta e cea mai eficientă viteză la SUV-ul lor, atunci când maşina consuma aproape toată energia doar pentru propulsie, şi un minim absolut pentru altceva.
Iar ca să nu existe alt consum, Silverado EV a fost condus acum, pe timp de vară, cu geamurile închise şi cu climatizarea oprită. Timpul de vară a fost ales pentru ca maşina să nu-şi recondiţioneze bateria, încălzind-o. Iar la o viteză atât de mică de deplasare, ea nu are nevoie nici de răcire, mai ales dacă segmentele de condus sunt relativ scurte.
Pentru a mai spori eficienţa de consum, inginerii GM au coborât ştergătoarele în cea mai joasă poziţie, de parcă a 32-40 km/h acestea ar fi generat vreo diferenţă. Roata de rezervă a fost scoasă, pentru a reduce din greutate, iar cea mai mar parte a testului s-a făcut doar cu un şofer în maşină, fără vreun însoţitor.
De asemenea, anvelopele au fost umflate la presiunea maximă pe care o pot suporta anvelopele, pentru a reduce la minim rezistenţa la rulare, iar acest atribut ar fi putut cu siguranţă influenţa consumul.
În cele din urmă, după 7 zile de condus episodic, SUV-ul electric a atins o autonomie totală de 1.059,2 mile, echivalentul a 1.704,6 km. Consumul indicat pe bord e de 4,9 mile/kWh, ceea ce ar fi cam 7,88 km/kWh, sau aproximativ 12,7 kWh/100 km.
Asta înseamnă că Chevrolet Silverado EV a consumat cam 216 kWh de electricitate în acest experiment. De fapt, datele oficiale indică o capacitate netă de 204-205 kWh, şi una brută de 213,7 kWh. Asta ar putea însemna că pe bordul maşinii e indicată o cifră uşor deviată de consum. Or, 204 kWh pentru 1.704,6 km înseamnă un consum de facto de 11,97 kWh/100 km. Deci, ori condusul ultra lent le-a permis inginerilor să mai extragă energie din acel buffer de capacitate brută faţă de cea netă, or cifra de consum a fost şi mai bună. Iar bateria uriaşă vine de la Hummer EV, aşa cum spuneam mai sus, doar această baterie cântărind cât o întreagă Toyota Corolla.
Inginerii GM amintesc că autonomia oficială EPA pentru acest model e de doar 493 mile sau 793 km. Respectiv, în acest experiment ei au reuşit să parcurgă mai mult decât dublul acestei cifre.
Iar dacă ar fi să divizăm distanţa de 1.704,26 km la viteza cuprinsă între 32-40 km, deci la o valoare medie de 36 km/h, obţinem un timp efectiv de condus de 47 ore şi 20 minute. A fost nevoie, deci, cam de 48 de episoade a câte o oră de condus pentru a marca acest record, unul care e neoficial de altfel, întrucât nu a fost o deplasare continuă şi nu a fost omologat de Guinness.
Foto: Doi dintre inginerii GM care au participat la acest experiment
1
14,080
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!