Primul avion construit în Moldova a fost lansat la Vadul lui Vodă, efectuând şi primul zbor demonstrativ

24 August 2025, 10:42
Redacţia PiataAuto.md
Ieri, 23 august 2025, în Moldova a fost lansat primul avion construit în Republica Moldova, înmatriculat cu numărul ER-0001. Construcţia acestuia a avut loc într-un hangar, a durat un an şi e rezultatul entuziasmului şi muncii piloţilor Oleg Burlacu şi Sergiu Creţu. Ieri, sub privirile pasionaţilor şi invitaţilor la evenimentul de lansare de pe aeroportul Vadul lui Vodă, aeronava a făcut şi demonstraţii de zbor, cu manevrări de înaltă precizie.
Sursa foto: TRM

La eveniment a fost prezentă şi preşedinta Moldovei, Maia Sandu, care şi-a manifestat aprecierea faţă de munca făcută de cei doi piloţi, menţionând că Moldova are nevoie de cât mai multă inovaţie, de oameni care cred în puterea lor şi care se ambiţionează să pornească proiecte mari.
Aeronava are o viteză de croazieră de peste 320 km/h şi cântăreşte puţin peste 500 kg în masă proprie. Cu tot cu oamenii de la bord şi eventuale bagaje, greutatea admisă de decolare e de aproximativ 815 kg.
Altitudinea de zbor a aeronavei e de 3.000-3.500 metri, cu capacitatea de a ajunge la 4.000 metri. Aceste limitări de altitudine sunt fireşti pentru aeronavele uşoare, propulsate de motoare cu combustie. Volumul rezervorului e de aproape 160 litri în acest caz, ceea ce poate fi suficient pentru o autonomie totală de 1.400 km în condiţii normale de zbor.
Piloţii spun că de la idee la primul avion construit au trecut 4 ani, iar construcţia propriu-zisă a primului avion a durat un an. Însă al doilea avion e deja în proces de asamblare, iar viteza de construcţie a acestuia e mult mai mare.
Construcţia primului avion a însemnat costuri de peste 200 mii euro, după cum menţionează autorii proiectului.
Aeronava e prezentată ca prima construită în Moldova, dar ea nu a fost proiectată în Moldova, fiind un model de aeronavă VAN’S Aircraft, conceput de compania americană cu acelaşi nume.
Cei de la VAN’S Aircraft sunt specializaţi în producţia aeronavelor de truse, uşoare şi de mici dimensiuni, care pot fi asamblate fie în SUA şi preluate de clienţi, fie comandate în seturi de truse, pentru a fi asamblate a destinaţie.
Unele universităţi de inginerie comandă asemenea kit-uri, întrucât ele permit asamblarea pas cu pas a avionului şi înţelegerea profundă a construcţiei şi principiilor din aviaţie. Producătorul american estimează că o asamblarea unei aeronave din gama sa poate dura între 7.500 şi 9.000 ore de muncă, divizate pe numărul de oameni implicaţi, dar menţionează că profesioniştii pot reduce considerabil acest timp.
Avionul e proiectat din start pentru a se conforma normelor internaţionale de certificare, şi după asamblare procesul de certificare e de obicei relativ uşor, avionul trebui să demonstreze doar că a fost asamblat corect şi că funcţionează în modul în care a fost proiectat să o facă.
Deşi calea asamblării unei aeronave din kit-uri prefabricate pare un proces mai uşor, e la fel de adevărat că în Moldova nici măcar o asemenea asamblare n-a avut loc vreodată până acum. Deci, anunţarea noului avion drept primul construit integral în Moldova e una corectă din punct de vedere tehnic.
4
6,161
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!