Şeful Mercedes a avertizat că interzicerea motoarelor cu combustie din 2035 şi trecerea la electrice va însemna un colaps pentru industrie, îndemnând la o calibrare cu realitatea

13 August 2025, 10:18
Redacţia PiataAuto.md
Şeful Mercedes, Ola Kallenius, trage un semnal de alarmă, de această dată şi mai strident şi critic, avertizând că interzicerea motoarelor cu combustie din 2035 şi trecerea obligatorie la maşini electrice va însemna un colaps pentru industrie, îndemnând la o calibrare cu realitatea. Cu doar două săptămâni în urmă, Ola Kallenius a publicat şi un articol în presa internaţională, scris şi semnat de el, în care cerea public UE să adopte o strategie similară Chinei pentru maşinile electrice, pentru a evita un eşec complet. Acum, criticile şi avertizările publice din partea şefului Mercedes au mers şi mai departe, într-un interviu acordat pentru publicaţia germană Handelsblatt.
„Avem nevoie de o privire spre realităţile pieţei şi o calibrare a politicilor cu această realitate, or, altfel ne îndreptăm cu viteză maximă direct spre un zid de care ne vom lovi cu toţii” — spune şeful Mercedes.
Comentariile şefului Mercedes au acum un impact şi mai mare decât al unui şef de companie auto, pentru că el are în prezent şi rolul de preşedinte al Asociaţiei Producătorilor Auto Europeni (ACEA), principala asociaţie de profil ce reprezintă industria auto.
El spune că în rolul său de preşedinte al acestei asociaţiei, le-ar recomanda celor care definesc legile la nivel european să nu seteze o dată imită pentru această tranziţie spre maşini electrice, ci să stimuleze vânzarea lor politici care ar asigura preţuri mici la electricitate la staţiile publice de încărcare, pentru că asta ar motiva în primul rând oamenii să treacă de la o maşină cu combustie la una electrică.
Acum câteva săptămâni, organizaţia germană ADAC atenţiona că încărcarea ad-hoc a maşinilor electrice la staţiile publice a devenit excesiv de scumpă, făcând ca o călătorie cu o maşină electrică la distanţe lungi, mai ales într-o ţară străină unde nu ai abonamente pe termen lung, să fie mai scumpă decât una cu o maşină cu combustie.
Şeful Mercedes spune că dacă Uniunea Europeană va insista cu actuala interdicţie a motoarelor cu combustie din 2025, ea îşi va duce propria industrie auto, cândva atât de puternică, la un colaps.
Kallenius spune că acum industria auto are de înfruntat reticenţa cumpărătorilor de a cumpăra maşini electrice în proporţiile pe care şi le imaginau anterior experţii. Iar această reticenţă din partea cumpărătorilor este cooptată cu presiunea de reglementare prin care producătorii trebuie să se conformeze normelor medii de emisii CO2 şi a cotelor obligatorii de vânzări pentru maşini electrice, chiar dacă ele au fost niţel relaxate la începutul acestui an, pentru a putea fi considerate pe o perioadă de 3 ani la pachet.
„Industria auto are de înfruntat acum şi ploaie torenţială, şi grindină, şi uragan şi viscol cu ninsoare în acelaşi timp” — spune Kallenius. În acelaşi timp, el a fost întrebat de presa germană dacă Mercedes a făcut tot posibilul ca să aibă o ofertă cu adevărat bună de maşini electrice. Şi şeful Mercedes a recunoscut că marca pe care o conduce a greşit mizând doar pe maşini electrice foarte scumpe, în timp ce în zona preţurilor medii şi accesibile, oferta de maşini electrice a Mercedes a fost inadecvată. Abia CLA Electric acum, şi GLC Electric în timpul apropiat vor rezolva acest gol pe care-l are Mercedes, or, modelele curente electrice mai accesibile sunt construite pe platforme mai vechi şi ingineria lor nu e una de top.
Totuşi, el a punctat că situaţia generală din industrie indică un ritm de adopţie a maşinilor electrice ce rămâne în urmă faţă de estimările şi planificările care existau atunci când s-a implementat interdicţia pentru anul 2035. Şi dacă asta se întâmplă, trebuie să ne ajustăm şi interdicţiile, şi stimulările, spune şeful Mercedes. Altfel, ne îndreptăm orbeşte spre un scop fără a ţine cont de mijloace, şi aşa ajungem să ne sacrificăm economia şi să producem daune şi mai mari.
Şeful Mercedes a reiterat acum şi o idee pe care a enunţat-o în articolul de acum două săptămâni, şi anume că în Europa se poate crea „efectul Havana” prin această interdicţie, în care cumpărătorii îşi vor menţine în proprietate pe un timp îndelungat maşinile cu combustie pe care le au azi, atât timp cât acestea vor merge, chiar şi cu multiple reparaţii, din cauza reticenţei de a cumpăra altele electrice şi a indisponibilităţii de a găsit alternativ cu combustie pe piaţă. El spune că ne-am putea confrunta cu o situaţie în care în anii 2033-2034 va exista o cerere uriaşă de maşini cu combustie, exact înainte de interdicţie, pentru că oamenii vor dori să-şi cumpere ultimele modele disponibile. Iar asta nu va fi un beneficiu pentru ecologie, ci un dezechilibru major şi ecologic, şi economic, conchide şeful Mercedes.
0
103,320
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!