Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Un proprietar de Audi din Suedia se plânge că după ce a neglijat intervalul de service, a trebuit să plătească reparaţia cutiei de viteze, acoperite de garanţie

8 August 2025 - 09:41
Redacţia PiataAuto.md
Maşinile noi sunt acoperite de garanţia de producător, iar acest atribut e unul din principalele avantaje în a exploata un automobil nou. Producătorii germani au de obicei minim 2 de ani garanţie în Europa, iar în cazul unor mărci şi a unor ţări garanţia poate să ajungă şi până la 4-5 ani. Totuşi, această garanţie vine şi cu nişte condiţii, una din cele mai principale fiind respectarea intervalelor de service, pentru a-i asigura maşinii o mentenanţă corectă şi a preveni uzura accelerată. Un proprietar de Audi din Suedia a simţit pe propria piele ce repercusiuni poate avea ignorarea acestor intervale, dar spune, totuşi, că se simte nedreptăţit, întrucât după ce a neglijat intervalul de service a trebuit să plătească din propriul buzunar reparaţia cutiei de viteze la maşina sa, deşi ea trebuia să fie acoperită de garanţie, informează publicaţia suedeză CarUp.se, cu referire la Vi Bilagare.
Imagini simbol

Suedezul, care trăieşte în oraşul Malmo, deţine un Audi Q2 cu cutie manuală. Maşina îl anunţase prin mesaje pe cadranele de bord că a venit timpul vizitei de mentenanţă la service, pentru schimb de ulei, filtre şi alte lucrări programate. Dar suedezul a ignorat acea alertă, considerând că mai poate merge dincolo de intervalul recomandat.
Apoi, a venit perioada concediului său de vară şi el a plecat în vacanţă cu maşina sa, având intenţia de a duce maşina la service după vacanţă. Maşina a funcţionat bine, iar la revenire, a dus maşina la service-ul oficial Audi pentru acea vizită programată, dar tardivă, întrucât parcursese mai multe mii de kilometri după ce service-ul trebuia făcut.
Suedezul a continuat apoi să-şi exploateze maşina, doar că la scurt timp după ce acea vizită la service, cutia sa manuală a început a produce sunete bizare. A mers din nou la service-u oficial pentru o inspecţie. Diagnosticarea a scos la iveală că transmisia maşinii are defecţiuni grave şi trebuie înlocuită.
Proprietarul estima că lucrarea va fi acoperită de garanţie, dacă tot maşina sa e încă în perioada în care mai are garanţie. Dar service-ul oficial Audi i-a verificat istoria mentenanţelor şi i-a spus că din cauza ignorării grave a intervalelor de service, garanţia sa nu mai e valabilă şi reparaţia cutiei nu e acoperită de garanţie. I s-a înmânat şi o factură de 45.949 coroane suedeze pentru ea, echivalentul a circa 4.115 euro.
Proprietarul de Audi a fost revoltat că el trebuie să acopere costul unei reparaţii de 4.115 euro din propriul buzunar şi a încercat să invoce un defect grav al maşinii, cerând anularea tranzacţiei de cumpărare a maşinii, cu rambursarea integrală a banilor plătiţi pe ea la început, dar acest lucru i s-a refuzat.
Suedezul s-a plâns apoi la ARN, adică Protecţia Consumatorului din Suedia, indicând că i-ar fi fost încălcate drepturile şi plângându-se pe service-ul oficial. Surprinzător pentru el, ARN i-a răspuns că el nu are dreptate să se plângă pe dealer, conform legii suedeze, pentru că odată ce el a neglijat intervalele de service, nu i-a asigurat maşinii mentenanţa corectă prevăzută de producător şi în acest caz garanţia poate fi anulată.
Iar dacă invocă un defect atât de grav al maşinii, încât să ceară anularea tranzacţiei, el trebuie să demonstreze că această defecţiune era prezentă din start pe automobilul său. Pentru că, pentru defectele ce apar ulterior, există procedură de garanţie, de care el ar fi beneficiat dacă îi asigura maşinii mentenanţa recomandată de producător.
Este, deci, unul din rarele cazuri când Protecţia Consumatorului îi spune unui Consumator că, deşi expresia „clientul are întotdeauna dreptate” e populară, uneori clientul nu are dreptate, totuşi.
Presa suedeză spune că, de fapt, legea suedeză prevede că şi companiile de asigurări pot refuza compensarea unor daune dacă se constată că proprietarii au neglijat mentenanţa maşinilor lor.
Proprietarul de Audi, însă, se consideră oricum nedreptăţit, considerând că defectul cutiei de viteze nu a fost cauzat de ignorarea de către el a intervalului de service. Însă acum nu-i va rămâne decât să aibă acest regret în continuare, întrucât factura de 4.115 euro pentru reparaţia cutiei de viteze va rămâne tot pe seama lui.
Tot el ar urma să acopere şi oricare altă reparaţie eventuală de acum încolo ce ar mai putea surveni la maşina sa în perioada în care trebuia să funcţioneze garanţia, întrucât garanţia i-a fost anulată cu totul acum. Prin urmare, chiar dacă aceste reguli pot părea prea stricte, sau că sunt făcute pentru a obliga proprietarii la anumite mentenanţe la service-urile oficiale pentru a le asigurare acestora încasări, acestea sunt regulile de mult timp încoace în multe ţări ale lumii şi ele au la bază şi o justificare tehnică. În anumite cazuri, defecţiunea poate să nu fie direct corelată cu ignorarea mentenanţei, dar regulile sunt făcute pentru a stabili criterii generale clare, fără a lăsa loc de interpretări.
De obicei, regula generală spune că o deviere de 10% a intervalului de service se consideră acceptabilă şi nu încalcă termenii şi condiţiile garanţiei. Spre exemplu, dacă maşina indică necesitatea unui service făcut la 12.000 km distanţă după cel anterior, mai există o marjă maximă de toleranţă de +10%, adică încă 1.200 km plus. În mod similar, dacă service-ul e recomandat după calendar, spre exemplu la un an după ultimul service, mai există o marjă de vreo 36 zile în plus faţă de aniversarea exactă. Însă, dacă în loc să se meargă la 15.000 km la service, un proprietar merge spre exemplu la 22.000 km, sau uneori la 35.000 km, atunci garanţia devine nevalabilă. Vizitele regulate în perioada garanţiei mai au şi rolul inspectării vizuale a maşinii de către mecanici, astfel încât unele semne de posibile probleme să fie identificate timpuriu şi eventual reparate din timp la costuri mai mici, cu mai puţine componente schimbate.
Prin urmare, cazul acestui suedez cu Audi Q2 e o reamintire pentru toţi că beneficiile garanţiei de producător pentru o maşină nouă vin şi cu nişte responsabilităţi de respectare a unei mentenanţe corecte a acelei maşini.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter