Volvo a amânat din nou activarea funcţiilor indisponibile pe SUV-ul electric EX90, din cauză că modelul e vândut, dar tehnologiile nu sunt gata

30 August 2025, 09:20
Redacţia PiataAuto.md
Acum 5 sau 10 ani, era de neimaginat să cumperi o maşină, fie ea de 100.000 euro sau de 20.000 euro, iar producătorul să-ţi spună că ţi-o vinde incompletă, fără ca toate funcţiile pentru care plăteşti să fie operaţionale şi să-ţi promită că maxim într-un an ţi le va activa. Apoi, peste un an, să-ţi spună că activarea nu e posibilă încă, şi să te mai roage să te plimbi prin lume cu maşina, până se vor mai dumiri inginerii. Cândva, asta ar fi însemnat că o asemenea maşină nu trebuie să ajungă pe piaţă decât după dumirirea inginerilor. Dar acum trăim un pic alte timpuri, când unii producători auto consideră acceptabilă vânzarea de maşini imperfecte şi transformarea proprietarilor în ingineri pe test pe banii lor, în locul propriilor angajaţi. Acum mai bine de un an Volvo a luat decizia de plasa în producţie modelul electric EX90 în formă imperfectă, cu funcţii deconectate, promiţând activarea lor ulterioară în timp de maxim un an prin actualizări de soft. Modelul întârziase şi aşa foarte mult în startul producţiei şi suedezii erau deja presaţi de timp. Acum, după un an, Volvo a amânat din nou activarea funcţiilor indisponibile pe SUV-ul electric, pentru că tehnologiile nu sunt gata. SUV-ul e vândut de un an, dar tehnologiile de pe tot nu sunt gata.
În decursul acestui an, problemele cu EX90 au fost atât de mari şi de numeroase, încât proprietarii indicau zeci de erori şi probleme repetitive, unele fiind doar agasante, altele chiar necesitând transportarea maşinii la service cu camioane de asistenţă. În SUA, organizaţia Consumer Reports a calificat modelul drept unul neproiectat până la capăt, care n-ar fi trebuit să fie autorizat pentru startul producţiei de serie, din cauza multiplelor probleme. Americanii au spus atunci că numărul de probleme e comparabil cu el al maşinilor vietnameze Vinfast, într-o comparaţie ruşinoasă pentru Volvo.
Acum, după un an, Volvo încă nu poate produce exemplare de EX90 , care să dispună de toate funcţiile proiectate ale maşinii, iar maşinile deja deţinute de proprietari încă n-au aceste funcţii activate. Publicaţia suedeză ViBilagare (cu abonament) a cercetat în detaliu problema şi a anunţat că în prezent 7 din 10 funcţii promise pentru Volvo EX90 sunt indisponibile şi nu există nicio previziune clară când ar putea fi activate acestea. Volvo se limitează doar în spune că „introducerea unei noi generaţii de tehnologii vine cu provocări”.
Modulul LiDAR al lui Volvo EX90 e responsabil pentru o parte din aceste funcţii, iar acesta, deşi e instalat pe maşină, e semi-dezactivat, iar funcţiile care depind de el nu sunt activate. Acest LiDAR a devenit deja notoriu că arde senzorii camelor de telefoane când e filmat din faţă, dar nu poate funcţiona deocamdată pentru atributele sale esenţiale, inclusiv cele de siguranţă.
Spre exemplu, funcţia de frânare automată la traficul care se intersectează cu traiectoria maşinii nu e operaţională din cauza acestui LiDAR. Dar există şi alte funcţii încă indisponibile, precum cea a regimului de consum redus de energie cât maşina staţionează perioade mai îndelungate. Acum acest consum e relativ mare şi proprietarii trebuie să aibă grijă să nu lase maşina cu nivel prea jos a bateriei pentru 1-2 săptămâni, pentru că se pot pomeni că vor găsi maşina cu bateria epuizată.
Nici funcţiile V2H şi V2L, prin care maşina ar putea alimenta reţeaua electrică a unei case sau a unui dispozitiv electric nu sunt disponibile.
Jurnaliştii suedezi spun că LiDAR-ul Volvo, care trebuia să facă maşina una din cele mai sigure din lume, nu poate funcţiona corect, iar compania americană Luminar, care l-a dezvoltat şi produs pentru Volvo, e în probleme la rândul său, cu toţi şefii schimbaţi de urgenţă de curând.
Din cauza acestuia o mulţime de funcţii nu pot fi activate — cum ar fi First Safety Scenario, care presupunea un set de reacţii în situaţii extreme, în care Volvo ar fi evitat impactul şi ar fi dat prioritate maximă siguranţei, datorită scanării 3D a împrejurimilor. O altă funcţie ţinea de prezicerea traiectoriilor de impact şi acţionarea maşinii pentru a preveni eventuale consecinţe drastice în urma ricoşărilor. Cadranele de bord trebuiau să poată afişa o imagine tridimensională „de zi” graţie LiDAR-ului şi unei camere, dar nici asta nu funcţionează.
Volvo a reuşit să activeze doar CarPlay în acest an, o funcţie de asistenţă la viteza în curbe şi o funcţie de încărcare inteligentă, care poate face uz de intervale de timp mai benefice pentru încărcarea bateriei. Şi atât.
În răspunsul oferit către publicaţia suedeză, Volvo îşi cere scuze de la clienţi şi spune că şi computerul principal al maşinii va fi înlocuit cu unul de tip „dual Nvidia Drive AGX Orin configuration”, care ar trebui să permită activarea funcţiilor lipsă. Dar înlocuirea acestui computer principal încă nu a început, nici măcar pe maşinile fabricate acum.
Volvo spune că saltul tehnologic e atât de radical, încât e unul care are loc o dată la 30-50 ani, şi din acest motiv apar aceste probleme majore. Doar dă de obicei aceste probleme sunt rezolvate de ingineri înainte de unda verde pentru producţie. În acelaşi timp, jurnaliştii suedezi spun că EX90 e o maşină superbă în condus şi în design, şi dacă ar fi avut aceste probleme rezolvate putea fi un are succes Volvo. Deocamdată, e o mare ruşine, remediul pentru care se lasă prea mult aşteptat
Amintim, acum câteva luni, Volvo a recunoscut oficial că modelul EX90 e un eşec şi şi-a înregistrat în contabilitate o pierdere de 1 miliard de euro din cauza acestuia.
0
11,552
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!