Bosch a anunţat o nouă concediere în masă a 13.000 angajaţi din Germania, declarând că cererea pentru produsele sale migrează în afara Europei

25 Septembrie 2025, 21:36
Redacţia PiataAuto.md
Renumita companie germană Bosch a făcut azi un anunţ care a cutremurat întreaga industrie auto a Germaniei şi a Europei, revelând concedierea în masă a 13.000 de angajaţi din Germania şi declarând că cererea pentru produsele sale migrează tot mai mult în afara Europei şi nu mai poate susţine un număr atât de mare de angajaţi pe continent, şi în special în Germania. Se vor tăia locuri de muncă în toate domeniile cheie, inclusiv în ingineri, care vor fi înlocuiţi cu inteligenţa artificială.
În ianuarie 2024, Bosch a fost una din primele companii din segmentul furnizorilor auto care a anunţat concedieri, în cazul său fiind vorba de 1.200 angajaţi, iar apoi în noiembrie 2024 a mai anunţat disponibilizarea a încă 5.500 de angajaţi. Cu toate astea, astăzi Bosch a anunţat că încă 13.000 de angajaţi din Germania vor fi concediaţi, în încercarea de a acoperi o gaură financiară de 2,5 miliarde de euro pe care compania o are în zona Bosch Mobility, adică acea ramură a sa care furnizează componente producătorilor auto.
Bosch spune că lipsa unor reglementări legale care să impună sau să stimuleze implementarea de tehnologii noi a făcut ca tehnologiile precum propulsia cu hidrogen şi condusul autonom să aibă o rată de implementare foarte mică, cu mult sub estimările de acum câţiva ani. Iar pe atunci Bosch a mizat foarte mult pe condusul autonom şi a investit resurse imense în a deveni un lider în aceste tehnologii. Doar că s-a dovedit că nimeni nu prea vrea cu adevărat să implementeze condusul autonom în felul în care şi-l imaginau oamenii acum 5-10 ani. Testele de drumurile publice au şi succese, dar şi cazuri rezonante de rateuri, iar Tesla, cea care pune cel mai mare accent pe o versiune mai larg răspândită de condus autonom, de descurcă doar cu câteva camere şi cu soft propriu.
De asemenea, Bosch se plânge că nici maşinile electrice n-au penetrat piaţa la fel de mult precum se estima, ceea ce înseamnă că nu-şi poate vinde tehnologia elaborată la fel de bine nici acolo.
De cealaltă parte, tot Bosch se plânge de exact lucrul opus, că motoarele diesel au o cunoscut un declin imens de cerere în lume, ceea ce a scăzut drastic şi cererea pentru componentele sale destinate acestor motoare.
Iar aici apare o primă disonanţă cognitivă — or, dacă scade dieselul, e logic să presupunem că Bosch ar beneficia de pe urma mobilităţii electrice, care înlocuieşte dieselul. Dar adevărul crunt pe care Bosch nu-l admite e că în mobilitatea electrică soluţiile Bosch au fost prea standardizate de multe ori, prea puţin eficiente, prea universale, iar maşinile care au folosit motoare Bosch sau alte componente au cam avut de suferit de pe urma parametrilor mediocri. Iar producătorii care au decis să facă saltul tehnologic necesar, fie au apelat la alţi furnizori — precum cei de la Mercedes, cu motoarele Yasa, fie şi-au dezvoltat propriile electromotoare de la zero, precum aceeaşi Mercedes cu motoarele pentru CLA Electric şi GLC Electric, BMW cu propriile sale motoare fără pământuri rare, sau chiar grupul VW, cu renumitul motor AP550. Deci adevărul crunt nu e în faptul că nu există cerere pentru maşini electrice sau pentru motoare electrice, ci în faptul că nu există cerere prea mare pentru motoarele electrice Bosch pentru aceste maşini.
Iar asta înseamnă că şefii Bosch şi echipele de ingineri au fost lente în dezvoltare şi n-au avut inovaţie suficient de revoluţionară pentru ca maşinile care folosesc aceste motoare să fie de succes pe piaţă. Bosch s-a complăcut o bună perioadă de timp în poziţia de lider tehnologic şi de soluţie aproape implicită de furnizare de componente pentru mulţi producători. Dar apoi inginerii din acele companii au constatat că e nevoie de ceva mult mai bun şi-au dezvoltat de propriile componente.
Iar acum Bosch face o declaraţie tăioasă pentru Europa şi pentru industria europeană, declarând că cererea pentru produsele Bosch migrează tot mai mult în afara Europei. Cu alte cuvinte, producătorii cu fabrici în Europa cumpără tot mai puţine produse Bosch, în timp ce cei cu fabrici din afara Europei formează o cere mai robustă. Asta poate suna ca un declin industrial al fabricilor din Europa, care duc la această schimbare de cerere. Însă, de fapt, e exact ce am menţionat mai sus. Lipsa de cerere pentru produsele Bosch în Europa pentru sistemele de propulsie ale maşinilor electrice e pentru că aceste maşini au evoluat în tehnologie şi au vrut ceva mai bun. Spre exemplu, până şi banalul Fiat 500e a renunţat la motorul Bosch pe care-l folosea pe prima generaţie şi a adoptat unul de la GKN Automotive.
Toate astea, deci, par o scuză pentru propriile rateuri şi propria stagnare Bosch în acest domeniu. Şi totodată e o scuză pentru a face şi pasul următor — înlocuirea angajaţilor din departamentele de ingineri şi chiar producţie cu inteligenţa artificială, pentru a reduce drastic costurile. Inteligenţa artificială poate fi mult mai eficientă în elaborările pe care le făceau echipe mari de ingineri, optimizând enorm procesele, iar asta înseamnă că nu mai e nevoie de acele echipe mari, lente şi birocratice.
Bosch spune că în condiţiile unei cereri mici, operează de timp bun la supra capacitate. Vor fi concedieri masive în departamentele administrative, de vânzări, de dezvoltare şi inginerie, dar şi cele de producţie propriu-zisă în fabrici.
În Feuerbach, locaţia specializată în tehnologii diesel şi hidrogen, vor fi concediat 3.500 oameni, dintre care 1.500 din producţia propriu-zisă. În Schwieberdingen, locaţia Bosch specializată în mobilitate electrică şi produse electronice aferente, vor fi concediaţi încă 1.750 angajaţi. O altă fabrică, din Waiblingen, unde sunt produse conectoare, va concedia 560 angajaţi. În Bühl/Bühlertal, unde Bosch dezvoltă electromotoare de voltaj mic, compania va mai concedia 1.550 oameni. Iar în sediul din Homburg, unde au loc activităţi operaţionale ale diviziei Power Solutions, vor mai fi concediaţi 1.250 oameni. Şi un număr mai mic de oameni vor mai fi concediaţi în alte locaţii şi departamente din Germania.
Oficial, termenul maxim de implementare a acestor concedieri e setat pentru 2030, pentru că aşa stipulează angajamentele anterioare asumate faţă de angajaţi. Însă tot Bosch spune că presiunea de timp e urgentă, că tarifele americane pun presiune enormă pe companie, şi va încerca să-şi convingă angajaţii să accepte concedieri în cel mai scurt timp. „Eventualele amânări vor duce doar la exacerbare”, spun cei de la Bosch.
Aşadar, e o zi tristă pentru industria auto din Germania. Dar şi pentru cea din Europa. Or, 13.000 de locuri de muncă pierdute sunt o cifră ce contează în orice ţară, chiar şi într-una mare ca Germania. Doar că aici o mare parte din cauzele care au dus la această situaţie ţin şi de mizarea celor de la Bosch într-o măsură prea mare pe tehnologii efemere, şi totodată lipsa de viziune şi inovaţie în zonele în care chiar puteau face vânzări majore. Uneori, până şi o companie gigantică precum Bosch, deţinătoarea celor mai multe patente de inovaţii din lume de-a lungul istoriei, poate ajunge să se complacă în rolul dominant pe care crede că-l are, până se pomeneşte că fundaţia i-a slăbit subit.
3
13,768
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!