Germanii de la ADAC au testat 31 anvelope de iarnă şi au recomandat vehement evitarea a 11 modele, în mare parte chinezeşti
30 Septembrie 2025, 18:55 Redacţia PiataAuto.md
Germanii de la ADAC obişnuiesc să facă periodic teste mari pentru anvelopele de iarnă şi de vară, cu măsurări exacte, pentru a-i informa pe şoferi despre caracteristicile reale ale acestora prin comparare. ADAC e efectiv un club al şoferilor din Germania, unde aceştia cotizează anual pentru servicii de care pot beneficia, dar şi pentru asemenea teste independente de amploare, unde ADAC cumpără aceste modele şi le testează obiectiv, fără influenţări. Testul din acest an s-a făcut remarcat în mod neaşteptat, însă, când cei de la ADAC n-au publicat doar nişte rezultate generale, ci au emis o avertizare de siguranţă că 11 modele, în mare parte chinezeşti, sunt de-a dreptul periculoase, mai ales în condiţii meteo mai dificile.
Cei de la ADAC spun că înainte centrele de anvelope aveau adeseori clienţi permanenţi din aceleaşi regiuni şi îşi alegeau atent anvelopele pe care le acceptă în vânzare, mizând pe calitatea acestora, pentru că-şi doreau fidelitatea clienţilor. Acele centre nu acceptau de obicei mărci absolut necunoscute de anvelope până când aceste mărci nu-şi câştigau reputaţia prin teste terţe, ale unor redacţii de presă sau în alte teste profesioniste. Iar asta făcea ca oferta de preţ să ocupe un diapazon relativ mare de preţuri, dar să nu alunece spre anvelopele periculoase.
Acum, însă, magazinele online au ocupat o nişă tot mai mare de vânzări din totalul anvelopelor vândute, iar odată cu asta mărcile absolut necunoscute au primit şansa să acceadă rapid pe piaţă, mai ales dacă sunt vândute la un preţ foarte mic. Şi mulţi proprietari de maşini se lasă convinşi de aceste oferte de anvelope ieftine şi necunoscute, mizând cumva din inerţie că anvelopele n-ar putea fi chiar atât de rele încât să coboare sunt anumite standarde de decenţă. Dar se pare că această percepţie e greşită.
Testul ADAC de acum s-a concentrat pe cea mai des întâlnită mărime de anvelopă din zilele noastră, de diametrul 18, şi a cuprins 31 de modele. Pentru corectitudine, s-a ales aceeaşi mărime pentru toate 31 modele de anvelope — 225/40 R18.
Cei de la ADAC explică din start şi de ce anvelopele mai puţin cunoscute au pătruns pe piaţă atât de mult. O anvelopă Michelin Pilot Alpin 5 costă 177 euro bucata în Germania, în timp ce un Star Performer Stratos UHP costă doar 95 euro, spre exemplu. La un set de 4 anvelope, se poate economisi 328 euro.
Totuşi, cele mai bune anvelope se dovedesc a fi cele produse de producătorii renumiţi, cu reputaţie. Cel mai bun punctaj l-a luat în acest an anvelopa Goodyear UltraGrip Performance 3, produsă în Germania. Ea a fost urmată de Michelin Pilon Alpin 5, apoi de Bridgestone Blizzak 6 şi Dunlop Winter Sport 5.
Există şi o marcă sud coreeană în lista anvelopelor cu calificativ de bun — Hankook Winter i*cept evo W330. Iar lista celor mai bune anvelope e încheiată de Continental Winter Contact TS 870.
Foto: Anvelopele cu calificativ bun din testul ADAC
Urmează anvelopele acare au luat calificative de satisfăcător Kleber Krisalp HP3, Nokian Snowproof 3, Momo W-20 North Pole, Ceat WinterDrive, Matador MP93 Nordica, Uniroyal WinterExpert, Fulda Kristall Control HP2, Semperit Speed-Grip 5, GT Radial WinterPro 2 Sport, şi Giti GitiWinter W2.
Foto: LIsta anveopelor cu califiativ de satisfăcător
În lista de mai sus, a producătorilor cu anvelope satisfăcătoare, încep deja să-şi facă locul unii producători asiatici, precum Giti Tyres, însă Giti nu e din China, ci din Singapore, şi există din 1951 încoace, chiar dacă e necunoscut. Iar această experienţă se poate remarca şi-n rezultate, care au ajuns în rândul celor bune. Anvelopele Momo sunt produse în China, dar compania e una italiană şi acestea sunt proiectate în Italia. Anvelopele Ceat sunt produse în India, dar compania îşi are originile în Italia. Anvelopele GT Radial sunt produse de acelaşi producător Giti din Singapore, cu fabrici inclusiv în China.
În listă au mai urmat 4 modele de anvelope calificate cu calificativul suficient de minimă decenţă şi siguranţă — Point S Winter S, Firestone WinterHawk 4, Maxxis Premitra Snow WP6 şi Apollo Aspire XP Winter.
Şi aici pot exista mărci necunoscute, dar Point S e o companie franceză ce există din 1971. Maxxis e o companie din Taiwan, iar Apollo e o companie din India, având şi producţie europeană.
Cea mai gravă descoperire a celor de la ADAC a fost că toate celelalte 11 modele testate au avut performanţe atât de slabe, încât nu s-au învrednicit nici măcar de un statut de minimă decenţă, ci au luat statutul de inacceptabil / slab — Radar Dimax Winter (chinez), Nankang Winter Activa 4, Landsail Winter Lander, Petlas SnowMaster 2 Sport, Imperial Snowdragon UHP, Tomket Snowroad Pro 3, Star Performer Stratos UHP, Goodride SW608, Evergreen EW66, CST Medalion Winter WCP1 şi Syron Everest 2.
Din această listă Radar sunt anvelope chinezeşti, Nankang are sediul în Taiwan dar producţie preponderent în China, Landsail sunt chinezeşti. Petlas sunt anvelope turceşti, iar Imperial era o companie europeană cândva, dar acum aproape toată activitatea e localizată în China, inclusiv producţia acestui model de anvelope. Tomket sunt anvelope cehe, Star Performer sunt din nou chinezeşti, Goodride sunt la fel chinezeşti. Tot chinezeşti sunt şi anvelopele Evergreen, iar CST are fabrici în China şi sediu în Taiwan. Şi, în fine, Syron sunt tot chinezeşti.
Problema acestor anvelope e că imediat ce ajunge în condiţii de ploaie sau zăpadă, aderenţa lor e extraordinar de precară. Anvelopele Landsail abia de au putut opri pe zăpadă, spre exemplu. Cele de la Evergreen aproape că n-au avut nicio aderenţă pe gheaţă, chiar dacă sunt marcate drept anvelope de iarnă.
Diferenţele au fost uriaşe la frânarea pe asfalt ud, de la 80 km/h. Dacă maşina cu cele mai bune anvelope din test, Goodyear, a frâna în 31,7 metri,. Atunci cea cu anvelopele cele mai proaste, Syron Everest 2, a oprit abia în 47,1 metri. De fapt, în punctul în care maşina cu anvelope bune era deja oprită, cea cu anvelope proaste încă avea 46,2 km/h! E o diferenţă uriaşă, care duce lucrurile într-o zonă unde ultimele 11 anvelope din test sunt de-a dreptul periculoase.
Iar asta i-a făcut pe cei de la ADAC să le recomande vehement germanilor şi tuturor şoferilor din Europa să evite oricare din cele 11 modele calificate drept inacceptabile şi slabe în performanţele lor. Preţul ieftin nu e doar despre economie aici, ci despre caracteristici care pot face o diferenţă majoră între un condus sigur şi un scenariu periculos.