Italia vrea să ajusteze taxele pentru autostrăzi, compensând şoferii pentru ambuteiajele prin care sunt nevoiţi să stea
20 Septembrie 2025, 18:31 Redacţia PiataAuto.md
Autostrăzile au nevoie de mentenanţă şi reparaţii mai profunde uneori, iar aceste lucrări generează frecvent ambuteiaje, din cauza îngustării de benzi şi limitarea vitezei de deplasare. Ei bine, în cazul Italiei o altă sursă de ambuteiaje sunt periodic şi porţile de plată pentru segmentele de autostradă, dar totuşi o sursă mai mare de ambuteiajele sunt reparaţie. Şi dacă Elveţia a început a aplica de anul trecut un pod mobil genial, numit Astra, care permite maşinilor să treacă pe deasupra pe două benzi de autostradă pe sensul pe care se lucrează, în timp ce muncitorii lucrează la reparaţii sub acel pod, atunci Italia e pe cale să aplice o altă soluţie, compensând şoferii pentru ambuteiajele prin care sunt nevoiţi să stea.
Logica de bază e aceeaşi ca şi în cazul Elveţiei — ambuteiajele consumă timp, iar timpul costă bani, în sensul în care acea unitate de timp ar fi putut fi folosită de acei cetăţeni în ceva mult mai productiv, inclusiv în ore de muncă productivă. Elveţienii chiar au făcut şi calcule exacte despre câte zeci de milioane de franci anual va economisi anual acel pod mobil în evitarea timpului pierdut de oameni în ambuteiaje, şi aşa i-au justificat şi costul proiectării şi construcţiei.
Foto: Podul genial Astra din Elveţia
Italienii, însă, n-au acţionat în direcţia evitării pierderii de timp, ci în cea a compensării pentru acel timp pierdut. Autoritatea de Reglementare în Transporturi (ART) din Italia, a elaborat un nou proiect de metodă de calcul al taxelor de autostrăzi, care va presupune câteva modificări majore.
Începând din ianuarie 2026, va exista o nouă formulă de calcul pentru taxele de autostrăzi, care va fi corelată mult mai strâns cu investiţiile de facto făcute în fiecare porţiune de autostradă de operatorii privaţi care le gestionează sau le-au construit. Scopul final al ART este de a elimina taxele care rămân nejustificat de mari de multe ori, fără a reflecta cheltuieli reale în mentenanţa acelor autostrăzi.
Până acum taxele de autostrăzi era oarecum aproximativ corelate cu distanţa şi erau periodic revizuite, de obicei spre majorare pentru a ţine cont de inflaţie, dar aceste majorări se produceau chiar dacă acele segmente nu aveau parte de lucrări consistente ani la rând şi au o vechime care le-a răscumpărat demult investiţia iniţială.
Una din cele mai importante noutăţi în noua metodă de calcul a taxelor de autostrăzi va fi compensarea şoferilor care au pierdut timp în ambuteiaje din cauza lucrărilor de construcţie şi restricţiilor de circulaţie aferente acestor lucrări. Dacă şoferii vor putea înainta relativ fluidizat prin acele zone, chir şi cu limita de viteză redusă temporar, aceştia nu vor primi compensări pentru durata adiţională de timp. Însă dacă acele lucrări vor duce la congestionări şi ambuteiaje mari, care vor genera pierderi semnificative de timp prin staţionări şi deplasări foarte lente, atunci şoferii vor avea dreptul la o compensare a acelui timp pierdut.
ART este acum în proiect de definitivare a metodei exacte de compensare, modului în care va fi confirmat faptul timpului pierdut şi limitele exacte de la care compensările vor deveni disponibile. Sunt luate în calcul atât compensări automatizate prin reducerea taxei de autostradă ce trebuia să fie plătită pe acea porţiune, cât şi proceduri prin care în baza tichetului de plată să se poată cere online aceste compensării post factum.
Dar ART e determinat să impună aceste compensări, motivând astfel şi operatorii autostrăzilor să-şi organizeze mai bine lucrările de mentenanţă şi reparaţii, cu efecte mai mici asupra traficului şi cu timpi mai mici de execuţie a lucrărilor. Or, dacă o muncă va fi bine organizată, ea va decurge mai rapid şi mai fluidizat şi va genera pentru operator costuri de compensare mai mici, iar el va fi astfel motivat să-şi organizeze mai bine munca. Iar şoferii vor câştiga prin mai puţine ambuteiaje şi prin compensări atunci când acestea se întâmplă
O altă modificare ţine de transparenţa informaţională, operatorii urmând a fi obligaţi să afişeze metode exacte de calcul a taxei de autostradă, disponibilitate de staţii de încărcare a maşinilor electrice pe segmentele lor şi alte facilităţi. Iar lucrările trebuie anunţate public clar, din timp, şi cu termeni clari de execuţie.
Iar ca un operator să poată mări taxa unei porţiuni de autostrăzi, el va trebui să facă dovada investiţiilor reale efectuale. ART spune că din start, o perioadă de 1-2 ani, taxele de autostrăzi ar putea scădea semnificativ, după care, dacă operatorii vor face investiţii — unele din ele de mult aşteptate — şi vor demonstra prin cifre reale aceste lucrări, taxele pe porţiune îmbunătăţite ar putea fi mărite, doar că de această dată justificat şi corelat cu ce s-a investit cu adevărat.
Asociaţiile de şoferi din Italia au salutat această intenţie, calificând-o ca o veste excelentă şi ca o măsură demult necesară, pentru a adăuga transparenţă şi încredere sistemului, pe de o parte, şi a impune disciplină operatorilor în felul în care fac mentenanţa şi reparaţiile autostrăzilor din Italia.