Scopul a fost atins, spun autorităţile din Norvegia, care propun anularea facilităţilor de taxare pentru maşinile electrice
18 Septembrie 2025, 12:29 Redacţia PiataAuto.md
Scopul a fost atins, au declarat de curând autorităţile din Norvegia, care propun acum anularea facilităţilor de taxare pentru maşinile electrice, începând cu anul 2026. La o cotă care se menţine constant la 97% pentru maşinile electrice în rândurile maşinilor noi, autorităţile spun că a venit timpul ca stimulentele fiscale să fie retrase, informează publicaţia norvegiană motor.no, dar experţii din Norvegia îşi exprimă deja îngrijorarea că retragerea bruscă a acestor stimulente ar putea însemna un regres greu de estimat în amploare.
Declaraţia despre scopul atins şi explicaţiile adiţionale a fost făcută de Tuva Moflag, reprezentantă în comunicare pe subiecte fiscale a partidului muncitoresc din Norvegia, care a luat de curând un scor mai mare la alegeri, ceea ce i-a permis să formeze un nou guvern minoritar. Despre asemenea intenţii noi informam încă în luna august 2025, iar ele erau susţinute de mai multe partide cu şanse mai mari. Acum, după alegeri, aceste intenţii încep a se contura în declaraţii clare şi explicaţii despre ce ar putea urma începând cu nul 2026.
De fapt, pentru ca aceste facilităţi fiscale actuale să fie anulate, politicienii norvegieni nu trebuie să facă nimic decât să nu prelungească facilităţile actuale, care expiră în 2026. Dacă acestea nu vor fi prelungite, ele vor expira automat.
Norvegia a anulat gradual în ultimii ani mai multe facilităţi de care se bucurau maşinile electrice. Primele au fost drepturile de a circula pe benzile dedicate transportului public şi autostrăzile gratuite. La 1 ianuarie 2023 maşinile electrice au început să plătească o taxă de primă înmatriculare în Norvegia, formată doar din taxarea per kilogram. Şi întrucât maşinile electrice sunt adeseori mai grele, asta a generat o povară de taxare semnificativă. Dar, după cum arată cifrele ulterioare, acea introducere de taxe a dezechilibrat doar temporar cererea, pentru câteva luni, după care maşinile electrice în Norvegia au continuat să crească în cota lor de vânzări.
În Norvegia, maşinile sunt supuse şi TVA-ului de 25%, însă maşinile electrice erau iniţial total scutite de TVA, după care le-a fost asigurată scutirea dor pentru primele 500.000 coroane din valoarea lor, echivalentul a aproximativ 42.000 euro.
Acum această scutire ar putea fi anulată, iar asta înseamnă că şi pentru valoarea de 42.000 euro va fi aplicat TVA-ul de 25%. Efectiv, asta înseamnă că orice maşină electrică de la 42.000 euro în sus va avea un preţ cu 10.500 euro mai mare. Dar şi maşinile electrice mai ieftine de 42.000 euro vor fi afectate, preţul lor urcând cu 25%. O maşină care costă azi 25.000 euro, spre exemplu, va costa 31.250 euro.
Măsura e criticată tocmai pentru faptul că cele mai afectate vor fi maşinile electrice mai accesibile şi mai practice, care formează o mare parte a vânzărilor şi care erau o alternativă atractivă pentru maşinile cu combustie. La o maşină care costa 120.000 euro, spre exemplu, diferenţa va fi de doar 10.500 euro, pentru că partea de peste 42.000 euro se taxa şi până acum, iar acum creşterea se va realiza doar pe partea de până la 42.000 euro. Respectiv, o creştere d la 120.000 euro la 130.500 euro înseamnă o creştere de doar 8,75% în acea nişă de maşini mai scumpe, şi nu 25% ca în nişa maşinilor mai accesibile.
În acelaşi timp e adevărat e această diferenţă nu vine din cauza unui procent diferit ce ar urma să fie aplicat, ci datorită facilităţilor existente până acum pentru maşinile mai accesibile. Tuva Moflag spune, însă, că Norvegia a cheltuit miliarde de coroane până acum pentru a stimula vânzările de maşini electrice în ţară, fapt de care au beneficia şi cetăţenii simpli, şi companiile. Am ajuns la o cotă ce se menţine constant la 97%, aproape toţi cumpărătorii de maşini noi alegând una electrică. Probabil suntem la o etapă în care putem spune că scopul a fost atins, spune ea.
Ea a fost întrebată dacă o asemenea decizie n-a trebui să ia în calcul nu doar vânzările de maşini noi, ci şi flota totală de maşini înmatriculare, unde modelele electrice ocupă abia o treime în Norvegia. Dar funcţionara pare convinsă că această înlocuire a flotei va surveni în mod natural, iar excluderea facilităţilor nu va afecta prea mult vânzările de maşini electrice.
Şi oricât de mult ar fi îngrijoraţi pasionaţii de maşini electrice, de fapt în Norvegia există mari premise ca vânzările acestora să nu fie afectate decât temporar, or, Norvegia e o ţară în care efectiv 100% din electricitatea consumată în ţară vine din surse regenerabile, preponderent de la hidrocentrale, iar preţul acesteia pentru consumatorii casnici şi la staţii fast charge e foarte mic, ceea ce face exploatarea maşinilor electrică raţională şi atractivă economic.