Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Şeful Volvo a recunoscut problemele mari ale mărcii pe care o conduce şi a avertizat că unii producători europeni nu vor supravieţui în trecerea completă la maşini electrice

10 Septembrie 2025 - 16:56
Redacţia PiataAuto.md
Despre faptul că Volvo trece printr-o perioadă dificilă în ultima perioadă am scris cu mai multe ocazii în ultimele luni. Tarifele din UE şi SUA au lovit crunt compania, impunând relocarea producţiei lui EX30 din China în Belgia. Modelul electric EX90 a adus un coşmar de probleme, fiind declarat imperfect pentru a fi vândute în SUA de Consumer Reports şi confruntându-se cu multe reclamaţii din partea posesorilor în alte părţi ale lumii, motiv din care producţia a fost menţinută la cote mici, iar în vara acestui an Volvo şi-a înregistrat în contabilitate o pierdere de 1 milion de euro. Un alt recall ruşinos pentru modelele plug-in hibride, din cauza riscului acesta de a le ceda frânele, a mai adăugat alte probleme pentru marca suedeză. În primăvară, proprietarul chinez al companiei, Geely, a decis concedierea subită a fostului şef şi înlocuirea lui cu Hakan Samuelsson, în vârstă de 74 de ani, care a condus anterior Volvo într-o perioadă de succes a companie. Acum Hakan Samuelsson a dat un interviu pentru Bloomberg, citat de AutoNews, în care a fost neaşteptat de sincer şi direct despre problemele companiei pe care o conduce, dar a avertizat în acelaşi timp că unii producători europeni nu vor supravieţui în trecerea completă la maşini electrice.
Foto: Hakan Samuelsson, şeful Volvo

Acesta a recunoscut că situaţia şi cifrele Volvo de acum sunt mai proaste decât credea el când a acceptat oferta de a reveni la şefia companiei. Dar spune că situaţia în toată industria europeană a devenit mai proastă. „Sunt tipuri grele, dar în asemenea momente în sufleci mânecile şi te apuci de treabă neîntârziat”.
Samuelsson spune că prioritatea numărul 1 pentru Volvo acum e reducerea costurilor la fabricarea maşinilor, pentru că asta va oferi companiei timp de adaptare pentru celelalte provocări. După asta, şeful Volvo spune că marketing-ul Volvo trebuie reevaluat considerabil, iar miezul echipei Volvo ar trebui să-şi regăsească inspiraţia şi busola de a face lucrurile energic. „Trebuie să ne recăpătăm poziţia în dezvoltarea de tehnologii, trebuie să avem măcar câteva tehnologii definitorii de bază pe care să le dezvoltăm. În ultimii ani am pierdut asta”, spune mâhnit şeful Volvo, constatând că marca pe care o produce nu a inovat vreo tehnologie majoră de mult timp încoace, spre deosebire de alte perioade, când Volvo era renumit pentru inovaţii, mai ales în tehnologii de siguranţă.
E curios că şeful Volvo spune acum asta, deşi în anii recenţi Volvo încerca să se poziţioneze ca o marcă hi-tech, încălecând curentul mobilităţii electrice. Doar că după toată această imagine s-a ascuns un design frumos cu tehnologii preluate pe bucăţi de la alţii şi, după cum a demonstrat EX90, integrate fără succes în produsul final al celor de la Volvo. Au existat câteva mici inovaţii, precum LED-urile de interior care aduc nuanţa exactă e luminii de zi, pentru a reduce oboseala, dar nimic din toate astea n-a fost suficient de rezonant, încât să facă Volvo să se mândrească prin inovaţii profunde.
Şeful Volvo a recunoscut că acum compania scade în vânzările sale, inclusiv în segmentul maşinilor electrice, dar spune că e explicabil, întrucât a trebuit să mute producţia lui EX30 China spre UE, în Belgia, iar acum volumele de producţie îşi revin la normal. Doar că maşina fabricată în Belgia nu mai e la fel de ieftină ca şi cea din China, iar Volvo are de luptat acum într-o manieră diferită pe piaţă.
Cel mai mare risc pe care Volvo îl are acum în faţă, în viitorul foarte apropiat, este o posibilă interdicţie de a vinde maşini în China, în totalitate, chiar şi cele fabricate în Suedia sau Belgia. Volvo a fost avertizată deja de autorităţile americane, spune Samuelsson, motivul fiind în acţionariatul 100% chinez al companiei. Însă şeful Volvo e sigur că va putea să-i convingă pe americani că Volvo are standarde de guvernanţă corporativă care o fac transparentă şi care elimină orice risc de transfer de date către chinezi, chiar dacă acţionarul e Geely.
Dacă o asemenea interdicţie de întâmplă, ea ar fi aproape fatală pentru Volvo, întrucât piaţa SUA e foarte importantă pentru marca suedeză, cu 75 de ani de prezenţă acolo. Prin urmare, misiunea noului şef Volvo e să coopereze strâns cu autorităţile în încercarea de a-i convinge că Volvo nu merită această interdicţie.
Samuelsson mai spune că maşinile electrice rămân oricum direcţia industriei auto, chiar dacă se mai fac amânări şi adaptări pe parcurs. E inevitabil, spune el, „concurenţa şi progresul ne va împinge încolo”, spune el, inclusiv concurenţa chinezească, unde tranziţia la maşini electrice a făcut ca mărcile locale să aibă deja peste jumătate din cota de piaţă locală, în timp ce mărcile europene au fost practic exilate de pe acea piaţă prin schimbările de preferinţe ale consumatorilor. Dacă producătorii europeni nu vor evolua similar de rapid în direcţia maşinilor electrice, va veni un timp când ei se vor pomeni brusc irelevanţi, mai spune şeful Volvo.
„Cred că nu toţi producătorii auto europeni de azi vor supravieţui trecerii la maşini electrice, vor exista inevitabil mărci care vor dispărea, chiar şi din cele ale producătorilor gigantici. GM, Ford, VW şi Toyota erau cei mai mari producători în lumea veche a maşinilor. Azi ei nu mai sunt cei care mişcă industria înainte. Cred că peste câţiva ani vom vedea cel puţin 2-3 companii chinezeşti mari în topul celor mai mari producători auto mondiali”, spune şeful Volvo. El nu menţionează, însă, dacă şi Volvo riscă să se numere printre cei care nu rezistă, date fiind riscurile din SUA.
Tot el, la vârsta lui de 74 de ani, spune că în aceste condiţii imprevizibile şi ameninţări cu tarife regionale şi blocări de vânzări e mai înţelept să menţii hub-uri regionale de producţie şi să nu să speculezi prea mult ca şi şef de companie despre gravitatea tarifelor, ci să te concentrezi la tactici esenţiale pentru companie cum ar fi reducerea de costuri. Iar aici e o aluzie clară la reacţiile fostului şef Volvo, care ieşise public în acuzări şi îndemnuri pentru autorităţile americane şi cele europene, să găsească de urgenţă soluţii la tarife şi să nu anuleze restricţiile şi cotele minime pentru maşinile electrice. Noul şef Volvo sugerează că dacă nu ieşi cu acuzaţii publice şi ai grijă de propria companie, încercând să cooperezi, ai şanse mai mari de succes. O poziţie cu care mulţi n-ar fi de acord, dar tocmai de asta, în aceste timpuri, chinezii l-au concediat pe fostul şef vocal şi l-au reinstaurat pe unul mai cărunt, mai tăcut şi mai înţelept în tactici. Aşa cer timpurile, se pare.
La final, Hakan Samuelsson a fost întrebat ce îl inspiră. „Oamenii care sunt autentici şi sinceri”, a fost răspunsul. „Când nimic altceva nu mai funcţionează, spune adevărul” — spune şeful Volvo într-o remarcă deopotrivă năucitoare şi genială. E genială prin cât de adevărată e, dar în acelaşi timp presupune că întâi încerci toate celelalte tactici, care sunt diferite de adevăr. Samuelsson l-a dat drept exemplu de autenticitate pe preşedintele Finlandei, un om cu o carismă specială în discursuri, care apără puternic interesele Europei şi ale ţării sale, dar totodată a îndemnat de multe ori politicienii europeni să asculte şi ce are de spus Trump şi administraţia americană în acest val al tarifelor, încercând să găsească compromisuri.
Foto: Alexander Stubb, preşedintele Finlandei

Aşadar, sunt timpuri grele pentru Volvo şi pentru industria europeană. Timpuri în care mulţi se vor pomeni în situaţia constatării că nimic nu mai funcţionează şi vor ajunge la acel moment al adevărului, dacă e să ne ghidăm de filosofia şefului Volvo. Şi e cât se de clar că e nevoie de înţelepciune, mai mult ca oricând, poate.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter