Un director BMW spune că producătorul german i-a întrecut pe chinezi la maşini electrice, iar aceştia nu-l vor mai putea ajunge din urmă

25 Septembrie 2025, 15:50
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani, am spus de mai multe în ori în articole de analiză că BMW e producătorul german cel mai consecvent şi mai evoluat în tehnologiile maşinilor electrice, făcând lucruri strategice în această direcţie fără a anula zona motoarelor cu combustie, şi evoluând mai profund şi mai rapid decât concurenţii săi germani. Acum, însă, directorul de dezvoltare al BMW, Joachim Post, tot el unul din membrii consiliului de directori, a făcut o declaraţie neaşteptat de ambiţioasă şi impozantă, anunţând că BMW Group i-a întrecut pe chinezi la maşini electrice, iar aceştia nu vor mai putea ajunge din urmă producătorul german şi nu-i vor mai putea replica inovaţiile.
Foto: Directorul de dezvoltare al BMW, Joachim Post

Sună ca o declaraţie aproape incredibil de pompoasă în contextul în care producătorii chinezi au fost aproape întotdeauna în ultimii ani daţi drept exemplu de progres rapid în direcţia maşinilor electrice, iar germanii păreau că s-au pomenit copleşiţi şi devansaţi. Totuşi, Joachim Post a explicat cu exactitate de are în vedere şi a adus şi argumente într-o intervenţie pentru publicaţia germană Handelsblatt.
Şeful de dezvoltare BMW spune că dezvoltarea noii familii de modele Neue Klasse nu s-a făcut doar ca o platformă nouă, ci ca o nouă abordare de a construi maşini electrice şi a dezvolta noi modele pe baza ei. A fost necesar un efort de 5 ani al unui număr imens de ingineri şi 10 miliarde de euro investiţii, dar acum familia Neue Klasse va permite dezvoltarea rapidă a unui număr imens de modele, fiind extraordinar de flexibilă pentru toate tehnologiile actuale şi viitoare şi fiind concepută cu eficienţă şi randament maxim.
„Acum putem „coace” modele noi ca pe nişte covrigi pretzel, după cum le spunem noi în Bavaria”, spune acesta. Am reuşit să reducem considerabil timpul de dezvoltare a noilor modele, până la un ritm în care am întrecut cu mult chinezii.
În ultimi ani într-adevăr foarte mulţi şefi şi ingineri din industria auto remarcau faptul că producătorii chinezi dezvoltă modelele noi cu o viteză enormă, între 10 luni şi maxim 2-3 ani, în timp ce producătorii occidentali aveau nevoie în mod normal de 5-6 ani pentru un model absolut nou şi minim 3-4 ani pentru un model derivat.
Foto: Şedinţă în studiul de design al unui producător chinez

Şeful de dezvoltare al BMW spune că producătorul german are un proces mult mai fluent de dezvoltare a noilor modele odată cu lansarea Neue Klasse, care implică acum şi inteligenţă artificială. De asemenea, întregul proces de dezvoltare e atât de bine organizat, încât pentru a dezvolta un model nou, BMW va avea nevoie de doar 1.000 ingineri, un număr care e de câteva ori mai mic decât resursele umane necesare până acum.
Asta îi va permite producătorului să lanseze 40 de modele noi în următorii doi ani, o cifră care poate fi caracterizată ca un record de eficienţă. Desigur, asta nu înseamnă că o singură echipă de ingineri va munci la 40 de modele lansate succesiv, dar nici nu e nevoie de 40 de echipe diferite. Timpul de dezvoltare a unui model derivat a fost redus considerabil, iar din aceste remarci putem estima raţional că e vorba de doar câteva luni, marea majoritate a muncii fiind concentrată acum pe testele finale de teren, întrucât celelalte etape sunt mult mai rapide. Iar dacă BMW a ajuns la o asemenea viteză a elaborării de noi modele, atunci cu siguranţă Joachim Post are dreptate să afirmă că a întrecut chinezii.
Mai mult ca atât, şeful de dezvoltare BMW menţionează că acum compania are asigurată o continuitate mult mai bună, tot datorită inteligenţei artificiale. Anterior, dacă un inginer pleca din companie, toate cunoştinţele şi experienţa lui erau pierdute odată cu asta, iar un inginer nou avea nevoie de mult timp pentru a relua munca şi a continua mai departe. Acum, tot ce face fiecare inginer e integrat cu inteligenţa artificială, care acumulează toate aceste cunoştinţe şi experienţă, iar în momentul cât un inginer pleacă, altul nou primeşte imediat rezumate de instrucţiuni privind punctul în care a ajuns munca inginerului anterior şi ce trebuie făcut mai departe pentru scopurile proiectului.
Pare un detaliu minor, dar asta a schimbat complet paradigma a ceea ce înseamnă „cunoştinţe colective” în ingineria BMW. Acum descoperirile şi experienţa unui inginer devine un activ comun al companiei, care nu mai e pierdut, iar astfel inginerii nu-şi mai dublează munca nenecesar, ci pot să se concentreze spre lucruri productive, care să aducă progres mai departe în dezvoltarea unui model nou.
„Ritmul la care am ajuns noi acum e mai mare şi mai intens decât cel pe care-l au producătorii chinezi. I-am întrecut. Şi chiar dacă aceştia ar încerca să ne imite tehnicile şi abordările, nimeni nu va putea să o facă suficient de repede şi la fel de eficient precum am reuşit să o facem noi. Iar până când alţii vor ajunge în acest punct, noi vom fi deja mult mai departe.”, mai spune Joachim Post.
Aşadar, avem încă un semnal clar că industria germană începe să dea dovezi clare de revigorare puternică, ieşind din criza parţială de creaţie din ultimii ani mai puternică decât a intrat. A fost o inovaţie de nevoie, iar de această dată, cel puţin cei de la BMW, n-au mers doar după planul iniţial strict de acum 5 ani. Dacă pe drum a apărut inteligenţa artificială cu adevărat capabilă, aceştia au îmbrăţişat-o şi au învăţat s-o folosească pentru a elimina vulnerabilităţi, pentru a creşte randamentul şi pentru a redeveni lideri în abordări şi inovaţii în lumea auto.
Iar începând de acum şi pe parcursul următorilor ani, se vor vedea elocvent şi rezultatele acestor eforturi.
4
25,850
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!