Aplicarea TVA la importul maşinilor în Moldova a fost amânată şi nu va mai intra în vigoare din 1 ianuarie 2026, cum se planifica anterior

20 Octombrie 2025, 22:06
Redacţia PiataAuto.md
Republica Moldova avea aprobată încă de acum aproape doi ani o modificare legislativă ce prevedea trecerea de la 1 ianuarie 2026 la aplicarea TVA la importul autoturismelor, taxă care ar fi înlocuit accizele actuale la import, calculate din cilindreea motorului. Măsura trebuia să alinieze sistemul de taxare a maşinilor cu cel din Uniunea Europeană, în calea aderării Moldovei la UE. Însă astăzi, 20 octombrie, deputatul Radu Marian, tot el şef al comisie Economie Buget şi Finanţe până acum, a anunţat pe paginile sale de reţele sociale că aplicarea TVA la autoturisme în Moldova va fi amânată.
Până în prezent, la importul autoturismelor în Republica Moldova e calculată o acciză, mărimea căreia variază în funcţie de tipul motorului, categoria de cilindree şi vârstă, după 7 ani cota accizelor crescând foarte mult şi făcând iraţional importul maşinilor mai vechi, dacă acestea n-au o valoare specială. Pentru un motor mare, de 3,0 litri, spre exemplu, accizele ajung la circa 4.780 euro, în timp ce un motor pe benzină de 2,0 litri poate avea accize de circa 2.000 euro. La diesel cota e ceva mai mare.
Motorizările plug-in hibride aveau 50% reducere la cota accizelor, iar cele hibride, dar nu mild hibride, aveau 25%. Maşinile electrice erau scutite de taxe de import, având 0% cota TVA aplicată lor.
Pe lângă accize, la importul maşinilor se mai plăteşte o taxă de lux, care e aplicată într-o cotă procentuală progresivă, de la 2% pentru maşinile cuprinse între aproximativ 30.500 euro şi 36.000 euro şi urcă treptat până la 8% la maşinile de peste 71.800 euro, la 9% la cele de peste 82.000 euro şi 10% la cele peste 92.300 euro. Bineînţeles aceste praguri sunt stipulate în lei moldoveneşti, dar noi am raportat cifrele în euro, pentru un tablou comparativ mai clar.
Foto: Tabelul aplicării taxei de lux la importul autoturismelor în Moldova

Astfel, o maşină de 35.000 euro, spre exemplu, cu motor de 2,0 litri, genera o acciză de circa 2.000 euro, la care se adăuga 2% taxa de lux, deci încă aproximativ 600 euro. E important să spunem că taxa de lux se calcula din valoarea de import în vamă, nu din preţul final. Deci, din 35.000 euro preţ final, se plăteau vreo 2.600 euro taxe, şi nu se aplica TVA. E o cotă mai mică de impozitare, dar TVA-ul e rambursabil pentru companii, în timp ce accizele nu sunt rambursabile. Aplicarea de TVA ar fi făcut aceeaşi maşină ceva mai scumpă, pe la 38.880 euro, întrucât trebuia să se renunţe la accize şi cel mai probabil şi la taxa de lux. Dacă scoatem partea rabursabilă a TVA-ului, însă, maşina ar costa efectiv 32.400 euro, deci mai puţin.
La o maşină care costa 100.000 euro în preţ final şi avea un motor de 3,0 litri pe benzină, ea avea în preţul său o acciză de circa 4.780 euro şi o taxă de lux de circa 9.000 euro. Deci, taxele totale pe acea maşină era de circa 13.780 euro, ceea ce înseamnă cam 16% faţă de preţul de import cu profit. Nu foarte departe de TVA-ul de 20% care ar fi urma se să aplice, deci. Or, după aplicarea TVA, teoretic maşina ar fi trebui să coste doar 103.500 euro.
Dar e o mare diferenţă între a aplica TVA şi taxele actuale. Acum cei 13.780 euro sunt încasaţi de stat fără rambursare, în timp ce TVA-ul ar fi fost rambursabil pentru companii, aşa cum spuneam. Deci, în sumă finală, la nivel de ţară, Moldova ar fi încasat mai puţine taxe decât o face acum, chiar dacă unii cumpărători, persoane fizice, ar fi plătit un pic mai mult pe maşină la achiziţie.
Diferenţa şi mai mare ar fi venit la maşinile la mâna a doua. Acum, cu cât sunt mai vechi maşinile, cu atât mai mare e acciza lor de import. La trecerea TVA, s-ar taxa din valoarea în vamă a acelei maşini, iar cu cât mai veche e maşina, cu atât mai mică e valoarea şi, deci, şi taxele. Exista, deci, riscul unei infuzii masive de maşini la mâna a doua în importuri.
Dealerii auto din Moldova s-au şi apucat de câteva luni de comunicat sperietori pentru oameni, prin care îndemnau cumpărătorii să cumpere acum, repede, maşini noi, pentru că pe urmă ele vor fi cu 20% mai scumpe, din cauza aplicării TVA. Am arătat deja mai sus că nu neapărat diferenţa urma să fie de 20%, pentru că TVA-ul ar fi înlocuit acciza, şi cel mai probabil şi taxa de lux, deşi cu a doua încă nu exista o claritate deplină. Nu exista nici o claritate pentru maşinile electrice şi hibride.
Astăzi, deputatul Radu Marian a motivat anunţul său cu faptul că nu există încă un mecanism clar elaborat de stabilire a valorii în vamă la maşinile la mâna a doua, care ar fi generat confuzii şi neînţelegeri. Există riscuri mai ales la acest capitol, spune deputatul Marian, motiv pentru care majoritatea parlamentară a anunţat că va adopta în cel mai scurt timp modificările legislative, prin care intrarea în vigoare a TVA la autoturisme va fi amânată şi se va menţine regimul fiscal actual.
TVA-ul la importul maşinilor ar urma să fie aplicat în momentul aderării Republicii Moldova la Uniunea Europeană.
1
7,148
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!