Britanicii şi olandezii au aflat cu stupoare că Lotus, deţinut de chinezi, îşi închide oficiul central din Europa, deşi a promis că n-o va face, şi devine un producător chinez

19 Octombrie 2025, 20:20
Redacţia PiataAuto.md
Cititorii noştri fideli ar putea să-ţi amintească de luna iunie 2025, când scriam că britanicii au descoperit planurile chinezilor de la Geely, proprietarii actuali de la Lotus, de a opri producţia Lotus în Marea Britanie şi a o muta la o uzină Volvo, eventual din China. Atunci chinezii au reacţionat repede şi au declarat că n-au planuri de a închide fabrica din Norfolk, Marea Britanie, dar totodată această negare n-a inclus şi infirmarea faptului că producţia va fi mutată în altă parte. La doar două luni distanţă, la sfârşitul lunii august, britanicii au aflat că Lotus demarase concedierea în masă a angajaţilor de la fabrica din Marea Britanie. Dar chinezii motivau atunci că aceste concedieri erau necesare pentru alinierea la condiţiile de piaţă, chiar dacă ele însemnau că fabrica lor din Marea Britanie rămâne practic fără angajaţi în producţie. Mai mult ca atât, chinezii anunţau pompos că marca Lotus îşi exprimă „ataşamentul de neclintit” aţă de Norfolk, Marea Britanie, şi Europa, orice ar fi însemnat această expresie vagă. Doar că acum, după încă aproape două luni distanţă, presa olandeză, iar odată cu ea şi britanicii, au aflat cu stupoare că Lotus îşi închide cu totul oficiul central din Europa şi devine oficial un producător chinez care va expedia pur şi simplu maşini la vânzare dealerilor europeni.
Această confirmare a celor de la Lotus a fost verificată şi validată de publicaţia olandeză RTL Z, iar Olanda este o ţară cheie, întrucât în 2022, în plină restructurare corporativă, chinezii au reorganizat Lotus într-un producător cu sediul central în Olanda, şi cu un centru de cercetare şi o fabrică în Marea Britanie. Grupul Geely, cel care îl deţine, are şi fabrici în China, iar Lotus îşi anunţase anterior dezideratul de a trece doar la maşini electrice.
Acum Lotus are două odele electrice, ambele fabricate în China, dar ambele foarte grele. Mai există şi al treilea model, imitat la doar 130 exemplare. E vorba de Evija, care trebuia să fie cel mai puternic model de serie din lume, la 2.039 CP, cât are, doar că între timp Rimac Nevera R a detronat-o. Şi doar Lotus Emira mai rămăsese cu formula clasică a unui motor cu combustie, în acest caz fiind vorba de un motor AMG. Această maşină era fabricată la Norfolk, în Marea Britanie, dar ultimele informaţii arată că fabrica mai mult stagnează.
În prima jumătate a acestui an, Lotus a vândut doar 2.813 automobile în toată lumea, şi a înregistrat o pierdere uriaşă de 313 milioane de dolari. Şi doar 858 din cele 2.813 maşini au fost vândute în Europa în cele 6 luni. În a doua jumătate a anului, după ce a concediat majoritatea muncitorilor din Marea Britanie, e foarte posibil ca Lotus să nu ajungă nici la 250 de maşini vândute în Europa.
Acum, Lotus îşi închide oficiul central european din Olanda, cel pe care l-a înfiinţat în 2022, relocându-l din Marea Britanie. Doar 41 de angajaţi mai lucrează acum în acest oficiu, care trebuia să fie responsabil de dirijarea unei noi reţele europene de dealeri, cu reprezentanţe în toate ţările mari şi care trebuia să gestioneze şi fabrica din Marea Britanie, împreună cu centrul de inginerie de acolo.
Acum, odată cu închiderea acestui oficiu central apare o întrebare firească, dar Lotus va mai fi prezent în Europa şi dacă mai rămâne activă fabrica şi centrul R&D din Marea Britanie?
Jurnaliştii olandezi au reuşit să obţină o confirmare de la reprezentanţii oficiului central din Olanda, că aceştia au fost anunţaţi despre închidere şi concedierea lor. „Lotus va opera de aici încolo ca un exportator direct de partide de automobile către dealeri, şi nu mai are nevoie de un oficiul european” — le-au spus angajaţii de la oficiul central european jurnaliştilor.
Asta înseamnă că Lotus devine oficial producător chinezesc, fără o prezenţă europeană. Fabrica din Norfolk, Marea Britanie, şi centrul R&D de acolo nu sunt incluse acum în vreun anunţ, dar dacă Lotus a renunţat la oficiul european, nu mai are nici un sens pentru chinezi să păstreze prea mult timp nici fabrica, nici oficiul R&D din Marea Britanie. Aceste entităţi au rămas deja cu foarte puţini angajaţi, iar de aici până la o închidere totală ar putea fi o distanţă de doar câteva luni.
O perioadă, Lotus ar mai putea încerca să vândă maşinile sale electrice fabricate în China pe unele pieţe, dar la cifrele mici de vânzări pe care le are marca, probabil nici asta nu va fi o soluţie de lungă durată, iar Lotus pare a fi la un pas de a pleca definitiv în istorie.
Chinezii par, aşadar, să fie adevăraţi maeştri în a organiza producţia eficientă la scară mare, cu fabrici robotizate şi un randament nemaivăzut, dar când ajung la producţia unor maşini de scară mică, exclusiviste, aceştia par să nu reuşească să înţeleagă filosofia acestora şi ajung în asemenea blocaje.
Desigur, e elocventă şi şirul de promisiuni date de chinezii e la Geely despre viitorul Lotus, că operaţiunile europene nu vor fi reduse şi că nu se vor concedia oameni şi închide fabrici. Dar la fiecare două luni faptele vorbesc că în declaraţiile chinezilor de la Geely nu se poate avea încredere foarte mare. În acest an, Geely a fost foarte tranşant în a tăia tot ce se poate în Europa, de la oficiile Volvo până la cele ale Zeekr şi Polestar. Iar acele mărci au cifre de vânzări mult mai mari. Pe fundalul lor, Lotus e un producător de butic care le generează pierderi uriaşe şi acest fapt n-are cum să dureze prea mult.
Foto: Chinezul Feng Qingfeng, şeful Lotus

Aşadar, acum asistăm la plecarea de facto a celor de la Lotus din Europa şi transformarea lor într-un producător chinez. Şi acest capitol poate fi penultimul înainte de deznodământul final al unei eventuale dispariţii Lotus în istorie.
5
70,257
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!