Cum am configurat BMW M3 Competition atunci când l-am cumpărat, ce opţiuni şi dotări am bifat, pe care le-am considerat necesare pentru o maşină de vis

5 Octombrie 2025, 14:24
Ilie Toma
Ştim, avem date câteva promisiuni cititorilor noştri de a relata mai multe despre maşina de vis pe care am cumpărat-o mai multe luni în urmă, BMW M3 Competition xDrive, pe care încă nu le-am îndeplinit. Şi periodic primim mesaje de la cititori fideli, în care aceştia ne tot întreabă, când mai povestim mai multe despre ea. Şi e într-adevăr o maşină atât de specială, încât am tot adunat materiale despre ea în aceste perioade, dar tot amânam procesarea şi publicarea acestor pentru că mai voiam să mai perfecţionăm ceva. Pentru că maşina ne încântă atât de mult, încât avem senzaţia că parcă nici o imagine şi nicio filmare n-o prezintă suficient de plenar. Dar totuşi am decis să începem azi cu acest prim pas mai simplu, în care, să spunem mai multe despre ea, despre cum am configurat-o, şi să detaliem ce opţiuni şi dotări am bifat pe ea, pe care le-am considerat necesare pentru o maşină de vis.
S-au întâmplat multe în decursul acestui an şi exploatarea lui BMW M3 Competition e un adevărat deliciu. E acea doză de culoare în viaţă, pe care o ai şi, uneori, când mi se face dor, cobor în garaj, şi o privesc. Sincer, se întâmplă uneori doar să merg să o văd cu ochii. Şi uneori asta e suficient pentru a avea o doză inexplicabilă de inspiraţie, pentru a munci mai productiv, pentru a te bucura mai mult de viaţă.
Iar dacă e timp frumos afară, o şi pornesc pentru o tură. S-a întâmplat de multe ori să ies cu ea doar de dragul de a o savura, nu neapărat pentru că vreau să ajung undeva. Iar asta e probabil marea diferenţă a unei maşini de vis, superbe în senzaţiile de condus — că uneori o scoţi din garaj doar de dragul plăcerii de a conduce şi nu pentru a ajunge din punctul A în punctul B.
Regret oare că n-am luat o maşină electrică şi am luat în schimb o maşină aflată exact la polul opus, cu un motor de 3,0 litri twin turbo, de 530 CP, care consumă benzină 98 în cantităţi potrivite forţei de care dispune? Nu regret, deloc. Respect în continuare multe din maşinile electrice şi aşa cum spuneam anterior, poate va urma şi una electrică, pentru deplasările din punctul A spre punctul B. Dar pentru suflet, pentru acea plăcere pură, ceea ce face acest BMW M3 cu motorul său e absolut fenomenal. Şi o văd, sincer, ca o maşină actuală de colecţie, pe care s-ar putea să o ţin foarte mult timp.
Aşadar, cum am configurat maşina şi ce am pus pe ea? În primul rând, trebuie să recunosc că anterior s-a întâmplat ca alte maşini noi pe care să le cumpăr să fie configurate de dealer pentru stocul lor, iar eu să ajung să le cumpăr alegând după principiul dacă e bine dotată sau nu. Dar aici, am stat alături cu cei de la BMW şi am configurat fiecare detaliu, fiind sfătuit pe alocuri cu recomandări şi cu explicaţii adiţionale. Şi e ceva absolut magnific în acel moment din viaţă când ajungi să-ţi configurezi propria maşină de vis şi când poţi bifa nu neapărat opţiuni care sunt importante pentru alţii, ci care sunt importante pentru tine, aşa cu îţi vezi tu maşina de vis.
Aşadar, am ales culoarea verde, Isle of Man, pentru că o ador. Îmi place verdele pe maşini de când mă ştiu, şi o perioadă verdele cam dispăruse de la mulţi producători, dar acum se întâmplă să fie din nou în vogă. Modelele M la BMW au şi culori din categoria Individual, care sunt în număr imens, dar care întârzie producţia maşinii cu încă vreo 3-4 luni sau chiar mai mult, pentru că BMW încearcă să adune măcar câteva asemenea comenzi din toată lumea pe care să le vopsească împreună. Am oscilat în alegerea unor alte nuanţe de verde din categoria Individual, dar în cele din urmă tot Isle of Man mi-a plăcut mai mult în nuanţă şi am bifat-o pe ea. Pe lângă asta am bifat opţiunea Shadowline cu conţinut extins, care adaugă elementele de negru lucios în jurul geamurilor, pragurilor laterale, barelor de protecţie.
BMW M3 Competition xDrive are două dimensiuni diferite de jante şi anvelope — pe puntea faţă sunt anvelope 275/35 ZR 19, iar pe puntea spate sunt 285/30 ZR 20. În suma totală a diametrului jantei plus anvelopa ele sunt aproape echivalente, dar roţile din spate sunt mai late. Am optat pentru jante negre forjate, „Double spoke Style 826M”. Când configurezi maşina, poţi opta pentru anvelope Pirelli P-Zero foarte bune sau Michelin care sunt şi mai bune, în special pe circuit, dar pot avea un pic de dificultăţi pe ploaie. Eu am optat pentru Pirelli. Anvelopele au indicele de greutate şi viteză de 99Y şi 100Y, ceea ce înseamnă că sunt potrivite pentru peste 300 km/h. Şi am bifat şi şuruburi opţionale cu cheie specială BMW, pentru protecţie adiţională.
Interiorul l-am configurat în nuanţă oranj cu piele Merino şi culori Kyalami Orange/Black. BMW M3 poate fi configurat cu nuanţă de oranj doar pe scaune, spre exemplu, sau poţi alege varianta deplină când nuanţa mai intensă e prezentă şi pe panourile uşilor. Eu am ales varianta completă, pentru că doar aşa mi se părea tabloul complet.
Aici consultanţii de la BMW m-au întrebat sigur dacă vreau oranj pe interior şi verde pe exterior, sugerând că sunt două nuanţe intense şi poate ar fi mai bine să aleg ceva mai domol în interior. Dar am insistat că vreau nuanţă intensă pentru o maşină de vis. Şi atunci când a fost livrată maşina, tot ei erau cei care spuneau că arată excelent combinaţia, apoi au mai comandat şi două M5-uri cu aceeaşi combinaţie. Iar verdele Isle of Man a devenit popular şi pentru alte modele M aduse de ei.
Mă gândeam să comand scaunele de tip scoică iniţial, pentru că am condus anterior M3 cu asemenea scaune şi sunt potrivite dacă ai o constituţie atletică. Dar cei de la BMW m-au convins să optez pentru scaune ceva mai confortabile. Şi aici i-am ascultat. Şi nu pot spune că regret, pentru că şi acestea oferă suport lateral excelent şi o poziţie excelentă în condus.
Am bifat inserţiile de fibră de carbon adevărată în interior, care se văd pe planşa de bord şi pe tunelul central, în jurul levierului transmisie. Levierul, apropo, are o manevrare interesantă a poziţiilor sale, tipice doar pentru modelele M, unde poziţia R se activează cu stânga şi înainte, cam la cutiile manuale de cândva. Poziţia D e activată spre dreapta. Iar mişcările levierului înainte şi înapoi schimbă manual treptele, dacă vrei. Şi, pentru că e un model M, mai există şi un buton de ajustare a vitezei cu care vrei ca transmisia automată Streptronic Sport cu 8 trepte să schimbe aceste trepte. Această acuitate o poţi seta şi în setările fiecărui regim de condus — M1, M2, şi cel normal.
Am mai bifat şi tavanul capitonat cu culoare BMW M Antracit şi am bifat şi centurile de siguranţă cu 3 linii integrate în ele, în culorile BMW M. De asemenea, am bifat încălzirea tuturor scaunelor, inclusiv cele spate, dar şi ventilarea celor din faţă. Iar ventilarea funcţionează foarte logic, dacă maşina simte că e prea cald afară, va include automat ventilarea în poziţia minimă 1, această poziţie fiind perfectă pentru a te menţine răcorit, fără exces în fluxul de aer rece. Şi, bineînţeles, maşina activează asta şi pentru pasagerul din dreapta, dacă simte că e cineva acolo. Am bifat şi opţiunea memoriei poziţie scaunelor, care memorează şi poziţia oglinzilor şi a head-up display-ului.
De asemenea, am bifat şi iluminarea ambientală, dar la BMW M3 ea e foarte discretă, mai ales dacă alegi o nuanţă ce se potriveşte culorii interiorului. Nu e acea maşină care să facă abuz de lumini violete stridente la interior, şi asta îmi place. Poţi seta culoarea dorită în comenzile maşinii şi am ales o nuanţă de galben spre oranj, care să completeze interiorul noaptea. Oglinzile exterioare şi interioare le-am bifat cu anti orbire automată.
Farurile sunt LED complete, cu asistent automatizat de fază lungă matricială. Funcţionează ireproşabil, pur şi simplu uiţi de ele. Un detaliu plăcut e că atunci când las maşina pe câteva minute noaptea şi vreau să-i las luminile de poziţie, apăsând butonul corespunzător, atunci când revin şi repornesc motorul ele vor trece din nou în poziţie automată cu fazele de drum incluse.
Motorul poate fi programat să fie pornit la o oră numită când vrei să pleci sau din aplicaţie. Din păcate, aplicaţia BMW încă nu e disponibilă pentru Moldova. Iar programarea pornirii n-o folosesc, întrucât păstrez M3-ul într-un garaj în care şi iarna sunt cam 16 grade Celsius şi motorul n-ar putea funcţiona prea mult într-un spaţiu închis.
Am bifat şi câteva opţiuni scumpe, dar fără de care nu concepeam această maşină de vis — diferenţialul M Sport şi pachetul de condus M Drive Professional, care vine cu regimuri adiţionale de condus Sport+ pentru M1 şi M2, cu mult mai multe regimuri de intervenţie a sistemului de stabilizare, astfel încât să te lase să conduci în derapaje pe circuit, cu contorizator al timpilor de circuit şi cu acel renumit M Drift Analyzer, care te poate încuraja să faci drift şi-ţi dă şi note pentru cât de bine faci aceste drift-uri.
De asemenea, e curios că pe tunelul transmisiei există un buton M Mode, care îţi permite să alegi regim normal, Sport sau Track. Iar partea curioasă e că aceste regimuri nu schimbă modul în care motorul şi cutia răspunde la condus — pentru că asta se reglează în regimurile M1 şi M2. Ele schimbă afişajul digital pe cadrane şi pe head-up display, astfel încât să ai mult mai dominant vizibile turaţiile şi treapta transmisiei în Sport, spre exemplu, iar în Track ecranul adiţional multimedia se stinge după activare, pentru a nu de desconcentra de la condusul pe circuit. De asemenea, aceste regimuri fac maşina să nu reacţioneze la marcajele rutiere şi să nu încerce să-ţi dea vibraţii în volan când le calci, ceea ce e absolut logic la un condus sport sau de circuit.
Am mai bifat şi sistemul de camere la 360 grade, în mare parte pentru a-mi proteja jantele şi anvelopele sau bara de protecţie faţă. La o asemenea maşină cu gardă la sol joasă, e un sistem necesar, care te ajută să nu faci mici gafe.
Am mai ales din lista de opţiuni şi încălzirea volanului, care se include automatizat dacă e prea frig. Am bifat şi geamurile acustice cu izolare suplimentară din lateral, dar M3 nu e o maşină foarte izolată fonic, pentru că e firesc să fie aşa, ca să ai feedback-ul de la motor şi se întâmplă în jur. De asemenea, acoperişul de carbon, care e dotare standard pentru M3 Competition, face ca mai mult zgomot din exterior să pătrundă. Dar nu e nimic deranjant, pentru că am reuşit să condus maşina şi la drum lung.
În interior, am mai ales şi încărcarea Wireless, dar şi sistemul multimedia complet BMW Live Cockpit Professional, cu Apple CarPlay, dar şi cu navigaţie nativă. Bineînţeles, am bifat şi head-up display, care are afişaje complete, color, în funcţie de regimul activat şi dacă e activată sau nu navigaţia activă. În regim Sport, pe head-up display se afişează clar şi mare şi turaţiile când ajung la galben sau roşu, pentru fi şi mai intuitiv condusul.
De asemenea, am bifat şi sistemul audio Harman / Kardon de top de pe BMW M3, care are 16 difuzoare şi un sunet absolut impecabil. Din câte ştiu, maşina are 2 subwoofer-e de 217 mm, 7 difuzoare de tonalitate medie şi alte 7 tweeter-e pentru frecvenţe înalte. Şi pot compara sistemul şi cu Harman / Kardon de pe X3 M50, iar pe M3 sistemul e în mod clar mult mai fidel în calitatea sunetului.
Am ales şi climatizarea tri-zonală, cu o zonă dedicată pasagerilor spate. Am bifat şi geamurile fumurii spate, portbagaj acţionat prin buton, sistem de acces confort în maşină, ceea ce face ca maşina să se deschidă când te apropii de ea şi să se închidă când te depărtezi. Motorul îl porneşti oricum prin butonul ăla magic roşu, care dezlănţuie o plăcere superbă în condus.
În primii 2.000 km, BMW M3 e în perioada de rodaj, când nu poţi şi nu trebuie să scoţi puterea maximă de pe ea. E pentru binele motorului S58 de sub capotă, iar la acest model rodajul e o noţiune mult mai strictă. Şi după rodajul iniţial, trebuie să faci un prim service, în care ţi se schimbă nu doar uleiul în motor, ci şi uleiul din diferenţial. Dar, despre aceste experienţe voi vorbi în următoarele relatări.
Până atunci, pot spune că maşina asta mi-a dat deja nişte momente exaltante, pline de emoţie şi inspiraţie. Nu ştiu dacă are vreo legătură, dar la mine achiziţia acestei maşini a coincis astfel încât odată cu ea, am început a munci cu randament şi mai mare decât anterior. Şi am simţit că parcă aş avea şi eu super capacităţi uneori în abordările de viaţă. Desigur, am avut între timp şi prieteni care s-au bucurat profund pentru mine, şi cu care ne întânim periodic la cafea, unul cu motocicleta italiană şi altul cu maşina, dar şi oameni care mă întrebau ce ai putea face cu 530 CP într-o ţară ca a noastră, sau care mă întrebau de ce n-am ales altceva, numindu-mi un model ce în viziunea lor era mai potrivit. Nu am oferit explicaţii pentru asemenea întrebări, pentru că nu pot exista explicaţii care să satisfacă aceste întrebări. Pentru că e una din acele maşini pe care nu o cumperi pentru alţii, ci pentru propria bucurie lăuntrică, mai ales ca un pasionat auto.
Şi în acest răstimp am fost norocos să împart această bucurie şi cu familia de multe ori, inclusiv cu fiul meu adolescent, cu care în această maşină, am avut o mulţime de momente memorabile de tată-fiu.
3
6,688
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!