Dacia a fost desemnată drept marca cu cel mai urât design de proprietarii de maşini din Suedia, pierzând până şi în faţa mărcilor chinezeşti
10 Octombrie 2025, 09:35 Redacţia PiataAuto.md
Dacia e o marcă respectată profund în foarte multe ţări europene, în mare parte datorită abordării sale de a oferi cât mai multă consistenţă la un preţ cât mai raţional. Chiar şi ţările cu o putere de cumpărare mare au un respect special faţă de ea, mai ales datorită identităţii europene a acesteia. Dar în Suedia, Dacia tocmai a fost desemnată drept marca cu cel mai urât design de proprietarii de maşini, pierzând până şi în faţa mărcilor chinezeşti, în reputatul studiu AutoIndex, realizat de publicaţia respectată Vi Bilagare din Suedia, informează publicaţia locală CarUp.
Studiul anual AutoIndex e considerat unul din cele mai fundamentate statistic, iar publicaţia care l-a făcut, Vi Bilagare, e aceeaşi publicaţie care în anul 1997 a răsturnat un Mercedes A-Class de primă generaţie în testul elanului, arătând cât de instabil poate fi modelul. Rezultatul acelui test a şocat atunci publicul la nivel mondial, iar Mercedes a trebuit suspende vânzările timp de câteva săptămâni pentru A-Class şi să facă modificări la suspensia maşinii şi să introducă sistemul ESP oferit standard, pe care l-a programat să evite riscul răsturnării. Reputaţia publicaţiei pentru teste obiective şi studii bine fundamentate statistic a rămas una impecabilă până în prezent.
Iar studiul AutoIndex e realizat doar pe baza răspunsurilor proprietarilor de maşini, nu a publicului general. Autorii studiului îşi formează arealul celor pe care vor să-i chestioneze sondând registrul naţional de maşini înmatriculate cu vârstă de până la 8 ani, şi alegând baza de sondaje astfel încât ea să reprezinte proporţional şi numărul de maşini înmatriculate. Desigur, maşinile cu prea puţine înmatriculări sunt omise pentru că nu mai pot oferi suficientă bază statistică.
La final, se ajunge la o bază de 12-15 mii de proprietari de maşini are participă la acest sondaj detaliat. E la fel de curios că toţi proprietarii dau răspunsuri doar despre maşina lor, vorbind din experienţa lor de exploatare şi de impresia pe care le-a creat-o maşina.
Prin urmare şi poziţionarea mărcii Dacia de acum nu e dictată de trecătorii de pe stradă cărora le place sau nu designul Dacia, ci de proprietarii modelelor Dacia achiziţionate în ultimii 8 ani.
Unul din capitolele esenţiale ale acestui studiu e cel în care proprietarii apreciază designul maşinii lor, cât de mult le place inclusiv în perioada exploatării ulterioare. Pe primul loc în acest clasament s-a clasat marca Polestar, iar şoferii au apreciat aproape în unison stilul laconic de design, dar modern în acelaşi timp, combinat cu o interacţiune plăcută cu tehnologiile de la bord.
Proprietarii de Polestar au apreciat că filosofia minimalistă de design Polestar nu e simplistă, ci dimpotrivă, dă o identitate apreciabilă mărcii, făcând-o uşor de recunoscut pe străzi şi în trafic şi respectată de alţii.
Surprinzător, dar pe locul 2 în acest clasament nu s-a clasat Volvo, ci BMW, care a cucerit inimile proprietarilor suedezi. Proprietarii de BMW îşi adoră maşinile, menţionând că designul mărcii germane păstrează o identitate consistentă de-a lungul anilor, care emană şi respectul pentru tradiţia modelelor clasice, dar adoptă şi multiple elemente moderne.
Proprietarii BMW apreciază designul maşinilor lor ca unul plin de caracter, cu o sportivitate întotdeauna prezentă în formele maşinilor, iar asta te face să te întorci întotdeauna să-ţi priveşti maşina după ce o laşi parcată şi să-ţi placă să o revezi când revii la ea.
Dacia, însă, se află la coada absolută a clasamentului, fiind devansată până şi de mărcile chinezeşti greu de recunoscut pe stradă. Dar proprietarii suedezi ai modelelor Dacia îşi califică în mare parte maşinile drept urâte. Aceştia recunosc că ele sunt practice, raţionale, dar trăiesc împăcaţi cu ideea că deţin o maşină care le displace în design.
Autorii studiului menţionează, însă, că aprecieri ceva mai bune pentru modelele Dacia au fost date de proprietarii modelelor mai noi, precum Duster, semn că ultimele modele Dacia au adus îmbunătăţiri considerabile în design. Şi probabil statistica pentru următorii ani ar trebui să se îmbunătăţească pentru Dacia. Dar acum, la media maşinilor cu vârstă între 0 şi 8 ani, Dacia a fost desemnată de proprietarii suedezi ai modelelor româneşti drept marca cu cel mai urât design.