Dacia a lansat Hipster Concept, o maşină electrică redusă până la strictul esenţial, chiar rudimentar, la preţul unei biciclete mai sofisticate

6 Octombrie 2025, 12:23
Redacţia PiataAuto.md
Cândva, prima generaţie Dacia Logan a fost lansată cu ideea de a deveni o maşină de 5 mii euro, oferind esenţialul într-un mod cât mai practic şi mai accesibil. Între timp, şi inflaţia a schimbat perspectiva a ceea ce înseamnă 5 mii euro, dar şi Logan şi Sandero au devenit maşini mult mai consistente, care au crescut corespunzător şi în preţ. Chiar şi atunci când a fost lansat primul model electric Dacia, adică Spring, filosofia de a avea un preţ mai accesibil a mers doar până la poziţionarea sa în comparaţie cu alte modele electrice, şi doar cu subvenţii generoase acesta putea avea un preţ accesibil. Între timp, concurenţa pentru Dacia şi în general pentru modelele electrice mai accesibile a devenit mult mai acerbă, iar producători precum Porsche atenţionează că noua tendinţă e ca mobilitatea electrică să devină partea accesibilă a lumii auto, în timp ce combustia să devină luxul. Într-un asemenea context, Dacia a lansat acum noul Hipster Concept, care e o viitoare maşină electrică redusă până la strictul esenţial, rudimentar chiar, care să poată fi oferită pe piaţă la preţul unei biciclete electrice mai sofisticate.
Noua creaţie Dacia se pliază pe o filosofie acelor de la Slate din SUA, prin formele rectangulare şi asamblarea simplistă a elementelor de caroserie. Formele plane şi rectangulare sunt întotdeauna mai ieftin de fabricat la o maşină, iar dacă şi asamblarea lor pe scheletul caroseriei e mai simplistă, atunci costurile de fabricare scad dramatic.
Astfel, noua Dacia a fost gândită de la zero, pornind de rudimentar, şi a fost concepută în forma unei cutii de 3 metri lungime, echipa de design fiind izbăvită de orice sarcină de a ţine cont de aerodinamică. Maşina are 1,55 metri lăţime şi 1,53 metri înălţime, deci, privită din spate va arăta ca un pătrat. Iar privită tridimensional, noua Dacia Hipser efectiv un paralelipiped dreptunghic.
La o asemenea lăţime şi dimensiune, designerii Dacia au echipat maşina cu doar 4 locuri. Tot ei spun că Hipster e cu 20% mai uşor decât Spring. Judecând după faptul că Spring cântăreşte aproximativ 1.000 kg, putem prezuma că Hipster ar cântări cam 800 kg.
Roţile maşinii sunt amplasate la colţuri, extremităţile roţilor coincizând aproape identic cu extremităţile maşinii.
Hayonul maşinii e conceput să acopere toată lăţimea ei în spate, iar luneta acoperă şi blocurile optice spate, astfel încât Dacia Hipster nu mai are nevoie de o carcasă suplimentară de sticlă pentru blocurile optice. O mică problemă doar ar putea exista aici — la o asemenea poziţionare verticală luneta se va murdări puternic şi va trebui ştearsă manual, probabil, pentru a lăsa stopurile vizibile.
Tot în stilul lui Slate, caroseria lui Dacia Hipster are elemente care nu sunt vopsite deloc, asta fiind culoarea materialului pe care-l vedem. Doar două elemente laterale, în zona mânerelor portierelor, şi altul frontal, sunt vopsite. În restul toate exemplarele Hipster vor arăta la fel pentru toată lumea.
Iar mânerele sunt de fapt nişte fâşii textile, de care să tragi, pentru că sunt mai ieftine şi mai simple.
Simplitatea continuă şi la interior, unde în faţă există o banchetă unitară pentru şofer şi pasagerul de alături, nu două scaune separate. Deşi e unită, bancheta e atât de subţire, încât aproape că aminteşte de un şezlong în forma sa.
Şi nu e doar o iluzie optică, o imagine publicată de Dacia din spate arată că bancheta faţă e de-a dreptul transparentă!
Deasupra, există un spaţiu vitrat pe acoperiş, pentru a da mai multă lumină. Iar geamurile laterale nu se deschid nici electric şi cu vreo manivelă manuală, ci culisează apucate cu mâna, cam ca la autobuze şi troleibuze.
Asta înseamnă că ele sunt formate din două geamuri alăturate, doar jumătatea din faţă culisând când e trasă înapoi. Bineînţeles, asta mai înseamnă şi nevoia unor căptuşeli suplimentare între cele două geamuri şi care par foarte sumare aici, aşa că în forma lor actuală ele sugerează că în timp asta ar putea deveni o vulnerabilitate, pe unde apa va pătrunde în interior sau în panoul uşii. Dar cum acolo nu există niciun cablu electric, se pare că nu e o problemă.
Bancheta spate pare şi mai puţin confortabilă, având un spătar aproape vertical şi o separare de zona de şezut. De fapt, spătarul banchetei e unul din cele ai bizare din toată lumea auto, având o zonă de susţinere doar mediană şi în partea de sus, dar lăsând zona lombară neacoperită, expusă la plastic dur.
Întregul spătar are o formă gândită doar să se potrivească cu cea a şezutului la rabatare, ca să formeze o suprafaţa plană, întrucât portbagajul fără rabatare e infim, de doar 70 litri, şi doar cu rabatarea se poate obţine un volum de 500 litri.
Tetierele acestea sunt fixate de montaţi şi se pot împinge spre geamurile laterale când se doreşte rabatare. Deci, nici portbagajul, nici forma banchetei spate, nu va permite acestei maşini să ofere un minim de confort şi practicism pentru o călătorie de familie la drum mai lung.
În faţă, pe planşa de bord, nu există decât un mic display de mărimea unui telefon, cu rol de vitezometru şi afişare de informaţi esenţiale. Pe centrul planşei e doar un loc în care să-ţi pui telefonul şi acesta va fi sistemul audio al maşinii, pe care-l vei conecta la o boxă Bluetooth adiţională, pe care o agăţi în maşină. Deci, Hipster nu are nici măcar elementara „pregătire radio” de cândva şi nu are niciun difuzor propriu.
Şi cum ar putea oferi Dacia Hipster o siguranţă modernă cu un asemenea concept, cu uşi realizate dintr-un material ce nu necesită nici măcar vopsire? Adevărul e că poate la versiunea de producţie vor exista nişte dotări de siguranţă obligatorii adiţionale, dar acum şi siguranţa e rudimentară, cu doar două airbag-uri frontale şi atât. Zero airbag-uri laterale, nici în scaune, că nu au unde să fie puse, nici în portiere, nici în montanţi, dacă e să vorbim de airbag-uri de tip cortină. Dacia are şanse să poată vinde aşa ceva doar dacă-l clasifică drept un cvadriciclu motorizat, cam în stilul lui Citroen Ami. Doar că ar avea nevoie de o greutate mai mică şi de limitare a puterii.
E admirabilă inventivitatea designerilor Dacia de a gândi în afara convenţionalului aici şi de a regândi de la zero unele soluţii. Doar că aceste noi soluţii par să-i priveze mult prea mult de orice nivel minim de decenţă şi siguranţă pe cei de la bord. E un fel de a spune că „dacă vă plângeţi că preţurile maşinilor au urcat prea mult în ultimii ani şi nu vi le puteţi permite, staţi să vedeţi ce cutie de plastic cu şezlonguri în interior vă oferim noi pentru preţul ăla moderat la care visaţi”. Nu ştim, poate până a producţia de serie se mai schimbă lucrurile măcar la capitolul de siguranţă, dar în felul în care e prezentat acum Hipster, el nici măcar n-r putea fi omologat pentru vânzare ca autoturism normal în UE. De asta există nişte standarde minime de siguranţă, ca producătorii să nu ne vândă chiar nişte cutii pe patru roţi. Dacia are şanse să aducă Hipsterul în forma asta în producţie doar dacă îl limitează la vreo 45 km/h viteză şi-l declară cvadriciclu. Sau dacă între timp se materializează şi intenţia UE de a mai relaxa din restricţiile pentru maşinile ultra compacte, atunci Hipster ar putea deveni un autoturism omologat într-o asemenea formă.
Şi totul pentru ca la final să-l poată vinde la un preţ mai mic decât e-bike-urile sofisticate europene, care au ajuns deja să coste 11-14 mii euro. Respectiv, Dacia Hipster ar trebui să coste mai puţin, deşi Dacia nu comunică deocamdată nici date despre sistemul de propulsie şi nici un preţ de referinţă. Dar dacă Citroen Ami costă vreo 8 mii euro în unele ţări, iar Dacia face referinţă la Logan-ul original, putem să prezumăm noi un preţ de 5-6 mii euro pentru acest Hipster, dacă va ajunge el în producţie. Nu e ceva confirmat de producător, e doar prezumţia noastră, bazată pe deducţii logice. Dar marea întrebare va rămâne dacă vor vrea românii şi europenii să dea şi 5-6 mii euro pe acest vehicul.
4
4,915
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!